Internationellt

DeSantis kampanjstart blev ett magplask

Foto: Gage Skidmore/Wikimedia Commons
Floridas guvernör Ron DeSantis 2022.

Efter en lång vår av spekulation och skuggkampanj skulle Floridaguvernören Ronald Dion DeSantis äntligen offentliggöra sin kandidatur för den republikanska nomineringen i presidentvalet 2024. Det skulle dessutom med stor fanfar ske på Twitter tillsammans med den skandalomsusade teknologimiljardären Elon Musk. Tillkännagivandet skulle göras på Twitters Spaces-plattform, ett slags virtuellt mötesrum där användare kan lyssna på diskussioner, utan video eller andra visuella komponenter.

Bruno Ekman

Arbetarbladet

 

 

Tillkännagivandet skulle tjäna som en puff både för DeSantis, som tampats med låga opinionssiffror och politiska bakslag under våren i sin kamp mot både Trump och Disney-koncernen, och Musk, som sedan han under stämningshot tvingades fullgöra sitt köp av Twitter i oktober 2022 sett sin personliga stjärna som ”geni” och superentreprenör dala rejält.

Twitter har förlorat en stor del av sitt värde under Musk. Den sydafrikanske miljardären betalade 44 miljarder dollar för plattformen, en summa han själv senare erkänt var rejält större än dess riktiga värde. Under hans tid vid rodret har Twitter gått in för något Musk kallar yttrandefrihetsabsolutism, vilket bland annat har lett till att många konton som tidigare stängts ner på grund av t. ex rasism, misogyni och homofobi tillåtits komma tillbaka till plattformen (denna absolutism verkar dock inte gälla i länder som Turkiet och Indien, där Twitter visat sig mer benäget än någonsin att spärra konton och begränsa sina användare då regimen bett om det). En av de första saker Musk gjorde när han tog över Twitter var också att ge sparken åt ca sex tusen anställda enligt egen utsago. Bland annat teknisk underhållspersonal och en stor del av innehållsmodereringsteamet som övervakade att våldsamt material eller upphovsrättskyddad media inte laddas upp på plattformen fick gå. Det här har i sin tur fått flera stora företag att sluta göra reklam för sina produkter och tjänster på Twitter, enligt interna dokument har reklamintäkterna minskat med nästan sextio procent sen Musk tog över.

Kampanjstarten skulle alltså slå flera flugor i en smäll. Genom att inte offentliggöra genom en presskonferens framför de stora mediebolagens TV-kameror ville DeSantis dels fånga upp den del av den republikanska väljarkåren som tillbringar största delen sin vakna tid på nätet och dels ge en känga åt de stora traditionella medierna, också det en populär position bland många republikaner. För Musk skulle det fungera som ett led i hans plan att göra Twitter till en respekterad medieplattform med samma relevans som de stora Tv-kanalerna (nyligen flyttade den kända, kontroversiella Fox-news profilen Tucker Carlson också över sitt program till Twitter efter att han plötsligt fick gå från Fox).

Det gick knappast som Musk och DeSantis tänkt sig. Det av Musk modererade Twitter Space som skulle användas fylldes snabbt upp med nästan 600 000 människor, vilket fick Twitters servers och iOS-app att krascha, och det tog nästan tjugo minuter av tekniska problem och rundgång innan diskussionen kom i gång. När DeSantis äntligen offentliggjorde sin kandidatur hade mängden lyssnare sjunkit till bara dryga hundra tusen, knappast nära de mängder DeSantis och Musk tänkt sig, eller de miljontittarsiffror traditionell TV kan ge politiker i USA.

DeSantis hade också svårt att hållas i rampljuset under sitt eget evenemang. En stor del av diskussionen gick mellan Musk och andra inbjudna talare, t,ex teknologientreprenören David Sacks, och tangerade bara ytligt DeSantis politik. Förutom de tekniska problemen gjorde bristen på en visuell komponent också att diskussionen tidvis kändes som ett dåligt genomfört och planerat radioprogram, definitivt i Musks regi snarare än DeSantis. Den kampanjvideo DeSantis släppte genast efteråt gjorde också ett rent ut bisarrt intryck, med ljud av låg kvalitet taget rakt från Twitter Spaces, varvat med minst lika mycket bildmaterial av Musk som av DeSantis själv, och utan några av de medryckande slogans eller ens den svulstiga musik som är typiska för amerikansk politisk reklam. Inte heller DeSantis kampanjhemsida verkade fungera under diskussionen, något som bl. a annat den sittande presidenten Joe Bidens twitterkonto tog tillfället i akt att göra narr av. Också Donald Trump gick genast till attack genom sitt eget sociala medium Truth Social och sin Instagram (Trump har vägrat återvända till Twitter trots att hans konto inte längre är blockerat), där han bland annat laddade upp en video av en exploderande raket byggd av Musks rymdfartsföretag SpaceX med DeSantis kampanjlogga på, och en parodi på DeSantis Twitter Space med George Soros, Adolf Hitler och djävulen som deltagare.

Kampanjstarten skulle katapultera upp DeSantis i det republikanska rampljuset som en dynamisk och nytänkande kandidat, men verkar i stället ha blivit bara ännu ett till i en lång rad pinsamma misslyckanden. Ännu är det ett tag till de första delstatsvalen för det republikanska partiets nominering i nästa års presidentval, men DeSantis påstådda position som den enda republikan som realistiskt kan utmana Trump verkar stå på lösare sand för var dag som går.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE