Politiikka
19.5.2017 10:37 ・ Päivitetty: 19.5.2017 11:11
Huoli kaikuu Joensuusta: Mitä hallitus tekee aluepolitiikassa?
Joensuulaiset kansanedustajat Merja Mäkisalo-Ropponen ja Riitta Myller kysyivät kirjallisessa kysymyksessään hallituksen aluepoliittisesta linjasta sekä siitä, miten hallitus aikoo turvata Itä-Suomen elinvoimaisuuden tulevaisuudessa. Kansanedustajat kiinnittävät perusteluissaan huomiota erityisesti tulevan tuomioistuinlaitoksen sijoitusratkaisuun, junavuorojen supistuksiin sekä pk-yritysten kuljetustuen jatkoon.
Mäkisalo-Ropposen ja Myllerin mukaan hallituksen politiikka on aiheuttanut paljon huolta erityisesti Pohjois-Karjalassa. Alueellistamiselle ja eri maakuntien vahvuuksille ei ole annettu niin suurta painoarvoa kuin ennen.
– Ministeri Anu Vehviläinen (kesk.) myöntääkin kirjallisen kysymyksen vastauksessa), että selvitysten mukaan Pohjois-Karjalan suhteellinen asema on aluepolitiikan näkökulmasta heikentynyt, kansanedustajat toteavat.
Tuomioistuinviraston sijoituspaikasta ministeri ei anna vastauksia. Mäkisalo-Ropponen ja Myller painottavat, että ehdotetun uuden tuomioistuinviraston sijoituspaikaksi tulisi asettaa Joensuu, mikä palvelisi yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa laajemmin tuomioistuinten ja lainsäädäntötyön kehittämistä Suomessa.
– Valtionhallinnon alueellistaminen on toki tärkeää, mutta se ei riitä.Tarvitaan myös uusia yrityksiä ja niiden tuomia työpaikkoja. Siksi kirjallisessa kysymyksessä mainittu kuljetustuki on välttämätön harvaanasutussa Pohjois-Karjalassa. Tässä onkin ministerille tärkeä tehtävä varmistaa, että kuljetustukea maksetaan myös vuoden 2017 jälkeen eli asetusta on jatkettava. Päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty.
– Huolta aiheuttavat myös esimerkiksi junavuorojen supistukset Itä-Suomessa. Junavuorojen supistamisella on selviä kielteisiä vaikutuksia Itä-Suomen elinvoimaisuuteen ja houkuttelevuuteen asuinpaikkana.
– Linja-autoliikenne ei voi korvata kokonaan junaliikennettä. Toivottavasti ministeri taistelee tämänkin asian puolesta, mutta ministerin vastauksen perusteella löysässä hirressä roikkuminen asian osalta jatkuu, Mäkisalo-Ropponen toteaa.
Lisää aiheesta
Ministeri Vehviläinen korostaa hyvin, että Itä-Suomen kannalta keskeistä on päästä osalliseksi kansantalouden myönteisestä vireestä esimerkiksi biotalouden tai matkailun hankkeiden kautta.
– Juuri näin ja siksi esimerkiksi raideliikenne ja kuljetustuki ovat tärkeitä tukitoimia siinä, että olemme pitkien matkojen Pohjois-Karjalassa kilpailukykyisiä muun maan kanssa, Myller muistuttaa.
– Hallitus on linjannut kehysriihessään 8 miljoonan euron panostuksista matkailuun. Nyt olisi tärkeää, että tästä panostuksesta hyötyvät myös Pohjois-Karjalan hankkeet. Tämä yhdessä hyvien liikenneyhteyksien kehittämisen kanssa lujittaisi maakunnan matkailuelinkeinoa ja työllisyyttä, edustajat linjaavat.
Kansanedustajat ovat myös huolissaan siitä, että ennakkotietojen mukaan valtionosuudet tulevat leikkaantumaan Pohjois-Karjalan kunnissa selvästi. Tämä ei edistä Pohjois-Karjalan elinvoimaisuuden kehittymistä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
25.4.2017 08:58
”Riskeistä ei ole kerrottu” – rata ei ole maantie – hallituksen vimma kilpailuttaa kaikki ihmetyttää
Politiikka
24.3.2017 12:03
Antti Rinne: ”Helsingin herruutta ei päätetä Helsingin Sanomien toimituksessa”
Uutiset
17.3.2017 15:56
Savonlinnan talous tervehtyy – Työväenyhdistys kiittää kaupungin henkilöstöä venymisestä
Politiikka
19.2.2017 08:49
Rinne puolustaa aluepolitiikkaa – ”Säällisen asumisen oltava mahdollista joka puolella”