Politiikka
16.10.2017 14:57 ・ Päivitetty: 16.10.2017 14:57
Teinikiukuttelijaksi leimattu ay-pomo vastaa kansanedustaja Kontulalle: “Voit vaan kysyä, ketuttiko”
Vasemmistoliiton kansanedustaja sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Anna Kontula julkaisi viime viikolla avoimen kirjeen ammattiyhdistysliikkeen johdolle. Hän kritisoi kovasanaisesti ay-liikkeen ulostuloja saatavuusharkinnan poistamista esittävästä lakialoitteesta.
Hän toivoi ay-johtajien lopettavan “teinikiukuttelun” ja peräänkuulutti asiallista keskustelua EU/ETA-alueen ulkopuolelta palkattavien työntekijöiden saatavuusharkinnan poistamisesta.
SAK:laisen Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys SLSY:n puheenjohtaja Juha Kuurne puolestaan vastaa nyt yhdistyksen verkkosivuilla Kontulalle ja muille kansanedustajille, jotka haluavat poistaa saatavuusharkinnan:
– Toivon, että kuuntelisitte tarkemmalla korvalla nyt teinikiukuttelusta syytettyjen ay-pomojen näkemyksiä ja ajatuksia niin saatavuusharkinnan poistamiseen liittyvistä riskeistä kuin niistä keinoista, joilla Suomessa työskentelevän ulkomaalaisen työntekijän asemaa voitaisiin parantaa nykyisestä.
Kuurne on pahoillaan, että työehtojen valvontaan liittyvät ongelmat ovat jääneet kokonaan “saatavuusharkinnan poistamisesta käytävän värikkään ja alatyyliseksikin syytetyn julkisen keskustelun jalkoihin”.
Hän vinkkaa, että SLSY:stä olisi löytynyt tutkimus- ja tilastotietoja. Lisäksi SLSY:llä on käytännön esimerkkejä niistä keinoista, joilla vähennettäisiin ulkomaalaisen työntekijän alttiutta joutua hyväksikäytetyksi, edesautettaisiin työmarkkinoiden normaalia toimintaa sekä parannettaisiin työntekijän taloudellista asemaa ja julkistaloutta.
– Olemme ammattiliittona käyneet omaa taisteluamme Finnairin aasialaisen vuokratyövoiman työehtoihin ja palkkaukseen liittyvistä ongelmista vuodesta 2002 alkaen.
Lisää aiheesta
Kuurnen mukaan kiinalaisten työntekijöiden kokonaisansiot ovat jääneet reiluun tuhanteen euroon kuukauteen, vaikka jo pelkän peruspalkan olisi seitsemän vuoden työskentelyn jälkeen pitänyt olla yli 1 600 euroa.
– Ongelmana on ollut se, ettei työnantaja ole maksanut aasialaiselle työvoimalle työehtosopimuksen mukaista palkkaa, vaikka se on työlupia hakiessaan näin vakuuttanut tekevänsä. Asiaan on pyritty hakemaan korjausta niin viranomaisten avulla kuin oikeusteitse, mutta toistaiseksi tuloksetta.
– Voit vaan kysyä ketuttiko, Kuurne toteaa lakonisesti.
Syntyneellä säästösopimuksella leikattiin ansioita 7–17 prosentilla.
Hän toteaa ymmärtävänsä Kontulan ja muiden lakialoitteen allekirjoittaneiden halun parantaa ulkomaalaisten työntekijöiden asemaa Suomessa, “mutta pelkällä saatavuusharkinnan poistamisella sitä ei tehdä”. Kuurne vaatii, että samassa yhteydessä luottamusmiesten tiedonsaantioikeutta pitää lisätä ja järjestöille tulee antaa kanneoikeus.
– Vain näillä keinoilla voidaan oikeasti varmistaa, että ulkomaalaiselle työntekijälle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa ja häneen sovelletaan asianmukaisia työehtoja.
Kuurne kertoo olevansa Kontulan kanssa eri mieltä siitä, etteikö saatavuusharkinnalla olisi vaikutusta suomalaiseen palkkatasoon. Hän muistuttaa parin vuoden takaisesta tilanteesta, jossa Finnair päätti käyttää New Yorkin lennollaan halvempaa ulkopuolista työvoimaa.
– Asiasta tehtiin jopa kirjallinen kysely eduskunnassa ja hanke kaatui saamiemme tietojen mukaan lopulta juuri saatavuusharkintaan. Ilman saatavuusharkintaa New Yorkin lennot olisivat avautuneet halvemmin työehdoin palkatulle vuokratyövoimalla Aasian lentojen tavoin.
Kuurne ihmettelee myös, onko Kontulan ja muiden lakialoitteen allekirjoittaneiden poliitikkojen mielestä pyyhkiytynyt täysin muutaman vuoden takainen tilanne. Tällöin valtion enemmistöomisteinen lentoyhtiö uhkasi siirtää lähes koko kaukoliikenteensä aasialaiselle halpatyövoimalle ja ulkoistaa Euroopan runkoreittinsä lennettäväksi alihankintana suostutellakseen suomalaisen matkustamohenkilökunnan leikkaamaan henkilöstökuluja 20 prosentilla.
– Syntyneellä säästösopimuksella leikattiin jo talossa olevien suomalaisten lentoemäntien ja stuerttien ansioita 7–17 prosentilla.
Kuurnen tekisi “melkein mieli kysyä”, miten Kontula ajattelee muutaman vuoden takaisen tilanteen muuttuneen, jos EU/ETA-alueen ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkinnasta olisi luovuttu jo tuota ennen.
– Se, että Finnairilla menee tällä hetkellä hyvin, ei suinkaan takaa sitä, etteikö vastaavanlaista kiristystilannetta ei enää koskaan syntyisi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.