Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Teatteri ja Tanssi

Teatteriarvio: Prinsessa Hamlet on upean nukketeatteritrilogian hieno päätös

Shakespeare-klassikkoon väljästi pohjautuvassa E. L. Karhun upeassa ja vahvasti kantaaottavassa näytelmätekstissä Prinsessa Hamlet riittää teemoja moneen lähtöön.

Viime viikon lopulla järjestettiin Cirko – Uuden sirkuksen keskuksessa toisen kerran nykynukketeatterin minifestivaali “Oh My Puppets!” Tapahtuman järjestäjänä oli turkulainen nukketeatterialan yhteistyöverkosto Aura Of Puppets.

Annikki Alku

Demokraatti

Festivaalilla sai Helsingin ensi-iltansa viime lokakuussa kantaesityksensä Turussa saanut Aura of Puppetsin ja Turun kaupunginteatterin yhteistuotanto “Prinsessa Hamlet”. Se on Merja Pöyhösen ideoiman ja ohjaaman Shakespearenykynukketeatteritrilogian kolmas osa.

Tämän uskomattoman tuotantokokonaisuuden kaksi ensimmäistä esitystä olivat TEHDAS Teatterissa nähdyt William Shakespearen “Myrsky” vuonna 2013 ja “Romeo ja Julia” vuonna 2015.

Jo ne veivät suomalaisen nukketeatteritaiteen aivan uudelle tasolle sekä tulkinnallisesti että näyttämöllisesti. E. L. Karhun kotimainen nykynäytelmä Prinsessa Hamlet viimeistelee komeasti esityskokonaisuuden.

TEATTERI

Oh My Puppets! minifestivaali, Cirko – Uuden sirkuksen keskus

Aura of Puppets ja Turun kaupunginteatteri: Prinsessa Hamlet

Teksti E.L. Karhu – Ohjaus Merja Pöyhönen – Nuket Heini Maaranen – Musiikin sävellys ja sovitus Valtteri Laurell Pöyhönen – Lavastus ja tarpeisto Nanna Mäkinen ja Merja Pöyhönen – Puvut Pia Kalenius – Valot Jarkko Forsman – Ääni Valtteri Alan, Valtteri Laurell Pöyhönen ja Merja Pöyhönen – Esittäjät Niina Lindroos, Reetta Moilanen, Alma Rajala, Riina Tikkanen, Lotta Virtanen, Timo Väntsi

Catacombes

Konsepti, nuket, lavastus ja esitys Lee Lahikainen – Ääni Jara Pohjonen

Karhun Shakespearen Hamletin tarinaan väljästi pohjautuva upea, moderni näytelmäteksti on vahva ja kantaaottava, jossa on aiheita moneen suuntaan vallasta naisen rooliin, omien vaatimusten ankaruudesta ystävyyden vaikeuteen, perhesuhteista mielen hajoamiseen. Näytelmän sarjakuvamaisuus lyhyine kohtauksineen ja terävine leikkauksineen istuu nukketeatteriin kuin hansikas käteen.

Lukuisat tapahtumapaikat on näyttämöllisesti ratkaistu suorastaan nerokkaasti. Nanna Mäkisen ja Pöyhösen suunnittelema lavastus koostuu pääasiassa erilaisista tuoleista, joita sijoitellaan ja käännellään milloin mitenkin. Erilaiset puiset kehykset toimivat sekä ovi- että ikkunaukkoina. Kaikki on liikkeessä ja muuntuu koko ajan.

Jo kahdessa edellisessä trilogian esityksessä nuket olivat isoja. Nyt Heini Maarasen toteuttamat hahmot ovat lähes ihmisen kokoisia ja niiden liikuttamisen tarvitaan useampi nukettaja. Nuket ovat yhtä aikaa hyvin tyyliteltyjä ja koskettavan inhimillisiä. Niissä on vahva luonne ja tumman puhuvaa kauneutta.

Esityksen nukettajina on kuusi maamme huippuosaajaa, Niina Lindroos, Reetta Moilanen, Alma Rajala, Riina Tikkanen, Lotta Virtanen ja Timo Väntsi. Kukin heistä tulkitsee sekä yhtä tiettyä henkilöä että on mukana monessa muussa roolissa ja tehtävässä. Kaikki sujuu saumattomasti, yhteisnukettaminen toimii ja siirtymät tehtävästä toiseen ovat kitkattomia.

Ohjauksellisesti esityksessä ei ole yhtään ainutta tyhjää hetkeä. Myös vaihdot ovat osa tapahtumakulkua, eikä yli kahden tunnin kesto tunnu yhtään pitkältä.

Pöyhösen suuruudenhullu idea lunastaa täysillä odotukset. Näiden kolmen esityksen jälkeen on mahdotonta väittää, etteikö nukketeatteri olisi taiteenlajina mitä suurimmassa määrin myös aikuisille suunnattua, ja etteikö sen keinoin voitaisi käsitellä millaisia aiheita tahansa.

Paperiteatteriesityksen matkassa Pariisin katakombeissa

Jos Prinsessa Hamlet on suurta ja näyttävää nukketeatteria, niin festivaalilla nähty Lee Lahikaisen esitys “Catacombes” edustaa täysin toista ääripäätä.

Se on yhdelle aikuiskatsojalle kerrallaan esitettävä kymmenminuuttinen paperiteatterisooloteos, jossa katsoja istuu pimennetyssä huoneessa tuolilla ja kaikki tapahtuu hänen edessään pöydällä.

Catacombes -esityksen aiheena ovat nimensä mukaisesti Pariisin katakombit, joiden salaisuuksiin tutustutaan pienen luurangon mukana. Voi kuulostaa karmivalta, mutta itse asiassa esitys on humoristinen ja jopa leikkisä, eikä yhtään pelottava. Luurankonsa kadonneita osia etsivän pääkallon mukana kurkistetaan erilaisiin paikkoihin, joita katakombeissa on vuosisatojen aikana ollut sekä laillisesti että laittomasti.

Sanaton esitys etenee visuaalisesti ja muutamin ääniefektein. Valaistukseen osallistuu myös katsoja otsalampullaan.

Catacombes on viehättävä teatterihetki, jonka myötä saa myös aimo annoksen historiallista tietoa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE