Ulkomaat
13.3.2018 02:00 ・ Päivitetty: 12.3.2018 17:45
Kauppasota EU:n ja Yhdysvaltojen välillä uhkaa, mutta onko ilmassa merkkejä myös verosodasta?
Yhdysvallat on aloittanut lähtölaskennan kauppasodalle, mutta pian ilmassa voi olla merkkejä myös verosodasta EU:n ja USA:n välillä.
EU:ssa valmistellaan parasta aikaa verouudistusta, jolla amerikkalaiset digijätit saataisiin maksamaan veroja tehokkaammin Eurooppaan. Julkisuuteen vuotaneen luonnoksen mukaan isoille digiyrityksille asetettaisiin väliaikaisesti 1–5 prosentin liikevaihtoon perustuva vero.
Digitaalisissa palveluissa valtioiden rajat hämärtyvät. Facebookin, Googlen ja Twitterin palveluita käytetään ympäri maailmaa, mutta yrityksillä ei välttämättä ole fyysistä toimintaa niissä maissa, joista tulosta syntyy.
Verotuksen yleinen, globaali periaate on, että voitto verotetaan siellä, mistä yrityksen arvo tulee. Mutta missä se syntyy digitaalisten palveluiden osalta?
Syntyykö se koodarin ja pelisuunnittelijan käsissä vai siellä, missä ovat asiakkaat? EU:ssa on haluja laajentaa verotuksen periaatteita siten, että veroa saataisiin kerättyä myös siellä missä ovat markkinat.
Liikevaihdon verottaminen ongelmallista.
Elinkeinoelämän keskusliiton veroasiantuntija Virpi Pasanen pitää suunnitelmaa liikevaihdon verottamisesta kestämättömänä. Verotusperiaatteiden muuttaminen voisi olla hänen mukaansa myös vastoin kansainvälisiä verosopimuksia.
Lisää aiheesta
Käytännössä ongelmana olisi, että verolle voisivat joutua myös tappiolliset yritykset ja yritysten veroasteet nousisivat huomattavasti.
Julkisuuteen vuotaneessa luonnoksessa mainitaan erikseen nimeltä tiettyjä amerikkalaisyhtiöitä, mikä alleviivaa sitä miksi verolakeja muutettaisiin.
– Jos liikevaihdon verottaminen kohdistuu nimenomaan yhdysvaltalaisyrityksiin, meillä alkaa olla jo vireillä jonkinlainen verosota kauppasodan rinnalla, Pasanen varoittaa.
EU:ssa tiedostetaan, että kestävin ratkaisu saataisiin, jos digiyritysten verotuksesta päätettäisiin globaalisti OECD:n johdolla. Tämä voi kuitenkin viedä aikaa, minkä takia EU etsii tilapäistä ratkaisua. Tähän ovat kannustaneet varsinkin isot jäsenmaat Saksa, Ranska, Espanja ja Italia.
Suomikin voisi menettää verotuloja.
Suomalainen elinkeinoelämä seuraa huolestuneena, mihin digitaalisen toiminnan raja jatkossa vedetään.
Laajalla tulkinnalla myös verkkokauppa tai huoltoliiketoiminta voisivat joutua verolle muualla kuin Suomessa sen takia, että digitaalista asiakasdataa säilytetään ja kootaan maan rajojen ulkopuolella.
Entä miten kävisi pelialan, joka on Suomen suurin yhteisöveron maksaja?
Nesteen verojohtaja Taru Taajamaa muistuttaa, että monilla perinteisilläkin yrityksillä on digitaalisia palveluita, jotka laajalla tulkinnalla voisivat kuulua uuden veron piiriin. Digitaalista toimintaa voisivat olla esimerkiksi tietyt kanta-asiakaspalvelut, jotka perustuvat asiakasdatan keräämiseen.
EU:n vakuuttelut järjestelyn väliaikaisuudesta eivät häntä vakuuta, sillä tilapäisratkaisu voi pysyä voimassa pitkään. Pitkällä tähtäimellä markkinan koko verotuksen perusteena voisi olla Suomen ja Euroopankin kannalta todella huono ajatus.
– Mitä ihmettä me teemme, kun Kiina ja muut keksivät tämän saman verotuksen perustaksi. Siellä on niin paljon enemmän ihmisiä, etten missään nimessä uskaltaisi tällaista lähteä kokeilemaan.
Toimittaja: STT Anniina Luotonen.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.