Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

Toisen asteen opettajia kuormittaa opiskelijoiden yhä heikommat valmiudet opiskeluun – OAJ: oppimisen tuen ongelmat on korjattava

LEHTIKUVA / MILLA TAKALA

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n tekemän kyselyn mukaan vain harva opettaja pitää oppimisen tuen resursseja riittävinä. OAJ:n mukaan oppivelvollisuusuudistus ei onnistu, jos perusopetuksen oppimisen tukea ei korjata.

Demokraatti

Demokraatti

Kyselyyn vastanneet toisen asteen opettajat kertoivat, että heidän työnsä merkittävin kuormitustekijä on opiskelijoiden yhä heikommat valmiudet opiskeluun.

Kyselyyn vastanneista perusopetuksen opettajista kolme neljästä katsoo, ettei oppilaiden käytössä ole riittävästi erityisopettajia antamaan oppimisen tukea. Vastaajista 60 prosenttia kertoi, etteivät oppilaat voi tarvittaessa päästä erityisluokalle. Jopa 99 prosenttia piti erityisluokkia tarpeellisina eikä kannata niiden lakkauttamista.

Varsinkin suurissa ja keskisuurissa kunnissa työskentelevä opetushenkilöstö vastasi, ettei oppimisen tuki riitä.

– Oppimisen tuki ei toteudu yhdenvertaisesti. Oppimisen tuessa lainsäädännössä olevat ongelmat on korjattava. Tarvitsemme ehdottomasti myös opetushenkilöstön määriin mitoitukset, joilla taataan jokaiselle oppijalle mahdollisuus oppia. Vain niin voidaan varmistaa, että tukea oikeasti annetaan, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo tiedotteessa.

OAJ muistuttaa oppivelvollisuuden laajentamisen olevan ennen kaikkea oppilaanohjauksen ja opinto-ohjauksen uudistus. Kaikista OAJ:n kyselyyn vastanneista yli puolet kuitenkin ilmoitti, ettei opinto-ohjaajien määrää ole lisätty. Esihenkilöille tehtyyn kyselyyn vastanneista vain joka neljäs kertoi opinto-ohjaajien määrän lisäämisestä oppilaitoksessaan.

– Opinto-ohjaajien määrässä pitäisi näkyä se, että rahoitusta lisätään noin 350 opinto-ohjaajan vuosittaista työaikaa vastaavasti, sanoo Luukkainen.

OAJ:n mielestä opinto-ohjaajilla ja oppilaanohjaajilla tulee olla korkeintaan 200 ohjattavaa, jotta ohjaus on toteutettavissa laadukkaasti.

Lisätehtäviin ei ole osoitettu työaikaa eikä korvausta niistä.

Oppivelvollisuuden laajentaminen on tuonut opetushenkilöstölle uusia velvoitteita. Kyselyn mukaan lukioiden ja ammatillisen koulutuksen esihenkilöistä 90 prosenttia kokee työaikatarpeen kasvaneen merkittävästi tai jonkin verran.

Lukion opettajista yli puolet kertoo saaneensa uusia työtehtäviä ilman lisätyöaikaa tai korvausta. Ammatillisessa koulutuksessa näin kertoo vastaavasti reilu kolmannes. Uudet tehtävät liittyvät muun muassa oppimateriaaleihin ja opintojen etenemisen seuraamiseen.

– Tulokset osoittavat, ettei sopimuksia noudateta paikallisella tasolla. Lisätehtäviin ei ole osoitettu työaikaa eikä korvausta niistä. Sopimusten mahdolliset kehittämistarpeet edellyttävät taas lisärahoitusta, jota saadaan nyt tavoitteenamme olevan palkkaohjelman avulla, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos sanoo tiedotteessa.

OAJ teki tammi-helmikuussa jäsenilleen neljä erillistä kyselyä, joilla selvitettiin oppivelvollisuusuudistuksen etenemistä ja sen vaikutuksia opetushenkilöstön työhön eri koulutusmuodoissa. Kyselyihin vastasi yhteensä noin 3500 perusopetuksen, ammatillisen koulutuksen tai lukion opettajaa tai esihenkilöä.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE