Työmarkkinat
2.10.2020 11:27 ・ Päivitetty: 2.10.2020 11:27
Työntekijät ovat joutuneet tinkimään jopa ruoasta – PAM julkaisi karun aineiston koronan vaikutuksista
Koronavirusepidemia vaikutti erittäin merkittävästi palvelualojen työntekijöihin ja yrityksiin kevään ja kesän aikana. Palvelualojen ammattiliitto PAM on nyt koonnut laajan aineiston näistä vaikutuksista.
Aineistosta löytyy tietoja palvelualojen työntekijöiden toimeentulosta, toimialojen tilanteesta sekä työllisyydestä. Lisäksi löytyvät työehtojen ja lakien muutoksiin ja niiden vaikutuksiin liittyvät asiat sekä keskeisiä PAMin toimenpiteitä.
Aineiston kokoamisesta vastannut PAMin tutkimuspäällikkö Antti Veirto sanoo kerätyn materiaalin kertovan karutonta kieltä kevään ja kesän poikkeuksellisesta tilanteesta.
– Äkillinen koronatilanne oli kaikille poikkeuksellinen, mutta palvelualojen työntekijät joutuivat kokemaan sen erityisen karvaasti. Varsinkin matkailu- ja ravintola-alan, kauneudenhoitoalan ja osittain erikoiskaupan työntekijöiden toimeentulo romahti merkittävästi lomautusten takia ja pelko on edelleen suuri, hän toteaa tiedotteessa.
Aineisto osoittaa, että monet palvelualojen työntekijät ovat joutuneet tilanteen takia tinkimään monesta asiasta omassa elämässään, koska toimeentulo on heikentynyt.
– Huolestuttavinta on se, että varsinkin matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä 56 prosenttia on joutunut tinkimään ruoan määrästä ja laadusta. Monessa perheessä on tarvittu ulkopuolista apua ja muun muassa PAM antoi jäsenilleen ruoka-avustusta, Veirto kertoo.
Palvelualojen työttömyyskassaan saapui huhtikuussa noin 18 400 alkavaa päivärahahakemusta, kun vastaavasti edellisen vuoden huhtikuussa tuli 1 300 hakemusta.
Myös seuraavina kuukausina alkavia päivärahahakemuksia tuli selkeästi enemmän kuin edellisenä vuonna.
– Työttömyyskassajärjestelmä oli poikkeustilanteen takia koetuksella. Tilastot osoittavat, että kassat pärjäsivät kuitenkin kohtuullisen hyvin. Palvelualojen työttömyyskassan jäsenet hyötyivät siitä, että PAM oli kassan tukena vaikeimpina aikoina. PAM auttoi kassaa muun muassa jäsenpalvelussa ja avustavissa tehtävissä. Muutenkin ilman ammattiyhdistysliikkeen nopeaa toimintaa esimerkiksi työehtojen muutoksissa olisi vaikeuttanut kriisin hoitamista, Veirto korostaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.