Palkittu politiikan aikakauslehti.
Katso hinnat!

Politiikka

10.9.2021 09:52 ・ Päivitetty: 10.9.2021 09:56

Timo Harakka: ”Yksityisautoilijoiden ei ole tarvinnut menettää yöuniaan eikä tarvitse jatkossakaan”

Lehtikuva

Suomen tavoitteena on liikenteen päästöjen puolittaminen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Ensimmäisessä toimeenpanovaiheessa korostuvat tuet ja kannusteet, toisessa biopolttoaineiden ja kaasun saatavuus ja jakelu ja kolmannessa, jos välttämätöntä, kansallinen päästökauppa.

Rane Aunimo

Demokraatti

– Olemme edenneet nopeammin ja tehokkaammin kuin osasimme odottaa ja juuri siksi oli myöskin mahdollista tuoda näitä rakentavia ratkaisuja tähän ilmastokokonaisuuteen liikenteen puolelta, liikenneministeri Timo Harakka (sd.) sanoo.

– Ja kaikki tämä tavalla, jossa meidän yksityisautoilijoiden ei ole tarvinnut menettää yöuniaan eikä tarvitse jatkossakaan.

Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2035. Hallitus linjasi budjettiriihessä toimista, joilla tavoitteen ja päätettyjen toimien välinen kuilu kurotaan umpeen. Ilmastopäätösten päästökaupan ulkopuolisten alojen kokonaisuutta (ns. taakanjakosektori) medialle esittelivät ja kommentoivat tänään ilmasto- ja energiapoliittisen ministerityöryhmän puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen sekä ministerityöryhmän jäsenet maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä sekä liikenneministeri Harakka.

Harakka kertoo, että fossiilittoman liikenteen tiekarttaan osoitetaan budjetissa kaikkiaan noin 75 miljoonan euron panostukset. Esimerkiksi sähköautojen hankintavero eli autovero poistuu mutta niiden vuosittainen ajoneuvovero nousee niin että se kompensoi edellisen noin 20 vuodessa.

– Näin sähköistymisen tuet ovat entistä houkuttelevammat.

Harakka korosti, että tulevaisuudessa on järkevää sähköistää siellä missä vain voidaan. Hän nosti esiin myös synteettiset polttoaineet.

Lisää aiheesta

– Tällä on suuri merkitys sille, millä tavalla Suomi siirtyy fossiilittomaan tuotanto- ja kulutusjärjestelmään. Suomalainen ilmastoteollisuus tuottaa ne tekniikat, laitteet, moottorit ja palvelut, joilla koko muu maailma tulee pääsemään ilmastotavoitteisiinsa. Uudenkaupungin menestystarina kertautuu ja monistuu sitä kautta, että saamme sähköakkujen tuotantoon koko elinkaarella vastuullisesta kaivostoiminnasta loppupään kierrätysosaamiseen eettistä ja ekologista osaamista.

Harakan mukaan ilmastosuojelun on Suomen tulevaisuuden vahvuus ja tuo hyvinvointia, työtä ja kasvua.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU