Palkittu politiikan aikakauslehti
41€/4kk

Urheilu

Kalle Rovanperälle kolmas keskeytys putkeen: ajojumi laukesi, tekniikka petti – mysteerivaivat edelleen salassa 

Lehtikuva
Ott Tänak johtaa Sardinian MM-rallia.

– Päivä lähti hyvin käyntiin. Neljännellä jousitus hajosi – aika yllättäen. Jousituksesta jotain meni, oikealta edestä, selvitti Kalle Rovanperä päästyään keskeytyksen jälkeen takaisin Olbian huoltoparkkiin Sardinian MM-rallissa.

Pertti Knuuttila

– Yllättävän hyvä vauhti. Sain säädöt mieleisekseni ralliin valmistavassa testissä. Ne pienet asiat auttoivat ja ajotyylissä huomioiminen, sanoi Rovanperä, joka ei ottanut keskeytystä omaan piikkiinsä.

Samoilla linjoilla oli tallipomo Jari-Matti Latvala.

– Tällä vauhdilla Kallella oli mahdollisuus ajaa täällä voitosta. Se olisi auttanut meitä merkkipisteissä ja Kallea itseäänkin, kuittasi Latvala.

– Itekin olen ollut näissä, kun keskeytyksiä tulee. Kalle oli ainoa meiltä, joka pystyi haastamaan Ott Tänakia. Eikä nyt ollut syy, mikään ulosajo-syy. Paremmilla mielillä tuosta pääsee jatkamaan ja hyvin oli Kalle valmistautunut tännekin, tsemppasi Latvala nuorta suojattiaan.

Latvalan sanainen arkku kuitenkin pysyi suljettuna kysyttäessä syy-yhteyttä Rovanperän Portugalin keskeytyksen Sardinian avauspäivän ongelmaan.

– En voi vielä sanoa mitään. Ja olen päättänyt, etten avaa, ennen kuin tiedän, perusteli Latvala johdonmukaisesti.

Rovanperän lausunnosta jäi kuitenkin käsitys, että molemmissa olisi ollut kyse jousituksen osista.

Hyvin perillä olevan lähteen mukaan olisi Portugaliin keskeytyksen syynä ollut alihankkijan valmistaman alustanosan rikkoutuminen niin, ettei se olisi enää kestänyt ilman suuria lisävaurioita yli 40 kilometrin erikoiskoetta. Tätä tietoa siis Latvala ei vahvistanut.

SUOMALAISTEN murheellinen päivä alkoi jo aamun ensimmäisellä erikoiskokeella, kun testaamaton Teemu Suninen kippasi autonsa kyljelleen, ei onnistunut saamaan sitä takaisin tielle ja joutui keskeyttämään.

– Siinä oli hitaan vasurin jälkeen suora ja hitaampi oikea, jossa jarrutuksen lopuksi vedin käsijarrusta ja auto sammui. Auto luisti ilman vetoa suoraan ulos ja kyljelleen, kertasi Suninen päästyään huoltoparkkiin.

– Vähän erikoinen juttu. Tuntuu jo jakavan kovasti mielipiteitä, mitä tapahtui. Suuri pettymys tämä on, vaikka ei odotukset kovin korkealla olleetkaan, kun 7-8 kuukautta on aikaa, kun viimeksi ajanut tällä autolla soralla, sanoi Suninen.

– On näitä sammumisia kässäristä ollut ennenkin, silloin kun keskilukko ei toimi kuten pitää, jatkoi alistunut Suninen saatuaan jo tuomionsa tallipäälliköltään ennen tutkintaa.

Eiliseen Latvalan oven raotukseen ajaa puolikaskausi Toyotalla suhtautui Suninen positiivisesti.

– Kyllä kaikki kiinnostaa ja jatko sinisellä autolla M-Sportin Fordilla. Tänään kävi vain niin, että kolme kuskia, jotka ajopaikasta kisaavat, keskeyttivät tänään ajovirheeseen, sanoi Suninen kryptisesti.

Suninen tarkoitti todennäköisesti Andreas Mikkelsenia ja Adrian Formaux’ta – kolmannen jäädessä epäselväksi, jos Sunisen autoon iski mekaaninen vika.

Tyytyväisin aamunavaukseensa oli Toyotan Sebastien Ogier, aura-autopaikastaan huolimatta.

– Sain vahvistusta säätöihini ja ne näyttävät toimivan täällä paremmin. Kyllä siinä riskiä otettiin, mutta näyttää, että se kannatti. Rengasvalinnat olivat oikeat, kertasi Ogier reseptiään päivähuollossa, jolla hän oli kolmantena ja vain 18,7 sekuntia Hyundain Tänakia perässä.

Ongelmitta ei mestari-Ogierin aamu sujunut.

– Pohjekrampit oikeassa jarrujalassa haittasivat hieman, kertoi ranskalainen.

Hän oli myös tyytyväinen reittiin, jossa vanha hyvin tunnettu erikoiskoe oli käännetty päinvastoin ja toinen oli kokonaan uusi.

– Pidän tästä, että on jotakin uutta. Se ehkä auttoi minua, antoi mahdollisuuden puskea ja ottaa riskiä, summasi Ogier.

EDELLISTEN kahden Sardinian voittaja espanjalainen Dani Sordo oli päivän puolivälissä vaivaisen 1,8 sekuntia Ogierin edellä.

– Vähemmän on rouheaa kuin odotin. Suuria irtokiviä on ja niitä riittää, kuittasi vakaasti aloittanut ja seitsemännestä lähtöpaikastaan, Sunisen keskeytyksen jälkeen nauttinut Sordo.

Kiuruveteläinen WRC3-luokan hallitseva maailmanmestari Jani Huttunen oli paras suomalainen, päivähuollossa jo sijalla kymmenen ja nyt WRC2-luokassaan toisena Mads Ötsbergin kannassa.

– Vähän ajotauko näkyi. Tyhmiä virheitä, leveäksi menoja hitaissa paikoissa tuli turhaan, summasi Puolan Hyundain kalustolla ajava Huttunen.

– Pari vannetta vääntyi pahasti, mutta renkaat kestivät. Varovasti, korkealla autolla safetillä tultiin, ja paljon noita tuonne on nyt näyttänyt jäävän, selvitti Huttunen taktiikkaansa.

Taktiikka toimi ja Huttunen on yleiskilpailussakin jo sijalla kahdeksan.

Huttusen norjalaiset kilpakumppanit Hyundailla ovat poissa Sardiniasta: Oliver Solberg on koronakaranteenissa Portugalissa, hotellissa edelleen ja Ole-Kristian Veiby sai puolen vuoden kilpailukiellon FIA:lta rikottuaan koronakaranteeni sääntöjä.

Norjalainen Östberg oli ottanut opikseen tämän vuoden Sardinian kuumiin, raastaviin ja vaikeisiin olosuhteisiin.

– Viimeiset kaksi vuotta olen järjestänyt täällä itselleni draamaa. Nyt yritän olla fiksu ja välttää ongelmat, kiteytti Citroenin Östberg.

Yötauolle ralliletka siirtyi virolaisen Tänakin johdossa 19,4 sekunnilla ennen tiimitoveri Sordoa, jonka takana kolmantena ajaa 16,8 sekunnin päässä Ogier. WRC2-luokassa Östberg kasvatti johtonsa ennen Huttusta 27 sekuntiin. WRC3-luokassa Emil Lindholm joutui keskeyttämään vesiletkun repeämään luokkansa viidenneltä sijalta.

Erot ovat yllättävän pienet ja kaikki vielä auki. Lauantaina ajetaan rallin pisin päivä, lähes 130 erikoiskoekilometriä ja kahdeksalla ek:lla.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
41€/4kk

Huomasitko nämä?

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Tf. chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE