Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Kansanedustaja haluaa Itäradan samalle viivalle muiden nopeiden junayhteyksien kanssa – ”Merkittävä edistysaskel Itä-Suomen elinvoimalle”

Jukka-Pekka Flander

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana toimiva kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) haluaa oikoa itäisen raideyhteyden suunnittelusta käydyn keskustelun faktoja ja muistuttaa samalla seikoista, jotka hänen mukaansa tukevat nyt esitettyä raidelinjausta.

Demokraatti

Demokraatti

Kymäläinen viittaa tiedotteessaan keskusteluun, jossa hänen mukaansa jotkut ovat jopa suoraan lytänneet liikenne- ja viestintäministeriön uudeksi itäiseksi raidelinjaukseksi esittämää Lentorata–Porvoo–Kouvola -linjausta.

– Itärata, eli Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva uusi raideyhteys olisi merkittävä edistysaskel koko Itä-Suomen elinvoimalle, ja sillä olisi merkittäviä kerrannaisvaikutuksia niin alueen talous- kuin työllisyyskehitykseenkin, Kymäläinen sanoo tiedotteessa.

Hän muistuttaa, että linjauksen vaikutusalueella on lähes kaksi miljoonaa ihmistä, 16 kaupunkia ja 850 000 työpaikkaa. Reitti kulkee kaikkiaan seitsemän eri maakunnan alueella.

– Se lyhentäisi parhaimmillaan matka-ajan niin Joensuusta kuin Kuopiosta Helsinkiin noin kolmeen tuntiin. Päätös Itäradan rakentamisesta olisi merkittävä signaali koko alueen yrityksille siitä, että Itä-Suomeen kannattaa investoida, Kymäläinen huomauttaa.

Kymäläinen kertaa, että Väyläviraston toukokuussa valmistuneen selvityksen mukaan Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva Itärata on selvästi kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin Porvoosta Kotkan kautta Luumäelle kulkeva Itäinen rantarata. Itäradan kustannushyötysuhde (0,37) on lähes puolet korkeampi kuin Itäisen rantaradan (0,20). Kouvolaan suuntautuvan linjauksen investointikustannukset olisivat noin kolmanneksen pienemmät ja se hyödyttäisi sekä Karjalan radan että Savon radan liikennettä, toisin kuin Kotkaan suuntautuva rata, Kymäläinen summaa.

Näin ollen Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva Itärata on Kymäläisen mukaan myös veronmaksajien kannalta parempi vaihtoehto. Hän myös muistuttaa, että sitä tukevat myös kaikki Itäradan alueen kunnat. Ne ovat myös valmiita sitoutumaan rahoittamaan oman osuutensa suunnitteluhankeyhtiön kustannuksista, Kymäläinen kertoo.

Lisää aiheesta

– Olemassa olevien ratojen kehittäminen on ensisijaista ja Väyläviraston selvityksenkin valossa kaikkein kustannustehokkain tapa raideyhteyksien nopeuttamiseen, liikenneturvallisuuden parantamiseen ja pullonkaulojen poistoon. Olemassa olevien ratojen parantaminen onkin edellytys uuden nopean raideyhteyden rakentamiselle, Kymäläinen sanoo.

– Samanaikaisesti meidän on kuitenkin suunniteltava tulevaa. Itä-Suomi tarvitsee nopeaa raideyhteyttä ihan yhtä lailla kuin Länsi- sekä Keski- ja Pohjois-Suomi. Tähän on myös sitouduttu hallitusohjelmassa. Onkin tärkeää, että Itärata ja sen kehittäminen nostetaan nyt samalle viivalle muiden tulevien nopeiden junayhteyksien kanssa, Kymäläinen päättää.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE