Politiikka
28.12.2022 07:04 ・ Päivitetty: 28.12.2022 12:18
Veikkauksen monopolissa murtumisen merkkejä – SDP näkee lisenssimallissa hyviä puolia
Veikkauksen monopoli voi murtua tulevalla hallituskaudella. Jopa monopolin vankkumattomiin tukijoihin kuulunut SDP näkee hyviä puolia siinä, että digitaaliset rahapelit siirtyisivät lisenssimalliin. Puolueessa on käyty asiasta keskusteluja.
Mielipidekyselyitä selkeästi johtava kokoomus kannattaa Veikkauksen monopolin murtamista. Jos kokoomus muodostaisi sinipunahallituksen SDP:n kanssa, digitaaliset pelit voisivat aueta ulkomaisille peliyhtiöille lisenssimallin kautta.
Esimerkiksi nettikasinot ja vedonlyönti voisivat siten avautua kilpailulle. Monopoli jäisi vain niin sanottuihin lähipeleihin, kuten peliautomaatteihin, arpapeleihin ja Lottoon.
- Esimerkiksi Lotossa ei olisi jatkossakaan kuutta eri yhtiötä tarjoamassa pelimahdollisuutta, sanoo kuntaministeri Sirpa Paatero (sd.) STT:lle.
Arpajaissääntelyyn liittyvät asiat ovat SDP:ssä Paateron seurantavastuulla. Lisäksi hän toimii puoluevaltuuston puheenjohtajana, joten hän puhuu puolueensa äänellä.
PAATERON mukaan SDP:ssä ja laajemmin hallituksen piirissä on tunnistettu mahdollinen tarve uudistaa mallia.
- Kun tämä digipelaaminen on valtavirtaistunut ja toisaalta jo puolet peleistä taidetaan pelata ulkomaille. Tämä villi markkina on täysin kontrollin ja pelihaittojen ehkäisyn tavoittamattomissa. Silloin Suomeen jää vain haitat, muttei tuottoja.
Lisenssimallilla peliyhtiöitä saataisiin Suomen sääntelyn piiriin ja maksamaan voitoistaan arpajaisveroa ja lisenssimaksuja.
Ääni kellossa on muuttunut siitä, kun Paatero Veikkauksen ohjauksesta vastaavana ministerinä totesi vielä reilut 3,5 vuotta sitten, ettei Ruotsin malli ole missään tapauksessa sopiva Suomelle.
- Suomen ei pidä päästää sellaista tilannetta, että ulkomaiset peliyhtiöt tulisivat tänne ja ajauduttaisiin lisenssijärjestelmään, Paatero sanoi tuolloin STT:lle.
VEIKKAUKSEN varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski sanoo STT:lle, että nykyiseen rahapelijärjestelmään tarvitaan muutos. Tilanne, jossa Veikkauksella on muodollinen monopoli muttei tosiasiallista ja pelaaminen valuu järjestelmän ulkopuolelle, ei ole kenenkään etu.
Hän toteaa, että mahdollisista muutoksista päättäminen ei kuulu yhtiölle vaan on poliittisen tahon ratkaisu.
- Jos asioihin halutaan puuttua, on todennäköistä, että kaikki pelaaminen on saatava saman sääntelyn piiriin, jolloin päästään haittojen ehkäisyyn paremmin vaikuttamaan. Niin, etteivät tuotot valu myöskään ulos, hän sanoo.
Ulkomaiset peliyhtiöt eivät maksa verojaan Suomeen eivätkä noudata suomalaista sääntelyä, esimerkiksi mitä tulee pelihaittojen rajoittamiseen.
ARVIOTA siitä, miten digitaalisten rahapelien siirtäminen lisenssimalliin vaikuttaisi tuottoihin, ei ole Paateron mukaan olemassa. Se riippuisi siitä, kuinka paljon kuluttajat käyttävät minkäkin peliyhtiön pelejä. Paateron mukaan on mahdollista, että pelaaminen kanavoituisi lisenssimallilla niin, että suomalaisia pelejä pelattaisiin enemmän. Tämä on tietysti kiinni siitä, miten hyvin Veikkaus onnistuu kehittämään pelejään.
- Veikkauksen kaikkien tuotteiden pitää olla niin hyviä, että jos ihminen haluaa pelata, hän pelaisi suomalaisia pelejä.
Nummikosken mukaan pelaamisesta kanavoituu tällä hetkellä noin 450 miljoonaa euroa järjestelmän ulkopuolelle.
- Jos se kanavoituisikin valtaosin kotimaahan, sehän lisäisi tietysti tuottoja.
Veikkauksen pelikate kokonaisuudessaan oli viime vuonna noin 1,1 miljardia euroa.
Jos Suomessa siirryttäisiin lisenssimalliin, joka käsittäisi Ruotsin mallin mukaisesti rahapelaamisen digipelimarkkinan, Veikkauksen pelikatteesta noin 30 prosenttia menisi lisenssijärjestelmän puolelle. 70 prosenttia pelikatteesta jäisi yksinoikeuden alle.
PAATERON mukaan pelisääntöjen laatiminen etukäteen on tärkeää, jos muutos päätetään toteuttaa. Näihin kuuluvat esimerkiksi se, missä, mitä ja kuinka paljon saa mainostaa. Lisäksi pitäisi rajata, minkä ikäisille pelit on suunnattu ja minkälaisista peleistä on kyse.
Ruotsissa opittiin Paateron mukaan “kantapään kautta”, että myös mainostamiseen pitää asettaa pelisääntöjä.
- Ruotsissa mainostaminen levähti muun muassa netissä, kaupoissa ja metroasemilla.
Ruotsi purki rahapelimonopolin ja siirtyi lisenssijärjestelmään vuonna 2019. Kaikilta Ruotsissa rahapelejä tarjoavilta yrityksiltä edellytetään toimilupaa. Yritykset maksavat peliveroa.
Paateron mukaan peliongelmaiset hyötyisivät uudistuksesta, sillä nettipelejä, joiden käyttöä ei nyt voida kontrolloida mitenkään, saataisiin pelisääntöjen, ehtojen ja valvonnan piiriin.
- Yhtiöt, jotka ovat ulkomaalaisomisteisia ja toimivat muuallakin, toimisivat sääntelyn piirissä eli pystyttäisiin myös sinne laittamaan rajoitustoimia, kuten pelirajoja tai mainosten rajoittamista.
Veikkauksen näkökulmasta on tärkeää huolehtia siitä, että ehdot olisivat kuitenkin mielekkäät, jotta peliyhtiöt päätyvät lisenssejä hakemaan.
- Ehtojen pitää olla sen kaltaisia, että pelaaminen kanavoituu viralliseen järjestelmään. On perusteltua tavoitella 90 prosentin kanavointia, Nummikoski sanoo.
Nummikosken mielestä muiden maiden esimerkkien valossa on syytä odottaa, että vastuulliset toimijat ovat kiinnostuneita hakemaan lisenssejä eri maista ja haluavat toimia laillisesti.
KOKOOMUS haluaa, että Veikkauksen monopoliaseman korvaaminen digipelien lisenssijärjestelmällä kirjataan seuraavaan hallitusohjelmaan. Puolue vaati syksyllä hallitusta käynnistämään selvityksen, jotta seuraava hallitus voi tehdä selvityksen pohjalta päätöksiä.
SDP on valmistautunut siihen, että asiasta linjataan hallitusneuvotteluissa. Paateron mukaan pitää ensin kuitenkin kerryttää tietoa siitä, mitä muutos tarkoittaisi peliongelmaisille, tuotoille, järjestelmän hallinnalle ja valvonnalle.
Hallituksen keskuudessa neuvotteluja jatketaan.
Paateron mukaan tarkoituksena on päättää lähiviikkoina, mikä olisi sopiva ajankohta selvityksen käynnistämiselle.
VEIKKAUSVOITTOVAROILLA tuetaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöjä, liikunta- ja nuorisotyötä, urheilujärjestöjä, kulttuuritapahtumia ja teattereita. Paateron mukaan järjestöjen suhtautuminen lisenssimalliin vaihtelee etenkin niiden koon mukaan. Pienten joukosta tulee huolta siitä, että koko avustusjärjestelmää ollaan romuttamassa.
- Osa isoista näkee tässä myös positiivista. Erityisesti sosiaali- ja terveysalan järjestöt, jotka tuntevat ongelmakentän, näkevät tässä myös niitä plussapuolia.
Paateron mukaan on syytä vielä pohtia, hajoaako rahapelien markkina kokonaisuudessaan, jos uudistus päätetään tehdä.
- Jos tähän lähdetään, on tärkeää huomioida, että kaikki toimijat pysyvät mukana muutoksessa ja se tehdään hallitusti.
Hän muistuttaa, että rahapelien markkina on kokenut lähimenneisyydessä suuria myllerryksiä. Vuonna 2017 Veikkaus, RAY ja Fintoto yhdistyivät uudeksi rahapeliyhtiöksi. Lisäksi nykyinen hallitus päätti, että Veikkauksen valtiolle maksamat tuotot maksetaan vastaisuudessa suoraan budjettiin.
Saila Kiuttu/STT
Muokattu 28.12. klo 14.18: juttua täydennetty Nummikosken kommentein.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.