Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

“Vain hyvinvoiva lapsi ja nuori voi oppia” – SDP:n Gustafsson vaati huomiota koronan aiheuttamaan hyvinvointi- ja oppimisvajeeseen

LEHTIKUVA / MIKKO STIG
SDP:n Jukka Gustafsson (vas.) ja tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen eduskunnan täysistunnossa Helsingissä 11. maaliskuuta.

Koko kansan koulutustason nostaminen tasa-arvon hengessä on ollut kansanedustaja Jukka Gustafssonin (sd.) mukaan sosialidemokraattisen koulutuspolitiikan kulmakivi ja suomalaisen demokratian ja hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisen peruspilari. Entinen opetusministeri Gustafsson käytti SDP:n ryhmäpuheenvuoron koulutuspoliittisen selonteon käsittelyssä eduskunnassa tiistaina.

Demokraatti

Demokraatti

– Pääministeri (Sanna) Marinin hallituskaudella olemme kääntäneet koulutuspolitiikkamme suunnan. Nyt jos koskaan koulutus tarvitsee pitkäjänteistä kehittämistä ja resurssien määrätietoista vahvistamista, Gustafsson sanoi.

Hallituksen tulee Gustafssonin mukaan valmistella toimenpideohjelma, jolla varmistetaan jokaisen oppilaan perusopetuksen aikana vaadittavien perustaitojen – lukutaidon, kirjoittamisen, laskemisen – oppiminen.

– Perusasteella pitää pystyä hankkimaan sellaiset tiedot ja taidot, että nuori pärjää toisen asteen koulutuksessa, painottaa Gustafsson ja jatkaa:

– Koronan aiheuttama hyvinvointi- ja oppimisvaje pitää korjata. Vain hyvinvoiva lapsi ja nuori voi oppia. Oppimisen tuen järjestelmä tulee uudistaa koko koulutuspolulla. Oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen ja oikea-aikainen tuki on tärkeää perustaitojen oppimisessa ja jatko-opintojen mahdollistamiseksi. Sosialidemokraatit haluavatkin kehittää oppimisen tukea kokonaisuutena, varhaiskasvatuksesta oppivelvollisuusiän loppuun.

“Korostamme sivistyksen itseisarvon vaalimista läpi koko koulutusjärjestelmämme”

Gustafssonin mukaan sosialidemokraatit ovat sitoutuneet siihen, että TKI-rahoitus nostetaan 4 prosenttiin BKT:stä vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa myös korkeakoulutettujen määrän lisäämistä ja vahvaa panostusta jo työiässä olevien osaamisen kehittämiseen. Digivihreässä siirtymässä paras muutosturva on osaamisen päivittäminen jatkuvan oppimisen avulla.

Gustafsson nosti myös esille puheessaan yleissivistyksen ja tulevaisuuden osaamisen merkityksen.

– Korostamme sivistyksen itseisarvon vaalimista läpi koko koulutusjärjestelmämme.

Laaja-alaisen sivistyskäsityksen merkitys Gustafssonin mukaan vain korostuu ajassamme.

– Tuemme sivistyskäsitystä, jossa yleissivistävän koulun tehtävä nähdään kulttuurisena, ei taloudellisena eikä ”teknisenä”.

– Nopeasti muuttuvassa maailmassa laajasti ymmärrettynä juuri kulttuuripääoma kantaa ja antaa siivet, joiden avulla ihminen jaksaa ja osaa lentää, auttaa heikompaansa, tukea demokratiaa ja elää täyttä elämää rauhassa ja yhteistyössä muiden kanssa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE