Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Ulkomaat

Britannia kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä

Britannian hallitus on päättänyt kieltää bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä. Pyrkimyksenä on vähentää ilmansaasteita.

Britannian korkein oikeus vaati toukokuisessa raportissaan, että maan hallitus tekee suunnitelman vähentääkseen typpioksidin määrää ilmassa. Britannian ympäristöministeriö kertoi kiellosta tiedotteessa tänään.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää päätöksiä vahvoina viesteinä siitä, mihin suuntaan liikenteen päästöjä pitäisi maiden mielestä viedä.

– Tämä on signaali, että myös autoteollisuuden pitäisi panostaa merkittävällä tavalla vaihtoehtoisiin energiamuotoihin.

Päätöksen vaikutukset näkyvät Niemisen mukaan Suomessa vasta vuosikymmenien päästä.

– Meidän autokannalla käyttö alkaisi lopullisesti loppua 2060-luvulla.

Nieminen ei usko, että Ranskan ja Britannian päätöksillä olisi vaikutusta suomalaisten omistamien käytettyjen dieselautojen arvoon.

Lisää aiheesta

– Jos dieselautojen käyttö kiellettäisiin meillä, sillä voisi olla vaikutusta autojen arvoon. Esimerkiksi Saksassa on kaavailtu tällaisia ympäristövyöhykkeitä.

Kieltämistä on perusteltu pyrkimyksellä vähentää liikennejärjestelmästä syntyviä päästöjä.

Myös Ranska ilmoitti aikaisemmin kesällä, että se aikoo lopettaa bensiini- ja dieselautojen myynnin vuoteen 2040 mennessä. Lisäksi myös Saksassa on keskusteltu asiasta.

Norja on puolestaan asettanut tavoitteekseen pyrkiä eroon fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen myymisestä vuoteen 2025 mennessä.

Ranskasta poiketen Britannia aikoo kieltää myös hybridiautot, eli sähkö- ja polttomoottorit yhdistävät autot.

Fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen kieltämistä on perusteltu pyrkimyksellä vähentää liikennejärjestelmästä syntyviä päästöjä.

 Suomen hallitus ei ole pohtinut esittävänsä fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen myynnin kieltämistä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Suomen hallitus ei ole pohtinut esittävänsä fossiilisilla polttoaineilla toimivien autojen myynnin kieltämistä. Henkilökohtaisena mielipiteenään hän toteaa, että täyskielto on hyvin voimakas toimenpide. Berner kertoi asiasta Demokraatille viime perjantaina.

– Pitäisin tavoiteltavana sitä, että suotuisa kehitys saataisiin aikaan muilla keinoin, kuten toimintaympäristön muutoksilla tai mahdollisella taloudellisilla ja toiminnallisilla eduilla, Berner totesi.

Sähköautojen menekki Euroopassa on vielä laimeaa perinteisiin autoihin verrattuna. Viime vuonna Länsi-Euroopassa rekisteröidyistä uusista autoista vain 3,6 prosenttia oli sähkö- tai hybridiautoja.

Suomessa luvut ovat vielä vaatimattomampia. Tammi-toukokuun loppuun mennessä Suomessa rekisteröitiin yhteensä 215 sähkökäyttöistä henkilöautoa, reilusti alle prosentti kaikista rekisteröidyistä henkilöautoista.

 

Juttuun on lisätty kuva ja sitä on täydennetty klo 19:46.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE