Turva – Hymy

Kolumni

Raimo Korhonen

Kirjoittaja on toisinaanajattelija, sosiologi ja eläkeläinen.

Varoittavia esimerkkejä

Vanha vitsi kolmesta kaveruksesta, jotka soutivat saa­reen viettämään kaunista kesäpäi­vää. Joka miehellä muka­na pul­lo kevyttä, pehmeän täyteläistä kotimaista kesä­juomaa, saman vuoden vuosikertaa, bouquet ehkä hieman kehittymä­tön, Alkon numero 013: Kos­kenkorva.

Soudettaessa keskusteltiin siitä, miten juoma nautittaisiin. Äänin 2‑1 päätettiin, että kaikkia pulloja ei avata heti, vaan korkataan ensin yksi, joka juodaan, sit­ten muut. Vähemmistöön jäi ensimmäisen pullon omista­ja.

Varoittava esimerkki on tämä käynnissä oleva sote-prosessi.

Rantaan tultua äänestettiin taas. Äänin 2‑1 päätettiin­kin nyt hyväksyä vähemmistöön jääneen kaverin alkuperäi­nen ehdotus, että kukin juo omasta pullostaan. Jostakin syystä kaveri ei enää ollutkaan ensimmäisen ehdotuksensa takana, vaan häiriköi taas ja äänesti vastaan. No, demo­kratia toimi.

Demokraattinen prosessi tuottaa usein yllättäviä tuloksia (mutta on silti paras systeemi, vaikka onkin epätäydellinen).

Varoittava esimerkki on tämä käynnissä oleva sote-prosessi. Maksaa paljon ja tulos jäänee tavoitteen kannalta heikoksi. Tavoitteenahan oli kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Hyvinvointi- ja terveyserot ilmenevät niin, että julkisen perusterveydenhuollon asiakkaat joutuvat pitkiin jonoihin eivätkä pääse helposti lisätutkimuksiin tai erikoislääkäriin – tämä siksi, että kuntien rahoittamana perusterveydenhuollosta puuttuu rahaa. Yksinkertaista, mutta simppeliä!

Tätä yksinkertaista ongelmaa on lähdetty ratkomaan mullistamalla sosiaali- ja terveydenhuollon hallinto. Rakentamalla kallis ja sekava hallinto ei saada lisää rahaa perusterveydenhuoltoon. Lääkkeeksi esitetään valtion rahoitusta, mutta valtio nykyisin leikkaa kaikesta mahdollisesta (ja mahdottomastakin), lisää rahaa ei tule – paitsi hallintoon: hallitus esittää vuoden 2018 budjettiin 300.000.000 euron rahoitusta uudistuksen valmisteluun. Jos nämäkin rahat ohjattaisiin kunnallisille terveyskeskuksille, niillä saataisiin paljon hyvää aikaan.

Toinen varoittava esimerkki on tulossa oleva maakuntahallinto, jonka pystyttämiseen käytetään suuri määrä pähkäilyenergiaa. Ei muisteta, että Suomessa on maakunta, jolla on toimiva itsehallinto: Ahvenanmaa, jossa maakunta vastaa myös sotesta. Miksi Ahvenanmaan itsehallintolaki ei kelpaa Kepun ajaman maakuntauudistuksen malliksi? Vastaus lienee se, että Kepu haluaa maakuntahallinnon, ei maakuntaitsehallintoa. Kepun maakuntien pitää olla Helsingistä johdettuja!

Ikävä juttu, että demarit ovat jääneet tuon yllä mainitun äänestyksen häviäjän asemaan, omia ideoita puuttuu.

Kolumni

Raimo Korhonen

Kirjoittaja on toisinaanajattelija, sosiologi ja eläkeläinen.

Aina vaan sote…

Näin joulun jälkeen voidaan muistella, että eräs täkä­läi­nen market oli joulun alla myyntiä petratakseen pes­tan­nut pikkuvii­kareiden iloksi ja ihmeeksi oikean joulupu­kin, jolla oli mukanaan ihan oikea poro. Poroa ei tieten­kään voinut tuoda markettiin sisälle, joten pukki­kin jou­tui poroineen päivystämään ulkona, oven pielessä. Pukilla oli tietenkin lakisääteiset taukonsa ja kun hän sitten palasi iltapäiväkahviltaan, häntä tervehti pikku­po­jan he­leä ääni, joka ilmoitti: ”Ei pukki nyt voi läh­teä porolla mihin­kään”

Miten niin ei voi lähteä, kysyi pukki.

”No kun siitä porosta valui kaikki bensa ulos.”

Pikkupojan tilannearvio oli väärä… niin kuin soten suhteen monellakin.

Nyt on hallituksen taholta valinnanvapautta arvioitu dramaattisesti uudelleen ja kun demaritkin ovat luopuneet aluekuntamallista ja siirtyneet maakuntamallin kannattajiksi, aletaan olla lähellä ratkaisukynnystä eli tilannetta, jossa jotain alkaa syntyä.

Toivottavasti ei kuitenkaan käy niin, että demarit siirtyvät aluekuntaverosta suoraan maakuntaveron kannattajiksi. On nimittäin laskettu, mitä olisi maakuntavero, jos soten rahoitus rakennettaisiin sen pohjalle – tosin hallituksen nykyisessä ehdotuksessa maakuntaveroa ei ole, mutta Kepu pitää sitä jatkossa mahdollisena.

Soten rahoitus maakuntaverolla johtaisi todella suureen eriarvoisuuteen. Alhaisin maakuntaveron prosentti olisi Uudellamaalla, 13,8 %. Korkein maakuntavero olisi Kainuussa 30,5 %. Varsinais-Suomi olisi keskivaiheilla, vero 20,7 %. On selvää, että näin suuria eroja ei voi hyväksyä.

Luin Ylen sote-jutusta, että lähes kaikkien asiantuntijoiden mielestä maakuntia pitäisi olla vähemmän. Miksi ihmeessä?

Jos rahoitus tulee valtiolta, Suomi on periaatteessa jo yksi alue, ei sillä ole lisäarvoa, miten alueen sisällä rajat kulkevat.

Ja jos rahoitus on kunnossa, silläkään ei ole merkitystä, onko maakunta suuri vai pieni. Esim. Ahvenanmaalla kaikki toimii, kun rahoitus toimii (liiankin hyvin?), kaikkea ei hoideta itse, tietyt tapaukset ohjataan Uppsalaan tai Turkuun – täysin ilman Helsingistä tapahtuvaa paimentamista – ja ministeriön kaavailema sairaaloiden työnjako on jo tätä päivää, ei siihen maakuntauudistusta tarvita.

BTW jos valinnanvapautta terveydenhuollossa halutaan lisää, yksinkertaisemmin se tapahtuisi nostamalla Kela-korvauksia, aluksi vaikkapa tasoon, millä ne alunperin olivat – hallinto on olemassa, ei tarvitsisi sekoittaa mitään. Myöhemmin korvaukset voisi nostaa niin korkeiksi kuin halutaan, mutta mukaan pitäisi ottaa julkinen perusterveydenhuolto. Mutta ei mitään yhdellä hallitsemattomalla rysäyksellä, vaan asteittain.

Raimo Korhonen

Kirjoittaja on toisinaanajattelija, sosiologi ja eläkeläinen.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Kolumni

Ville Lintunen

Kirjoittaja on turkulainen kunnallispoliitikko.

Mikael Jungnerin joutsenlaulu

6.10.2011 lähetin sähköpostin, jota voi pitää ensimmäisenä askeleenani politiikan parissa.

Demarituttavalleni lähettämäni sähköpostin ensimmäinen kappale päättyi sanoihin: ”Sen enempää asiasta numeroa tekemättä olen kuitenkin kokenut itseni aina jossakin määrin sosiaalidemokraatiksi ja siksi SDP tuntuisi luonnollisimmalta puoluevalinnalta, jos mukaan lähtisin. Vaikka SDP:n maine tällä hetkellä taitaa ollakin hitusen kallellaan tuollaisen varttuneemman kansanosan puolueeksi, niin toisaalta ainakin itse olen nähnyt ainoastaan positiivisena asiana, että myös Mikael Jungnerin ja miksei Jutta Urpilaisen kaltaisia henkilöitä on puolueessa noussut merkittäviin tehtäviin.”

Jälkeenpäin sain kuulla, että tuttavani oli lähettänyt sähköpostini eteenpäin kehuna tuolloiselle SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungnerille.

Kun muutama päivä sitten luin Mikael Jungnerin päätöksestä jättää SDP, en ollut yllättynyt. Parin viimeisen vuoden aikana Jungner on edelleen pystynyt erityisesti somessa tykittämään teräviä päivityksiä, mutta ajatusten kokonaisuus on ajautunut kauemmas useamman suomalaisen arjesta.

Demariystäväni puki täydellisesti sanoiksi Facebookissa omankin ajatukseni nykyisestä Mikael Jungnerista: ”Se on niinkuin hurahtanut tuohon höttöiseen vapauspopulismiin, missä negatiivisia sivuvaikutuksia ei ajatella, jos itse ei niistä kärsi ja muista ei tarvitse välittää – koska vapaus. Se on aivan liian vastuutonta toimintaa demareille ja siten Jungner on väärässä seurassa. ”

Voin lisätä tuohon perään vain, amen.

Itselleni höttöinen vapauspopulismi on jotain niin espoolaista ja sieltähän Jungnerkin tulee. Vapaus tehdä jotakin kuulostaan aina hienolta, mutta tosiasiassa se tarkoittaa, että hädän hetkellä olet yksin.  Vapauspopulismiin kuuluu oleellisena osana perin kummallinen käsitys yhteiskunnan holhouksesta, joka ponnahtaa pinnalle suomalaisen alkoholikeskustelun yhteydessä yhtä varmasti kuin puliukot keväisin liekkimajan nurkilta.

Itsekin joudun silloin tällöin pohtimaan kohtaamisiani tämän meitä kuristavan holhouksen kanssa. Viikonloppunakin joudun kävelemään 40m Citymarketin kassalta saadakseni Alkosta viinipulloni, kun ilman holhousta saisin sen Citymarketista käveltyäni 200m, kuten pekonipakettia etsiessäni.

Ehkä enemmän holhousta olikin kohtaamisessani viikolla tarjoilijaneidon kanssa, joka pikkujouluillan päätteeksi julkesi todeta ”Hei, me suljetaan kohta, niin otatteko vielä yhdet?” En vain tuossa hetkessä osannut ahdistua holhouksesta, mutta jo seuraavana päivänä pahoitin mieleni.

Kovin seksikästä se ei ollut, mutta jopa yllättävän raikasta maailmassa, jossa eniten huutavan ääni on jo aikoja sitten peittänyt parhaan argumentin.

Viina tunnetusti saa ihmiset eroamaan ja näin päättyi Jungnerin ja demareidenkin rakoillut liitto. Viinan sivuvaikutukset saivat sattumalta ensimmäisen uhrinsa päivänä, jolloin Jungner oli jo valmiiksi buukattu TV 1:n Pressiklubiin.

Viestintätoimiston toimitusjohtaja Jungner olikin laskenut jokaisen askeleensa. Tosin jos Jungerin toimitusjohtaman viestintätoimisto Kreabin asiakkaisiin kuuluu panimoalan toimijoita, niin aivan yhtä hyvin Jungner ei onnistunut demarikansanedustajille kauppaamaan asiakkaansa etua, vaan äänin 1-34 kansanedustajat päättivät kantaa vastuunsa ja kuunnella tieteellisiä tutkimuksia ja kaiken maailman dosentteja.

Kovin seksikästä se ei ollut, mutta jopa yllättävän raikasta maailmassa, jossa eniten huutavan ääni on jo aikoja sitten peittänyt parhaan argumentin.

Ville Lintunen

Kirjoittaja on turkulainen kunnallispoliitikko.

Kolumni

Raimo Korhonen

Kirjoittaja on toisinaanajattelija, sosiologi ja eläkeläinen.

Kyll määki Turuus…

Turussa Puutorin kulmalla sattui vastatusten kaksi rouvashenkilöä, rouva Nieminen ja rouva Karlsson. Niemiskä vaikutti hyvin alakuloiselta ja silmätkin punoittivat aivan kuin hän olisi itkenyt. Karlssonska tietysti osaaottavaisena heti kysyi, mikä on hätänä. Tähän Niemiskä, että mies oli perjantai-iltana lähtenyt ostamaan tulitikkuja eikä ole tullut takaisin, vaikka nyt on jo maanantai. Karlssonska rohkaisi heti: Mitä sää tommost porat, tosa on sul tikui!

Tämä juttu, jonka aikoinaan kuulin maineikkaan radiohenkilön Markku Heikkilän ohjelmassa ”Uutissi Turust” kuvaa mainiosti turkulaista luonteenlaatua, jonka kanssa nyt joudun totuttelemaan, kun olen nyt kuukauden verran asunut Turussa

Uudenkaupungin asioihin alkaa olla välimatkaa, mutta kyllä kiintoisia aiheita edelleen on. Esimerkkinä vaikkapa nämä vireillä olevat rakennushankkeet, joista keväällä totesin, että nyt kun kaupungin taloudessa on 3,3 miljoonan ylijäämä, heti innostutaan 70 miljoonan rakennushankkeista. Tähän virkahenkilö vastasi topakasti, että oikea luku on 30 miljoonaa. Nyt luku siis on 40 miljoonaa. Ja tästä vuodesta näyttäisi taas tulevan tappiollinen.

Ja kun ensin puhuttiin 20 miljoonasta ja sitten tuli 10 miljoonaa lisää ja sitten taas 10 miljoonaa lisää ja niin edelleen. Mikä on luku siinä vaiheessa, kun sopimukset allekirjoitetaan?

Kun 40 miljoonan summa jaetaan suunnitellulle 20 vuoden takaisinmaksuajalle, normaalilla laskuopilla lyhennyksiä tulee maksettavaksi 2 miljoonaa per vuosi.

Asia on toki hyvä, mutta ennen kuin suuren innostuksen vallassa tehdään kallis päätös, pitäisi tietää sen todellinen hinta ja miten se rahoitetaan. No, onneksi en enää ole tässä asiassa maksumiehen asemassa.

Niin, tuo otsikon lausahdus on hyvin vanhaa perua ja se on ajan myötä saanut monenlaisia sisältöjä. Alkunsa se lienee saanut siitä kun jossain provinssissa, ehkäpä juurikin Turun ja Porin läänin Uudellakirkolla kaksi tyttöä olivat jutelleet keskenään molempia osapuolia kiinnostavista kysymyksistä ja toinen oli kysynyt: Oleks sää ollu poikatten kans niinko sillai? Toinen oli vastannut tiukasti: En. Tähän ensimmäinen: Emmää kans… paitti kerran Turuus. Siihen toinen: Kyll määki Turuus!

Raimo Korhonen

Kirjoittaja on toisinaanajattelija, sosiologi ja eläkeläinen.

AVAINSANAT

Keskustelua aiheesta

Kolumni

Mari-Elina Koivusalo

Kirjoittaja on turkulainen kaupunginvaltuutettu (sd.).

Katsooko Turku taaksepäin?

Kun Juha Sipilän hallitus vuonna 2015 päätyi rajaamaan lasten subjektiivista päivähoito-oikeutta ja kasvattamaan ryhmäkokoja yli 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa, alkoi Suomessa kiivas keskustelu varhaiskasvatuksen merkityksestä ja kaikkien lasten tasavertaisista oikeuksista, joihin nyt oli tullut historiallisen suuri särö. Iso osa kaupungeista päättikin olla toteuttamatta hallituksen päätöksiä. Isot kaupungit kuten Helsinki, Espoo ja Turku ovat saaneet kiitosta siitä, että ne turvaavat lasten oikeuden ja tunnistavat sivistyksen arvon olemalla toteuttamatta hallituksen päätöksiä.

Turussa on kuitenkin noussut uudestaan keskusteluun nimenomaan kustannusnäkökulma peittäen alleen laadun ja tasa-arvon. Tänään kokoontuvalle kaupunginhallitukselle esitetään, että päätökset subjektiivisen päivähoito-oikeuden säilyttämisestä ja ryhmäkokojen pitämisestä ennallaan avataan ja arvioidaan uudelleen ensi keväänä.

Tämä Turussa, joka haluaa profiloitua sivistyskaupunkina. Turussa, jossa juuri kaupunginjohtajavalinnankin yhteydessä painotettiin eteenpäin katsovaa, modernia politiikkaa. Turussa, jossa jokaisen lapsen tulisi olla tasavertaisessa asemassa ja yhtä arvokas.

Kaupungin pitäisi tuntea arvonsa ja merkityksensä sivistyksen ja tasa-arvon edistäjänä.

Helsinki laati juuri uuden kaupunkistrategian, jossa varhaiskasvatukseen otetaan entistä kunnianhimoisempi ote. Siinä linjataan seuraavaa:

”Helsinkiläisillä on tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet. Helsingissä säilytetään subjektiivinen päivähoito-oikeus ja varhaiskasvatuksen henkilöstömitoitus nykyisellä tasolla. Varhaiskasvatuksen maksuttomuutta edistetään siten, että se on maksutonta viiden vuoden iästä alkaen vähintään neljä tuntia päivässä. Valtuustokauden aikana valmistellaan päätökset maksuttomuuden ulottamisesta myös nuorempiin ikäryhmiin. Varhaiskasvatuksessa panostetaan laatuun, työntekijöiden pysyvyyteen ja turvalliseen arkeen.”

