Talous
27.5.2025 09:05 ・ Päivitetty: 27.5.2025 09:05
Teslan myyntimäärien syöksy EU-maissa jatkui huhtikuussa
Sähköautovalmistaja Teslan myyntimäärien raju lasku EU-maissa jatkui huhtikuussa.
Eurooppalaisten autonvalmistajien liitto ACEA kertoi, että Teslan myynti jäi 53 prosenttia pienemmäksi kuin viime vuoden huhtikuussa, vaikka sähköautojen myynti muuten jatkoi kasvuaan. Tesloja kaupattiin EU-maissa yhteensä vajaa 5 500 kappaletta.
Vuoden alusta lukien Teslan myynti on laskenut 46 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Entinen sähköautojen markkinajohtaja jäi huhtikuun tilastossa kymmenen kilpailevan merkin taakse. Sen ohittivat muun muassa Volkswagen, BYD, BMW ja Renault, kertoi konsulttiyhtiö Jato Dynamics.
Tesla kertoi itse huhtikuussa, että sen maailmanlaajuinen myynti oli laskenut 13 prosenttia vuoden alusta laskettuna. Yhtiön selityksen mukaan osassyynä on ollut suositun Y-mallin uudistaminen, joka on merkinnyt tuotantokatkoksia.
Myynnin riippana on nähty myös Teslan suuromistaja ja toimitusjohtaja Elon Musk, jonka poliittiset kannanotot muun muassa Saksan äärioikeistolaisen AfD-puolueen tueksi ovat suututtaneet monia potentiaalisia sähköautoasiakkaita Euroopassa.
TÄYSSÄHKÖAUTOJEN osuus kaikista EU:ssa myydyistä autoista oli huhtikuussa reilut 15 prosenttia, hybridien yhteensä noin 43 prosenttia.
Perinteisten polttomoottoriautojen eli bensiini- ja dieselautojen myynti jäi 38 prosenttiin, kun niiden osuus vielä vuosi sitten oli reilut 48 prosenttia.
Hybridien osuus nousi viime vuodesta, kun niiden suosio kasvoi etenkin suurimmissa maissa. Ranskassa kevythybridien myyntiluvut nousivat peräti 45 prosenttia, Espanjassa 36.
Maiden välillä on merkittäviä eroja, koska eri maissa on erilaisia tukia sähköautojen myynnille.
ACEA:n pääjohtaja Sigrid de Vriesin mukaan jäsenmaiden hallitusten tulisi edistää sähköautojen nopeampaa yleistymistä muun muassa tukien ja verotuksen avulla sekä laajentamalla latausmahdollisuuksia.
Volkswagen-konsernin merkit olivat Euroopan automyyntitilastojen kärjessä huhtikuussa, mutta sähköautomarkkinoilla ja hybrideissä kiinalaiset merkit ovat vallanneet entistä enemmän alaa.
BYD, MG, Xpeng ja Leapmotor kasvattivat myyntiään viime vuodesta 59 prosenttia. Jaton mukaan niiden markkinaosuus on noussut 7,9 prosenttiin.
Tilanne voi muuttua, jos EU määrää myös Kiinassa valmistetuille hybrideille tullit, kuten se teki jo aiemmin sähköautoille.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.