Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Veronmaksajien rahoittamat tiet maksullisiksi – Miksi iso päätös vasta kuntavaalien jälkeen, ministeri Berner?

Ministeri Anne Berner vastasi vuoronperään eri tiedotusvälineiden kysymyksiin tiedotustilaisuutensa jälkeen.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotti tänään Suomen tieverkon siirtymistään liikenneverkkoyhtiöön vuonna 2018. Päätökset on siis määrä tehdä hyvin nopealla aikataululla. Kyseessä on iso uudistus. Berner itse kuvasi asiaa tiedotustilaisuudessa niin, että muutos on suurempi kuin auton keksiminen.

– Liikenne tulee mullistumaan täysin tulevien vuosien aikana, Berner lausui.

Samaan aikaan, kun valmistellaan laajaa sote- ja maakuntauudistusta, joka teettää valtavaa kiirettä, liikenne- ja viestintäministeriö on siis työstämässä auton keksimiseen verrattavissa olevaa liikenneuudistusta.

Maakunta- ja soteuudistuksia pystytetään eri puolilla Suomea otsat hiessä. Berner antaa kuitenkin ymmärtää Demokraatille, että liikenneuudistuksesta ei tule maakunnille taakkaa.

– Ei tästä heille tule taakka, vaan nythän tässä se taakka on hallituksella, hän sanoo.

Valtio omistaisi liikenneverkkoyhtiöstä 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

– Me olemme tehneet nyt vuoden tämän maakuntaselvitysryhmän kanssa yhteistyötä ja maakuntajohtajien vetämien ryhmien kanssa, Tuomas Pöystin kanssa on tehty rinnakkain, Berner sanoo.

Lisää aiheesta

Alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti on vetänyt sote-uudistusta.

– Se, että maakunnat ovat osana tässä yhtiössä, on itse asiassa maakunnille varmasti hallinnollisesti kevyempi ratkaisu kuin että maakunnat sitten hallinnoivat perusväylänpitoa itsenäisenä tehtävänä, Anne Berner uskoo.

”Minulla ei ole tähän mitään kantaa.”

Valtakunnan tieverkkoa on rakennettu veronmaksajien varoilla ja nyt tienkäyttö on tulossa liikenneministerin esityksellä maksulliseksi. Tämä kaikki on tapahtumassa kuntavaalien jälkeen. Monia varmasti askarruttaa, miksi näin iso päätös ollaan tekemässä vaalien jälkeen.

– Tämä on periaatteellisesti iso ratkaisu rakenteellisesti ja sinänsä tähän kuntavaalikeskusteluun tai teemaan tämä nyt hirveästi ei ole ajoitettu. Tämä on ajoitettu ennen kaikkea siihen, että miten tämä rytmittyy. Ensinnäkin on pitänyt olla riittävä aika tähän selvitykseen, sitten pitäisi olla myös mahdollisuus liittää tämä maakuntauudistukseen. Siihen ja sen aikatauluun tämä on linkitetty hyvinkin voimakkaasti, Berner pyörittelee vastaukseksi.

SDP:stä on kritisoitu sitä, että hallitus on siirtänyt puoliväliriihen vasta kuntavaalien jälkeen. Näin ollen ennen vaaleja ei tiedetä, onko hallitukselta tulossa esimerkiksi lisäleikkauksia.

Jo keväällä 2016 perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho katsoi, että, mikäli tieverkko yhtiöitetään, pitäisi käydä eduskuntavaalit ja katsoa, ottaisiko joku puolue asian ajaakseen. Terho painotti, että vasta vaalikaudella yhtiö voitaisiin aikaisintaan neuvotella hallitusohjelmaan.

Anne Berner korostaa Demokraatille, että hallitus tekee ratkaisut.

– Minulla on ihan selkeä toimeksianto. Toimeksianto on ollut selvittää seuraavaan kehysriiheen tällaisen mallin edellytyksiä. Ja se on se toimeksianto hyvin lyhyt, mutta se on aika selkeästi kirjattu, hän tyytyy toteamaan.

Uskotteko, että perussuomalaiset saadaan mukaan tähän?

– Minulla ei ole tähän mitään kantaa, minun tehtävä on ollut tuottaa selvitys ja minä olen halunnut tehdä sen mahdollisimman kunnianhimoisesti, mahdollisimman seikkaperäisesti, ammatitaitoisesti ja perehtyneesti. Ja päätös on muiden sitten katsoa ja arvioida sitä, ja kommentoida, onko se työ ollut hyvää ja voidaanko sen pohjalta tehdä päätöksiä.

– Historia sitten tekee omat arvionsa siitä, onko selvitys ollut hyvä ja onko sen perusteella tehty oikea vai väärä päätös.

Perussuomalaisista Bernerin hanketta torpattiin ja toppuuteltiin välittömästi sen tultua tänään julki.

Miten käy joukkoliikenteen maksujen?

Bernerin tiedotustilaisuudessa hämmästeltiin, miten yhtiö pystyy keräämään lisää rahaa ja investoimaan, jos kenenkään maksut eivät nouse. Berner vastasi tähän, että systeemiin tulee kokonaisuudessaan suurempi määrä maksajia. Hän viittasi maksujen piirissä olevan myös raskas liikenne, ulkomainen raskas liikenne ja joukkoliikenne.

Joukkoliikennettä pitäisi pyrkiä lisäämään, onko joukkoliikenteelle tulossa isommat maksut uudistamisen myötä?

– Ei, tässä syntyy niin paljon isompi pohja ja samallahan toki autovero, ajoneuvovero ja polttoainevero kevenee kaikilla.

Berner uskoo ehdotetun mallin helpottavan joukkoliikennettä.

– On hyvä muistaa, että energia- ja ilmastoselonteossa me olemme panneet miljoona tonnia (päästöjen vähentämistä) joukkoliikenteen varaan eli meillä on tosi iso panostus siihen, että joukkoliikenne on aidosti keino, jolla päästöjä tullaan vähentämään ja se tarkoittaa, että käyttäjiä pitää olla todella paljon enemmän, ministeri toteaa Demokraatille.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE