Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Urheilu

Kalle Rovanperä avasi rallin MM-kauden kakkossijalla Montessa: ”Mestaruuden kannalta hyvä aloitus”

LEHTIKUVA / HANNU RAINAMO

Rallin MM-sarjan avaus oli lopulta yllätyksetön. Toyotat ja sen kuljettajat osoittivat kypsyyttä ja tilanteen hallintaa suvereenisti.

Pertti Knuuttila

Sebastien Ogier ajoi kotikisansa kiistattomaksi kuninkaaksi rallin 9. voitollaan. Monacolaistunut Puuppolan Kalle Rovanperä ei onnistunut uuden kotikaupunkinsa nimikkorallin valtaamisessa vielä, vaan hävisi lopulta 18,8 sekuntia ykköselle Ogierille.

– Meidän täytyy nauttia näistä hetkistä. Siksi me olemme täällä, napataksemme joitakin voittoja niin kuin tämän. Voitolle näissä kuuluisissa ralleissa, kuten Monte, ei ole hintaa. Olen myös iloinen siitä, että kartturini Vincent Landais sai ensimmäisensä täällä, tunnelmoi Ogier, joka toi Toyotalle tärkeät merkkimestaruuspisteet.

Ogier ei aja seuraavassa Ruotsin rallissa.

Kalle Rovanperä jaksoi hymyillä vielä maalissakin, muustakin kuin lyhyestä kotimatkasta.

– Se oli hyvä veto. Luulen, että voimme olla iloisia toisesta sijasta täällä, sanoi Rovanperä, joka lisäpisteineen nappasi 23 pistettä MM-sarjassa, vain kolme vähemmän kuin Ogier.

Sunnuntain päätteeksi ajettiin sama Turinin ylitys kuin torstain avauksena.

Lisää aiheesta

– Nyt siellä oli kuivuneesta suolasta putsautuneet hyvät linjat, selvitti Kalle maalissa.

– Ihan hyvä on kokonaisuus. Enemmän oli putsattavaa, kun ajettiin alussa aura-autona. Mestaruuden kannalta hyvä aloitus, powerilta täydet pisteet. Aloitus olisi voinut olla parempi, arvioi Rovanperä ralliaan.

Alku ei luvannut voittoa, mutta hän puristi viimeisellä viidellä kilometrillä power-ek:n nopeimmaksi.

Sebastien Ogier jyräsi yhdeksännen kerran Monten voittoon. LEHTIKUVA / AFP / VALERY HACHE

PARAS Hyundai-kuski ja rallin kolmas (-44,6 sekuntia) oli odotetusti belgialainen Thierry Neuville. Hyundai-tulokkaan Esapekka Lapin lopputulema, yhden rengasrikon rasittamana, oli lopulta kahdeksas, 3,8 sekuntia hävinneenä tallitoveri Dani Sordolle.

– Ainakin saimme täydet kilometrit ja paljon ymmärrystä tästä autosta, mikä on tärkeää ajatellen tulevaa Kroatian rallia. Olen melko pettynyt esitykseeni täällä, mutta ainoa tie eteenpäin on kehittyä ja parantaa seuraavassa rallissa, kuittasi pieksämäkeläinen Lappi.

Kolmen viikon päästä on vuorossa Ruotsin ralli Uumajassa.

– Kyllä meillä työtä näköjään vielä on. Loppua kohti pystyttiin ajamaan paremmin. Meillä oli varmasti powerille porukan parhaat renkaat, mutta hybridi katosi kokonaan jo kolmannessa mutkassa ja pätkä oli koko ajan ylöspäin. Hybridi oli rikki perjantainakin. Kokonaisuutena meni huonommin kuin oletin, tilitti Lappi, joka odottaa Ruotsin kahden päivän testiltä Suomessa paljon.

– Asvaltti ei onnistu pakottamalla, siinä vain ylikuumentaa renkaat, siksi auton säädöt on oltava kohdillaan heti alusta. Jousitus puolelle menee töitä. En osaa sanoa, saadaanko Ruotsiin kohdilleen. Se on ollut aina hyvä ralli minulle.

TOYOTAN walesilainen Elfyn Evans menetti tallin kolmoisvoiton perjantain rengasrikon seurauksena, ajaen varmasti neljänneksi (-1.12,4).

Uuden tulemisen M-Sportin Fordille tehnyt Viron Ott Tänak jäi ohjaustehostimen ongelmien vaivaamana viidenneksi peräti yli kaksi ja puoli minuuttia kärjestä jääneenä. Tänak yritti kovalla viimeisen super-ek:n lisäpistehyökkäyksellä saada parannettua täydellä viidellä pisteellä saalistaan, mutta joutui taipumaan Rovanperälle vaivaisella puolella sekunnilla.

– Se oli ensimmäinen ek, jolla yritin hyökätä. En voisi sanoa, että se oli mainio ajo, meillä oli aliohjautumista ja jouduin taistelemaan paljon, mutta olemme maalissa ja saimme edes vähän pisteitä. Kausi on pitkä. Edellisinä kolmena vuotena en ole saanut täältä pistettäkään, summasi Tänak, vuoden 2019 maailmanmestari, kauden avauksensa.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala myhäili maalissa.

– Lähes täydellinen avaus. Ollaan näköjään tehty asioita oikein. Ogier nykäisi jo torstai-iltana ison eron. Luulen, että hänen kiukkunsa viime vuodesta kannusti ylivertaiseen menoon. Kallella oli hieno veto viimeisellä. Lähes koko viikonloppu ilman teknisiä ongelmia. Ilmeisesti Takalla (Katsuta) tässä lopussa jokin sensoriongelma, mutta en tiedä missä, tiivisti Latvala.

Jyväskylässä asuva Katsuta ajoi kuudenneksi.

RALLIKAUSI 2023 on avattu MM-tasolla. Ralliväkeä puhuttaa paljon seuraavan sukupolven WRC1-autot. Kaudesta 2026 on kaavailtu uutta aikakautta.

– Kyllä keskiöön nousee teknologian lisäksi raha. Nyt on ongelma, että autot ovat liian kalliita. Voi sanoa, että laskentatavasta riippuen yli miljoonan hintaiset autot ovat liian kalliita. Edellinen sukupolvi oli noin 750 000 euroa. WRC2-luokan autot ovat 200-300 tuhatta. Jos kahden kuukauden päästä tulee valmistajille sääntöehdotus hyväksyttäväksi, tulisi sen mahdollistaa auton valmistamisen viidensadantuhannen euron hintaan, toivoi Latvala.

Yhtälö näyttää vaikealta, ellei mahdottomalta.

Tämän vuoden kuiva keli helli osanottajia. Kun torstaina reitille lähti 74 autokuntaa, pääsi maaliin peräti 67. Myös MM-sarjan rengastoimittajalle, Pirellille, oli keli poikkeava. Talvirenkaita, nastallisia tai nastattomia, ei käytetty ollenkaan eikä kokemusta päästy keräämään jäällä, lumella tai loskassa. Sitäkin enemmän tietoa kerättiin uusista pehmeistä ja super-pehmeistä renkaista.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE