Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Tavoitteemme ei ole rajoittaa autoilua vaan päästöjä” – valiokunnan puheenjohtaja kommentoi tuoretta raporttia

LEHTIKUVA / RONI REKOMAA

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) painottaa, että Sanna Marinin (sd.) hallitus etenee liikenteen päästöjen vähentämisessä oikeudenmukaisesti.

Demokraatti

Demokraatti

Valtiovarainministeriön asettama työryhmä on tänään julkaissut loppuraporttinsa liikenteen verotuksen uudistamistarpeista. Työryhmä on tarkastellut liikenteen verotusta kokonaisuutena päästövähennysten sekä veropohjan turvaamisen kannalta.

– On syytä huomata, että tänään julkaistu raportti on työryhmän ehdotus, ei hallituksen esitys. Hallitus ei ole korottamassa polttoaineveroa. Tavoitteenamme ei ole rajoittaa autoilua vaan päästöjä, Kymäläinen korostaa tiedotteessa.

Hänen mukaansa lähtökohtana on se, että ihmisille ja yrityksille luodaan kannusteita ohjata liikkumistaan kestävämpään suuntaan.

– Tähän ei päästä yhden keinon avulla, vaan tarvitsemme monipuolista keinovalikoimaa. Ennusteen mukaan jopa kolme neljäsosaa liikenteen päästövähennystavoitteesta saavutetaan jo nyt käytössä olevilla toimilla, joten enää tarvitaan viimeinen ponnistus.

“Keskeistä on huolehtia sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.”

Suomi on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Tähän tavoitteeseen sitoutuivat viime hallituskaudella kaikki eduskuntapuolueet. Valtaosa päästövähennystarpeista kohdistuu tieliikenteeseen, josta aiheutuu noin 94 prosenttia kotimaan liikenteen päästöistä. Tiukkoihin päästövähennyksiin on sitouduttu kaikissa EU-maissa.

Kymäläisen mukaan hallitusohjelman mukaisesti tänä keväänä on tehty valtioneuvoston periaatepäätös kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta.

– Fossiilittoman liikenteen tiekartassa luodaan näkymä siitä, miten ilmastotavoitteisiin päästään. Tähän tarvitaan niin fossiilisten polttoaineiden korvaamista, autokannan uudistamista, liikennejärjestelmän tehostamista kuin EU:n tiukentuvia päästönormejakin. Keskeistä on, että päästövähennysten yhteydessä huolehditaan sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE