Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

7.5.2020 08:27 ・ Päivitetty: 7.5.2020 08:28

VTV tylyttää TE-toimistojen uudistamisesta – työttömyyden kesto piteni eikä asiakkaiden tyytyväisyys noussut

Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuksen perusteella TE-toimistoihin kohdistuneet uudistukset ja resurssimuutokset vuosina 2013–2017 heikensivät niiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Työttömyyden kesto piteni eikä asiakastyytyväisyys parantunut.

Demokraatti

Demokraatti

Tarkastuksen mukaan TE-toimistoverkkouudistus ei lyhentänyt työttömyyden kestoa. Niissä kunnissa, joissa TE-toimiston toimipaikka lakkautettiin, työttömyyden keskimääräinen kesto piteni 2–3 viikkoa uudistuksen jälkeisinä vuosina verrattuna muihin kuntiin. TE-keskusten verkostoa supistettiin laajasti.

Myös työttömyysaste kasvoi ohimenevästi näissä kunnissa. Lisäksi työnhakijoiden tarpeisiin perustuvan kolmen palvelulinjan käyttöönotto ei lisännyt asiakastyytyväisyyttä.

– TE-palvelujen monikanavaisuus on lisääntynyt, mutta asiakastutkimusten perusteella palvelukokemukset jopa heikentyivät uudistuksen jälkeen. Tarkastuksen perusteella henkilökohtaista palvelua ei ole mahdollista korvata täysin sähköisillä tai muilla itsepalvelukanavilla, kun tilanne taas normalisoituu poikkeusolojen jälkeen,johtava tuloksellisuustarkastaja Osmo Halonen sanoo tiedotteessa.

TE-toimistoissa syynä heikentyneisiin tuloksiin uudistuksen jälkeisinä vuosina on pidetty toimistoverkko- ja palvelumalliuudistuksen samanaikaisuutta. Lisäksi toimistojen henkilöresursseja pienennettiin muun muassa valtion tuottavuusohjelman ja sen korvanneen vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman takia.

– Toimistojen asiakasmäärät samalla kasvoivat suhteessa käytettävissä olevaan henkilöstöön, mikä haittasi palvelun asiakaslähtöisyyden parantumista, Halonen toteaa.

TE-toimistojen vuotuiset toimintamenot ovat olleet viime vuosina vajaat 200 miljoonaa euroa ja henkilötyövuosien määrä on ollut noin 3 000.

Uudistuksessa TE-toimistojen toiminta ei tehostunut odotetusti. Tarkastuksen mukaan TE-toimistojen tuottavuus tai taloudellisuus ei olennaisesti parantunut vuosina 2013–2017.

– TE-toimistojen toiminnallisen tehokkuuden tunnuslukujen määrittely ja esittäminen tilinpäätöstiedoissa parantaisivat TE-toimistojen toiminnan kehittymisen seurantaa. Avainsuoriteindikaattoreiden avulla kehityksestä saataisiin myös luotettavampi kuva, Halonen sanoo.

TE-toimistojen asiakasmäärä ja palveluntarve lisääntyvät koronakriisin vaikutuksesta. Tarkastusvirasto pitää tärkeänä, että toimistojen toiminnan ja palvelujen uudistamista jatketaan siten, että asiakkaiden tarpeet ja työllistymistavoitteet sekä tietojärjestelmien kehittämistarpeet huomioidaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU