Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Yleisö töppäsi Jyväskylässä, FIA opasti rallikansaa kantapään kautta – “Pysykää siimojen takana, että saatte vastinetta rahoillenne”

LEHTIKUVA / HANNU RAINAMO
Esapekka Lappi on perjantain jälkeen toisena Jyväskylän MM-rallissa.

Jyväskylän MM-rallin ensimmäinen täysi ajopäivä tuntui yllättäneen niin rallin järjestäjät kuin koronakaranteeneista toipuvan rallikansan. Väki oli lähtenyt liikkeelle, mutta järjestyssäännöt olivat pahasti unohtuneet.

Pertti Knuuttila

Lankamaan erikoiskoe toisella vedolla jouduttiin perumaan, koska yleisö ei totellut järjestyksenvalvojien ohjeita. Onneksi ilmeisesti turvakoneisto toimi, rallin johtokeskuksessa oltiin hereillä ja ensimmäisenä pätkälle jo lähtenyt Kalle Rovanperä elektronisesti punaliputettiin keskeyttämään kilvanajo.

– Ei ollut enää meidän tullessa mitään havaittavissa, sanoi Rovanperä, joka oli ainoa kuljettaja, joka ajoi läpi täyden perjantain reitin. Muut siirtyivät vaihtoehtoiselle siirtymälle ek:n perumisen jälkeen.

– Kyllä yleisöä oli monessa paikassa tosi pahoissa paikoissa, vahvisti Miikka Anttila, FIA:n turvallisuusdelegaatin Michel Moutonin autonkuljettaja tämän vuoden MM-rallissa. He ajavat kaikki erikoiskokeet läpi puoli tuntia ennen ensimmäisen auton starttaamista ek:lle.

– Päätös ei tietenkään ollut minun, mutta olen vahvasti samaa mieltä, että päätös oli oikea, selvitti Anttila näkemystään rallin MM-sarjan kaikkien aikojen kokeneimpana ex-kartturina.

Päivän toisessa huollossa kerrottiin myös kuljettajien havainnoista, että myös Lankamaan ensimmäisellä ajokerralla oli yleisöä ollut väärissä paikoissa.

– Harmi homma. Strategisesti jäi tärkeä pätkä ajamatta, harmitteli Esapekka Lappi.

Lisää aiheesta

– Pysykää siimojen takana, että saatte vastinetta rahoillenne. Lankamaa ykkösellä vasen nypyn ylin jälkeen oli porukka kävelemässä tiellä, opasti ja ihmetteli Lappi.

Lappi ei strategioista kuitenkaan häkeltynyt. Lappi junttasi perjantain kolmelle viimeiselle ek:lle pohja-ajat ja rallin pisimpään päivään rallin kakkosena. Vain 3,8 sekuntia kärjestä.

– Oli paikka paikoin aika lähellä, vahvisti myös Jari Huttunen Lankamaa ykkösen tapahtumia.

– Kuskin paikalla ei aina tiedä ja näe niin, että ovatko tiellä olevat mahdollisesti varoittamassa ulosajosta vai katselijoita. Se häiritsee ajamista, jatkoi Huttunen, joka joutui taistelemaan autonsa kanssa siirtymällä Lankamaa ykkösen jälkeen, kun niin sanottu FIA-liitin petti ja bensanpaineet hävisivät siirtymämoodissa.

Oli häpeä, ettei sitä ajettu, koska se on niin mukava pätkä.

Illan kolmanneksi viimeisellä bensanpaineet hävisivät myös erikoiskoemoodissa Sahloinen-Moksin ensimmäisellä ajokerralla. Pysähtely ek:lla tiputti Rally1-debyyttiään ajavan Huttusen jo yli kuuden minuutin päähän kärjestä.

Myös irlantilainen Ford-kuski, Huttusen tallitoveri, perjantain jälkeen viidentenä (+32,5 sekuntia) ajava Craig Breen vahvisti havaintoja Lankamaa ykköseltä.

– Ekalla oli jo paha. Siellä oli freestyle-meininki. Ei ollut mitään tilanteita, mutta yleisöä oli paikoissa, jossa se ei ole sallittua. Viestini katsojille on, älkää olko tyhmiä, viestitti Breen.

Myös rallia johtava Viron Ott Tänak harmitteli Lankamaa kakkosen perumista.

– Oli häpeä, ettei sitä ajettu, koska se on niin mukava pätkä.

Hyundain Tänak johtaa kaikkien odotusten vastaisesti rallia ennen yötaukoa 3,8 sekunnilla ennen Toyotan Lappia. Kolmantena on Toyotan walesilainen Elfyn Evans 19,3 sekuntia takamatkalla Tänakiin. Neljäntenä on Kalle Rovanperä 1,7 tallitoveri Evansin takana.

Voi olla etukäteen viisas, vaikka se voi olla vaikeaa. Anttila kiteytti kartturikokemuksellaan viisaasti FIA:n turvallisuusdelegaatin arvon kaikissa MM-ralleissa.

– Me teemme tämän työn ralleissa, koska haluamme, että kaikki lähtevät rallista terveenä kotiin, sanoi delegaattikuski Anttila.

Erikoiskokeen peruuttamisesta ei ole valitusoikeutta. Mutta kun rallissa tapahtuu ikäviä, voivat valitusprosessit kestää jopa vuosikymmeniä. Ennakointi on viisautta. Hereillä kannattaa olla. Ja kantapään kautta kannattaa opettaa.

Harmi, että Ylen Ralliradiosta luettiin merisäätä silloin, kun Lankamaa kakkosen yleisöä olisi pitänyt siirtää turvallisiin katselupaikkoihin. Vai eivätkö viestit kulkeneet Lankamaa ykkösenkään aikaan?

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE