Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

YK:n vammaissopimus tulee viimein voimaan – Millaisen Suomen SDP haluaa, nyt selkokielellä!

YK:n vammaissopimus tulee voimaan perjantaina 10. päivä kesäkuuta. Sen kunniaksi Sosialidemokraattinen puolue SDP on tehnyt omasta vammaispoliittisesta ohjelmasta videon.

Videolla puhutaan ja viitotaan selkokielellä. Video on myös tekstitetty.

Videossa on tärkeimmät asiat SDP:n ohjelmasta. Koko ohjelmassa on 66 asiaa, joilla vammaisten ihmisten elämä helpottuisi.

Ohjelmaa oli tekemässä moni vammaisaktiivi ja vammaisjärjestö. Se oli uusi tapa tehdä poliittista ohjelmaa.

Kansanedustaja Anneli Kiljunen sanoo, että vammaisilla ihmisillä pitää olla samat oikeudet kuin muilla.

Ohjelmassa oli kolme tärkeää pääasiaa: osallisuus, esteettömyys ja työ.

– Me kaikki voimme vaikuttaa siihen, kuinka paljon ihmisen vamma vaikeuttaa elämää, Kiljunen sanoo.

Lisää aiheesta

– Voimme muuttaa asenteita ja tarjota palveluja, jotka auttavat vammaista ihmistä.

Moni vammaisia auttava asia auttaa myös kaikkia muita. Esimerkiksi esteettömyys auttaa ihmisiä, joilla on lastenrattaat tai rollaattori.

Vammaisiin liittyvistä asioista päätetään usein kunnissa. Siksi SDP pyysi ihmisiä lähtemään vammaisasioiden lähettilääksi.

Lähettiläs vaikuttaa oman kotikaupunkinsa vammaisia koskeviin asioihin. Kaikki vammaisten asioista kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.

Mukana on jo useita kymmeniä ihmisiä. SDP kouluttaa lähettiläitä toimimaan vammaisasioissa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE