4.8.2023 18:49 ・ Päivitetty: 4.8.2023 18:49
Jyväskylässä todistettiin tänään dramaattista romurallia – ”Se oli aika pelottavaa, kun tajusin menevämme suoraan puihin”
Jyväskylän MM-rallin perjantaista tuli draaman täyteinen päivä.
Ensimmäiseksi aamun toisella, Lankamaan ek:lla, Laukaassa viime vuoden Jyskälän voittajan Ott Tänakin Ford pohjasi kiveen. Lopputuloksena öljypohjan rikkoontuminen ja starttimoottorin halkeaminen.
Kun tieto tänakin ongelmista kantautui eetterin, tuli tieto, että hänen tallitoverinsa Pierre Loubet oli sipaissut ulos niin sanotussa Solbergin vuoden 2004 mutkassa. Ja edessä keskeytys. Oli selvää, että ralli latistui.
Lisää draaman kaari nousi aamun lenkin neljännellä ja viimeisellä Halttulan ek:lla. Piekäsämäkeläinen Hyundai-kuski Esapekka Lappi ajoi raskaasti ulos, puihin. Sadekuuron liukastamalla tiellä, mutaisessa mutkassa.
– Ajoimme ulos liian optimistisen nuotin takia. Vasemmassa perä roikkui vähän liikaa. Sitten oikeassa auto meni suoraan, tajusin sen heti. Vaikka nuotti olisikin ollut oikea, ei sitä olisi pelastanut. Oma virhe nuotituksessa. Virhe, selvitti Lappi huoltoparkissa.
– Halusin ajaa kiinni kärkeä. En ollut tyytyväinen vauhtiini edellisillä pätkillä. Eivät ajat huonoja olleet, mutta halusin enemmän. En hakenut täältä kolmatta tai neljättä sijaa. En ollut tilanteeseen tyytyväinen, sanoi EP, joka oli ennen Halttulaa oli rallissa neljäntenä, 9,2 sekunnin päässä rallia silloin johtaneesta Kalle Rovanperästä.
Vain 0,3 sekunnin päässä tallitoveristaan Thierry Neuvillestä.
Lisää aiheesta
– Se oli aika pelottavaa, kun tajusin menevämme suoraan puihin. Ja minun puoli ensin. Se ei ollut lainkaan kivaa, selvitti Lappi tuntemuksiaan. Lappi ja kartturi Janne Ferm ovat yli 15 G:n äkkipysäyksestä huolimatta kunnossa.
Lappi epäili huoltoparkkiin päästyään, että kori on kunnossa, mutta ehkä ei kone. Pääosuma koivuun tuli aika lailla keskelle keulaa.
– En usko, että voimme jatkaa lauantaina. Mutta oikeasti en tiedä vielä, lisäsi Lappi.
PÄIVÄHUOLLOSSA 3,9 sekunnilla rallia, ennen Elfyn Evansia, johtanut Kalle Rovanperä dramaattisen päivän seuraava uhri. Sateen liukastama Myhinpää 2 vei Kallen ja Jonne Halttusen rajuun ulosajoon, nokan kautta katolleen 11.1 kilometrin kohdalla.
– Mutaa tai jotain meni renkaat täyteen. Pikkuluokat olivat ajaneet uriin mutaa. Iso pettymys. Ei me yli ajettu. Harmittaa, että tommoseen menee ralli. Johtopaikka tuli hyvällä omalla ajolla eikä yliyrittämisellä. Eikä sillä pätkällä ollut mitenkään erilainen pito, selvitti Rovanperä.
– Varmaan tullut mutaa tai liejua, josta lähti liippiin. Siitä vielä selvittiin, mutta vastapuolella perä tippui ojaan ja siellä oli kanto tai kivi, josta otti kimmokkeen ja nokan kautta ympäri. Tilastomoka. Kerta vuoteen pitää heilahtaa, jos ajetaan kovaa. Tilastokaato, tilastorunki. On aina riskinsä, kun pikkuautojen jälkeen jälkeen tullaan uudelleen auraamaan. Ei ollut tähdet paikallaan nyt. Ei näytä auto pahalta. Haastavaa löytää kunnon lyönti huomiselle, kommentoi keskeytystilannetta kartturi Halttunen.
Lauantaihin lähdetään Toyotan Elfyn Evansin 6,9 sekunnin johdossa ennen Hyundain Neuvillea. Japanista jyväskyläläistynyt Takamoto Katsuta on kolmas 16,4 sekunnin päässä Evansista. Teemu Suninen on paras suomalainen neljäntenä 28,8 sekuntia kärkeen jääneenä.
RALLY2-autojen johdossa yötauolle ja luokan johtajana lauantaihin lähtee kiuruvetinen, Prinsportin Skodaa käskevä Jari Huttunen 12,9 sekunnin erolla ennen saman merkin Sami Pajaria. Lahtelainen kärsi illan toiseksi viimeisellä, Halttula2:lla rengasrikon. Kaksikolla oli sekunninkymmenysten jännittävä kamppailu koko päivän.
– Outoa mihin hävittiin Myhinpää1:llä. Tuntuma ei ollut hyvä, tuskaili Huttunen puolen päivän huollossa ihmeissään. Silloin 3,6 sekunnin päässä kolmantena luokkaa johtaneesta Ruotsin Oliver Solbergista.
– Ei se nyt niin huonosti mennyt, rengasrikosta huolimatta. Tästä on hyvä jatkaa huomiselle, pitkään päivään, summasi Pajari päivänsä. Selvästi valmiina Jyväskylän voittotaisteluun.
WRC2:n maailmanmestaruus taistoa johtava Citroenin Yohan Rossel on ensimmäistä kertaa Jyväskylässä.
– Tämä ralli on hullu. Yritän vain saada kärkeä kiinni ek-ajoissa ja pyrkiä luokan top-kymppiin, naulasi Rossel tavoitteensa. Ranskalainen on luokassaan 18. ja 2.12,7 jääneenä Huttuselle.
Hyundain Emil Lindholm joutui keskeyttämään päivän toiseksi viimeisen ek:n jälkeen siirtymälle oikean eturipustuksen petettyä.
Lauantaina, rallin pisimpänä ajetaan yli 160 ek-kilometriä. Perjantain-draamassa oli ek-kilometrejä vain alle 106.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.