Urheilu
3.8.2024 19:46 ・ Päivitetty: 3.8.2024 19:46
Kalle Rovanperä kiinni Jyväskylän MM-rallin voitossa – Ari Vatanen: “Rallipenkalla on korpikommunisti ja vuorineuvos rinnakkain”
Jyväskylän MM-rallin kolmaspäivä päättyi tunnelmiin, joista voi todeta rallikansan valmistautuvan Kalle Rovanperän voitonjuhliin sekä seitsemän vuoden suomalaisten voitottoman kauden päättymiseen.
Rovanperä kasvatti puhtaalla ajolla johtonsa 44,2 sekuntiin. Tosin Elfyn Evansin Toyotan tekniikkamurheet helpottivat urakkaa.
Sebastien Ogier ajossa paistoi ajamattomuus Suomen kelissä – tosin Rovanperäkin oli ensimmäistä kertaa pitkällä Ouninpohjalla. Sunnuntaina ajetaan kaksi erikoiskoetta kahteen kertaan.
– Moksi on hieno pätkä. Mutta Laajavuori on mikkihiiri, jossa kierrellään kiviä ja tosi kapeita paikkoja, antoi Rovanperä tuomionsa reitin luonteesta.
Rovanperän repäisemä johto ei riitä vielä, jos joutuu pätkällä renkaan vaihtoon. Mutta hänen johtonsa riittää kyllä jo varmisteluun.
JOS oli kaupungissa odottava tunnelma, oli Kakariston risteyksessä Kyösti Kallion pihalla kokoonnuttu ystävätapaamiseen, jossa jo toisen kerran peräkkäin oli murhe ja kaipaus sekä ikävä ja suru iholla, vaikka rallin penkalla oltiinkin.
Lisää aiheesta
Viime vuonna Craig Breen lähti hetkessä – tänä keväänä pitkä ja nopeasti edennyt sairaus vei penkalta Kim Vatasen.
Tyrmistyttäviä hetkiä, joissa sanat ovat vähissä.
– Elämään kuuluu kuolema. Ilman kuolemaa, emme osaa arvostaa elämää, purki isä-Ari tuntojaan ja sisintään – raastavaa ikävää.
”Kimistä” huokui ilo ja avoimuus kohtaamisissa usein ralleissa ja sen ulkopuolellakin. Kun rallipolun varrelle oli päässyt, sitä oikein odotti minkä puskan takaa vastaan tulee Kim. Aina oli aikaa ajatusten vaihtoon, jotka joskus venähtivätkin pitkiin analyyseihin.
Nyt Kim oli paikalla sydämissä penkalla. Ja kuvassa kalastaja-Kim, mikä oli Kallion pihan riihen päätyyn levitetty. Alla paloi kynttilä lyhdyssä.
– Jotain outoa meissä suomalaisissa pitää olla. Nähdään ralli positiivisena. Mikä muu yhdistää kansaa näin paljon? Mikä muu yhdistää maaseudun väkeä ja kaupunkilaisia näin? Miksi se on niin voimakasta, vaikka kaikki sotii sitä vastaan. Ralli on kallista. Menee liikaa aikaa ja liikaa rahaa, heittää Ari Vatanen pohdintaan, samalla kun Vetomies-luokan autot sutivat taustalla Kakariston risteyksen takavinkkeliä.
– Rallipenkalla on korpikommunisti ja vuorineuvos rinnakkain, jatkaa tuupovaaralaissyntyinen Vatanen itse vastaten.
– Ei yhteisöllisyyttä ole koskaan liikaa. Tour de France on saman tyyppinen. On pioneerihenkisyyttä, aktiivisia ihmisiä, osallistujia eikä sivustakatsojia, jatkaa Vatanen.
Urheilun ja elämän syvimmän pohdinnan pysäyttää kysymys, mistä Kim ja uransa alkuvaiheessa ollut Sebastien Ogierin löysivät toisensa.
– En kyllä tiedä. Kai se lähti siitä, että asuttiin lähellä Gappia, kuten Ogier, veikkaa Ari.
SUOMEN MM-rallissa vahvasti toista sijaa hallussaan pitävä Ogier oli ennen lauantain iltahuoltoa myös yhteistyön alusta Kimin kanssa yhtä ymmällään.
– Itseasiassa en tiedä, miten yhteistyömme alkoi. Ehkä se oli Kim, joka tuli luokseni ja siitä se lähti, sanoi Ogier.
– Kimillä oli merkitys urani alkuvaiheessa. Mutta kyllä uutinen pysäytti ja suru tuli. Raskainta suru on kuitenkin lähiomaisille. Viime vuosina emme olleet paljoa tekemisissä, sanoi kahdeksankertainen rallin maailmanmestari Ogier, jota rallin penkalla povataan vielä mukaan MM-taistoon.
Siihen osa-aikakuski Ogierilla on hyvät mahdollisuudet, ja Evansin ongelmat lisäsivät painetta myös merkkimestaruudesta, vaikka Hyundain pahimmat painajaiset Jyskälässä toteutuivatkin.
Lauantai antoi mahdollisuuden MM-sarjaa johtavalle Thierry Neuvillelle tarrautua kiinni tukevasti MM-titteliin.
– En voinut tehdä muuta kuin olla fiksu ja näissä olosuhteissa ajaa viisaasti. Oli ajettava niillä, mitä oli. En pystynyt tekemään mitään liukkaalla. Rengaskuluma ei ollut erilaista kuin Toyotalla, mutta emme pystyneet vastaamaan heidän vauhtiinsa. Paremmassa kelissä pärjäämme kyllä, tiivisti rallin kolmantena oleva Hyundain belgialainen.
MIKKO HEIKKILÄN podium-taistelu Rally2-autoissa kääntyi tappioksi teknisissä vastoinkäymisissä.
– Kyllä se antoi merkkejä lämmetessään jo eilen illalla. Mutta ei niitä osia vaihdettu. No, sitten auto pyörähtää mystisesti ja jos Ouninpohjassa häviää 16 sekuntia, niin eihän se kunnossa ole. En osaa sanoa, mikä on vikana, mutta epäilen lukkovaivaa. Toinenkin vaiva oli, mutta se saatiin korjattua siirtymällä, selvitti antautuneen oloinen vantaalainen.
Rallissa ei tosin mikään ole koskaan varmaa ennen kuin maalilippu heilahtaa Jyväskylän huoltoparkissa ja loppukatsastus on läpäisty.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.