Turussa ei olla vielä päästy strategian päivittämiseen asti, ja kehityksestä lienee turha elätellä toiveita, kun jälleen taistellaan ensisijaisesti sitä vastaan, ettei oteta askeleita taaksepäin.

Turku, joka positiivisessa rakennemuutoksessa on jo ehtinyt kehua nousevansa tuhkasta uudistusmielisellä otteella, uhkaa tehdä itse itsestään takapajulan erottumalla yhdellä aivan keskeisellä sektorilla esimerkiksi Helsingistä. Kaupungin pitäisi tuntea arvonsa ja merkityksensä sivistyksen ja tasa-arvon edistäjänä. Kaupungin pitäisi ymmärtää sillä olevan voimaa purkaa nyky-yhteiskunnan epätasa-arvoistavia rakenteita, ei luoda niitä lisää. Jos tätä ei Turku ymmärrä, on kaupunki kaukana siitä roolista mikä sen muuttuvassa maailmassa pitäisi ottaa.

Mari-Elina Koivusalo

Kirjoittaja on turkulainen kaupunginvaltuutettu (sd.).

Petra Peltonen

Kolumni

Petra Peltonen

Kirjoittaja on SDP:n puoluehallituksen jäsen.

Presidentinvaalit ovat osa demokratiaa

Kaikissa vaaleissa, niin myös presidentinvaaleissa, on kyse ennen kaikkea vaihtoehtojen tarjoamisesta. Ilman ehdokkaita suomalaiset eivät voi tehdä aitoa valintaa, eikä synny vaaleihin olennaisesti kuuluvaa keskustelua niistä arvoista, joilla Suomea halutaan johdettavan.

SDP on asettanut presidentinvaaleihin oman ehdokkaan juuri näiden asioiden takia. Nyt jos koskaan, kun Suomen itsenäisyys täyttää sata vuotta, on meidän mietittävä tarkkaan kansakuntamme arvoja. Tasa-arvo. Rehellisyys. Turvallisuus?

Leiriydymme keskenämme samankaltaisen ihmisten seuraan ­– ja samalla olemme toisenlaisia vastaan.

Presidenttiehdokkaamme Tuula Haatainen sanoi taannoisessa Demokraatin haastattelussa viisaasti:

”Sitä, mistä sisäinen turvallisuus syntyy, ei liiemmin pohdita. Se syntyy nimenomaan siitä, ettei Suomessa ole ryhmiä, jotka on suljettu ulos ja joiden ääni ei kuulu. Ulossulkemisessa on kaikupohja nationalistisille liikkeille ja ääri-ilmiöille.”

Haataisen sanat puhuttelevat minua syvästi. Liian usein politiikka pyörii taloudellisten uhkakuvien ympärillä. Vähintään yhtä suuri uhka on kuitenkin se, etteivät suomalaiset enää koe samanlaista yhteenkuuluvuutta kuin ennen. Leiriydymme keskenämme samankaltaisen ihmisten seuraan ­– ja samalla olemme toisenlaisia vastaan.

Haataisen tavoite laajentaa ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua kestävän kehityksen ja sisäisen turvallisuuden teemoihin on kunnioitettava. Vaikka perinteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta vallitsee Suomessa edelleen vahva konsensus, turvallisuus on enemmän kuin Hornet-hävittäjien hankintaa ja puhetta hyvistä naapuruussuhteista.

Yhteiskuntarauha rakentuu hyvinvoinnista ja uskosta parempaan tulevaisuuteen.

Hyvinvoivat ihmiset luottavat omaan tulevaisuuteensa. Tulevaisuudenuskoiset ihmiset eivät radikalisoidu tai pakene kotimaastaan. Yhteiskuntarauha rakentuu hyvinvoinnista ja uskosta parempaan tulevaisuuteen.

Presidentti on arvojohtaja, jonka valta on ennen kaikkea vaikutusvaltaa. Suomalaiset luottavat presidentti-instituutioon ja siksi presidentin sana on painava. Presidentillä on mahdollisuus toimia suomalaisia yhdistävänä voimana, joka kuuntelee hiljaistakin ja saattaa erilaiset näkökulmat yhteen.

Siksi Tuula Haatainen.

Petra Peltonen Petra Peltonen

Kirjoittaja on SDP:n puoluehallituksen jäsen.