Politiikka

VR:n henkilöstön raju purkaus: ”Näin Sampo ryöstetään – VR lahjoittaa talot, junakaluston ja varikot ilmaiseksi kilpailijoille”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
VR:n kalusto siirtyy perustettavan kalustoyhtiön käyttöön.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
VR:n kalusto siirtyy perustettavan kalustoyhtiön käyttöön.
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
VR:n kalusto siirtyy perustettavan kalustoyhtiön käyttöön.

Vaikka liikenneministeri Anne Berner (kesk.) yritti vakuutella, ettei VR:ää yksityistetä, eikä pilkota ja työntekijöitä kohdellaan vanhoina työntekijöinä, sai Bernerin kertomus raideliikenteen kilpailuttamisesta henkilöstöjärjestöt takajoilleen.

– Suomen hallitus on luomassa kilpailun nimissä markkinaa, jossa häviävät suomalainen veronmaksaja, elinkeinoelämä, joukkoliikenteen matkustaja ja rautateiden työntekijät, Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki.

–  Hallituksen tulisi varmistaa kansallisomaisuutemme tehokas käyttäminen ihmisten ja yritysten tarpeisiin sen sijaan, että alkaa kantamaan vettä kaivoon. Nyt tehty päätös yhtä järjetön kuin, että Finnairin pitäisi antaa kalustoaan ulkomaalaisen lentoyhtiön käyttöön ja kilpailla sitten sitä vastaan. Kilpailutekijäksi jäävät henkilöstökulut ja verosuunnittelu, palomäki täräyttää..

 

Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala toteaa, että harva hallitus on harjoittanut näin huonoa valtionyhtiöpolitiikkaa.

– VR:n tapauksessa kyseessä on sammon ryöstö. Käytännössä siis vuosikymmenten aikana kerätty yhtiön tase sosialisoidaan yksityisten yritysten käyttöön. Näin niiden ei tarvitse ottaa normaalia markkinatalouteen kuuluvaa kalustoriskiä. Olen todella hämmästynyt maan hallituksen linjasta: kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön. Lisäksi kaikkien kilpailijoiden käyttämä kalusto on peräisin samasta kalustoyhtiöistä, eivät yritykset voi kilpailla keskenään kaluston laadulla.

– Voi siis sanoa, että vähintään 70 % kuluista on kiinni, ja kalusto on tiedossa. Mielestäni tämä ei ole normaalia markkinakilpailua, vaan valtion hallussa olevan kaluston antamista muille toimijoille ilman sijoittajariskiä. Käytännössä useimmat kansainväliset toimijat ovat lisäksi muiden maiden valtionyhtiöitä, jotka pääsisivät markkinoille korjaamaan voitot. Aivan hölmöläisen hommaa, Mauriala tuuskahtaa.

Henkilöstöjärjestöjen puheenjohtajat tapaavat ministeri Berneriä juuri tällä hetkellä. Demokraatti.fi seuraa tilannetta.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat