Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Työmarkkinat

18.5.2021 12:12 ・ Päivitetty: 18.5.2021 12:12

”Tieteen rahoitus on väärä paikka säästää” – Akava vaatii osaamis- ja koulutustason nostoa

Liisa Takala

Korkeakoulutettujen työmarkkinakeskusjärjstö Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon.

Demokraatti

Demokraatti

Se edellyttää järjestön mukaan vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

– Osaaminen on tärkein valttimme kansainvälisessä kilpailussa. Tarvitsemme koulutettuja osaajia sekä tiedettä ja akateemista tutkimusta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tavoitteet TKI-toiminnan rahoituksen nostamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta ja nuorten korkeakoulutusasteen nostamisesta 50 prosenttiin ikäluokasta on otettava tosissaan, Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder korosti puhuessaan Akavan liittokokouksessa.

Hän painotti, että osaaminen, tiede ja uudet keksinnöt voivat ratkaista maailman suuret ongelmat.

– Tieteeseen ja korkeaan osaamiseen panostamalla nousemme koronakriisistä ja torjumme uhkia tulevaisuudessa. Tieteen rahoitus on väärä paikka säästää.

”Päätökset panostuksista on tehtävä nyt.”

Lähes kaikki eduskuntapuolueet ovat sitoutuneet edistämään tavoitetta, että vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon vuonna 2030. Akava pitää tavoitetta yhtenä lähivuosien koulutuspolitiikan keskeisimmistä kysymyksistä.

– Suomen on sitouduttava väestön osaamis- ja koulutustason nostamiseen. Uhkana on, että jäämme jälkeen keskeisistä kilpailijamaista. Päätökset panostuksista on tehtävä nyt, Fjäder totesi.

Akava esittää tuoreessa osaamisohjelmassaan korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä erityisesti työvoimapula-aloille. Lisäysten pitää perustua luotettavaan ennakointitietoon työmarkkinoiden tarpeesta. Samalla kun aloituspaikkoja lisätään, pitää panostaa koulutuksen laatuun sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön jaksamiseen.

– Aloituspaikkojen lisäämiselle on turvattava riittävä rahoitus. Opiskelijoiden valmistumista on tuettava lisäämällä ohjausta ja tukea opinnoissa. Uusi teknologia ja koronavuoden kokemukset verkko-opetuksesta on otettava tehokkaasti käyttöön osaamistason nostamiseksi, johtava asiantuntija Elina Sojonen sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU