Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Työmarkkinat

“Yritys hakee säästöjä koronan varjolla” – Finnairin tekniikan irtisanomiset ihmetyttävät ammattiliittoa

LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINEN

Finnair Technical Services on irtisanonut työntekijöitä, jotka hoitavat puolustusvoimien kriittisen kaluston huoltoa. Irtisanomisia yhtiö perustelee koronalla.

Demokraatti

Demokraatti

– Voiko korona vaikuttaa puolustusvalmiuteen, työntekijät ja Ammattiliitto Pro kysyvät tiedotteessaan.

Finnair Technical Services on liiton mukaan käyttänyt tuotannollisia ja taloudellisia syitä irtisanoakseen viisi toimihenkilöä ja työntekijää osastolla, jossa huolletaan Ilmavoimien kalustoa, ja jonka huoltotarpeeseen korona ei vaikuta.

Työntekijöiden mukaan työt eivät ole tosiasiallisesti vähentyneet. Yksi irtisanotuista on toiminut Ilmailutekniikan yhdistys (ITA) ry:n luottamustehtävässä.

– Yritys hakee säästöjä koronan varjolla ja puolustusvalmiuden kustannuksella. Tuotannolliset ja taloudelliset irtisanomisperusteet ovat tekosyitä päästä eroon tietyistä työntekijöistä, Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen toteaa tiedotteessa.

Finnair Technical Services kävi kolmet isot yt-neuvottelut vuonna 2020 ja irtisanoi tekniikan 800 työntekijästä noin 180. Yt-neuvottelut ovat Pron mukaan olleet raskaat, mutta irtisanomiset tulee tehdä asiallisesti ja irtisanomisten syiden pitää olla asiallisia ja perustua tosiasioihin.

– On ymmärrettävää, että pandemia on vähentänyt lentoliikennettä rajusti, mutta yt-neuvotteluiden vaikutusten pitää näkyä vain siellä, missä koronan vaikutuksetkin näkyvät, Pyykönen korostaa.

– Tulemme ehdottomasti riitauttamaan perusteettomat ja laittomat irtisanomiset.

“Tilanne ei ole kaikkien kannalta optimaalinen.”

Ilmailutekniikan ammattiyhdistys ITA liittyi jäsenkokouksiensa päätöksillä osaksi Ammattiliitto Prota kesäkuussa 2020. Tällä hetkellä suurin osa sadoista tekniikan työntekijöistä ja toimihenkilöistä on järjestäytynyt ITAan ja Prohon.

Useimmat työnantajat kunnioittavat työntekijöidensä järjestäytymistä eri liittoihin, mutta Finnair ei Pron mukaan halua tai suostu neuvottelemaan tekniikan suurimman ammattiyhdistyksen ITAn työntekijöiden ja heidän edustajiensa kanssa ITAn tekemistä sopimuksista ja työehdoista.

Pro arvioi, että tilanne Finnairin tekniikassa ei ole kaikkien työntekijöiden kannalta optimaalinen. Työehtosopimuksen soveltamiseen tai esimerkiksi irtisanomisjärjestykseen liittyviä neuvotteluja työnantajan kanssa käyvät tällä hetkellä toisen liiton eli Ilmailualan unionin IAU:n luottamusmiehet.

– Heillä ei ole välttämättä osaamista tai intressiä ottaa huomioon kaikkien työehtosopimuksen piiriin kuuluvien työntekijöiden etuja. Seuraukset tästä voivat olla osalle työntekijöistä todella haitallisia, Pyykönen sanoo.

Hän peräänkuuluttaa työnantajalta aitoa neuvotteluvalmiutta myös prolaisten työntekijöiden kanssa.

Pro ja ITA ovat pyytäneet Finnairilta useaan otteeseen kuuntelemaan tekniikan työntekijöitä ja huomioimaan aidon edustuksellisuuden.

– Näin ei valitettavasti ole tapahtunut. Uskoa ja luottamusta yhteistyöhön olisi enemmän, jos työnantaja nyt neuvottelisi Pron kanssa, kun suurin osa työntekijöistä on jäseniämme.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE