Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Mielipiteet

Varhaiskasvatus on lapsen oikeus

Sain kaksi vanhempaa lastani 2000-luvun alussa ollessani vielä opiskelija. Vein heidät noin 1,5-vuoden ikäisinä päiväkotiin. Toki minulla oli painetta jatkaa opintoja, mutta vaakakupissa vahvasti painoi uskoni siihen, että lapseni saivat päivähoidossa toisten lasten ja ammattikasvattajien kanssa toimiessaan harjoittaa sellaisia taitoja, johon ei kotioloissa ollut mahdollisuutta.

Marju Markkanen

Tästä eivät kaikki olleet samaa mieltä ja eräskin hoitaja neuvolassa tuimasti tokaisi, että eikös alle kolmivuotiaan lapsen paikka ole kotona eikä päiväkodissa.

Kansainvälisesti varhaiskasvatuksen arvostus on ollut nousussa jo pitkään. OECD-maat ovat ihmetelleet, että miten Suomessa varhaiskasvatukseen osallistumisprosentti on yksi OECD-maiden alhaisimpia ja miksi kaikkein tärkein vaihe meillä on maksullinen, kun muuten koulutusjärjestelmämme on maksuton. Suomessa varhaiskasvatuksen arvostus on onneksi noussut merkittävästi viime vuosina. Taustalla on neuro- ja käyttäytymistieteiden tuottama vahva tutkimusnäyttö varhaisvuosien ratkaisevasta merkityksestä ihmisen tulevaisuudelle.

Lapsella on oikeus oppia, tulla nähdyksi ja kuulluksi sekä kokea itsensä tasavertaiseksi ryhmän jäseneksi.

Professori Nina Sajaniemi (ESS 10.2.2019) mukaan varhaisiin vuosiin kannattaa panostaa. Ne ovat perusta elinikäiselle oppimiselle, hyvinvoinnille ja elämän hallinnalle. Ei ole yhdentekevää, millaista toimintaa päiväkodeissa on. Meidän on kiinnitettävä huomioita varhaiskasvatuksen laadun valvontaan.

Varhaiskasvatus on nähtävä lapsen oikeutena, ei systeeminä, joka olisi luotu vain lasten säilytyspaikaksi, jotta vanhemmat voivat käydä töissä. Jokaisella lapsella on oikeus saada tasa-arvoiset lähtökohdat elämäänsä. Lapsella on oikeus oppia, tulla nähdyksi ja kuulluksi sekä kokea itsensä tasavertaiseksi ryhmän jäseneksi. Lapsen on päästävä ympäristöön, jossa hän voi harjoittaa sosiaalisia taitojaan ja vuorovaikutusta toisten ihmisten kanssa. Nämä taidot eivät ole sisäsyntyisiä ja niitä voi harjoittaa vain toisten kanssa toimimalla.

Meidän on varmistettava, että päiväkodeissa on riittävästi ammattikasvattajia. Aikuisten vähyys näkyy päiväkodeissa vaaratilanteina, kuten lievinä tapaturmina, lasten välisenä väkivaltana ja karkaamisina. Jos lapsi ei saa turvaa ja huomiota aikuiselta tai aikuiset vaihtuvat jatkuvasti, se lisää lasten levottomuutta, itkuisuutta ja turvattomuuden tunnetta.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on mielestäni palautettava koko maahan. Pedagogisesti toteutettua varhaiskasvatusta ei tule rajata erityisesti niiltä lapsilta, jotka sitä eniten tarvitsevat. Lisäksi keskustelua ja kokeiluja kaksivuotisesta esiopetuksesta on jatkettava.

Panostamalla lapsiimme antamalla heille vahvan alun elämän mittaiselle oppimispolulle, turvaamme koko yhteiskuntamme hyvinvoinnin ja menestyksen tulevaisuudessa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE