Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Kiinan sähköautomenekki ajaa japanilaisvalmistajia yhteen: Nissan ja Honda pohtivat fuusiota

Lehtikuva / AFP
Nissanin ja Hondan johtajat kertoivat jo elokuussa aloittavansa sähköautoyhteistyön.

Japanilaiset autojätit Honda ja Nissan neuvottelevat yhdistymisestä, jotta yhtiöt voisivat paremmin kamppailla Teslaa ja kiinalaisyhtiöitä vastaan sähköautomarkkinoilla, kertovat Financial Times ja japanilainen talouslehti Nikkei.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Uutiset yhdistymishankkeesta sinkauttivat Nissanin osakkeet yli 20 prosentin nousuun samalla kun Hondan osakekurssi putosi reilut kaksi prosenttia.

Nissanin suurimman osakkeenomistajan Mitsubishi Motorsin osakekurssi nousi 13 prosenttia.

Honda ja Nissan ovat Toyotan jälkeen Japanin suurimmat autonvalmistajat. Yhtiöt sopivat jo viime maaliskuussa strategisesta yhteistyöstä sähköautojen valmistuksen saralla.

-  Me keskustelemme yhteistyömahdollisuuksista monella eri alalla, ja nämä mahdollisuudet pitävät sisällään viimeisimmät uutiset, mutta mitään ei ole päätetty, Hondan edustaja sanoi uutistoimisto AFP:lle.

Financial Timesin mukaan Hondan ja Nissanin neuvottelut yhdistymisestä ovat vasta alkuvaiheessaan. Lehti arvioi, että yhdistyminen voisi johtaa merkittäviin henkilöstöleikkauksiin.

BLOOMBERGIN analyytikon Tatsuo Yoshidan mukaan yhdistyminen hyödyttäisi lyhyellä aikavälillä ennen muuta vaikeuksissa ollutta Nissania, kun taas Hondaa se voisi hyödyttää pitemmällä aikavälillä.

Financial Timesin mukaan Honda ja Nissan muodostaisivat yhdessä maailman kolmanneksi suurimman autonvalmistajan Toyotan ja Volkswagenin jälkeen.

MONET PERINTEISET autonvalmistajat ovat joutuneet vaikeuksiin sähköautomarkkinoiden kireän kilpailutilanteen takia, kun BYD:n kaltaiset kiinalaisvalmistajat ovat tulleet markkinoille.

Viime kuussa Nissan ilmoitti 9  000 työpaikan vähennyksestä. Yhtiö leikkasi myyntiennustettaan ja kertoi supistavansa maailmanlaajuista tuotantokapasiteettiaan 20 prosentilla. Nissanin toimitusjohtaja Makoto Uchida kertoi leikkaavansa oman palkkansa puoleen.

Kiina ohitti viime vuonna Japanin maailman suurimpana autojen vientimaana. Kiinan nousua on siivittänyt ennen muuta sen menestys sähköautojen tuottajana samalla kun hybridiautoihin keskittyneet japanilaiset ovat menettäneet markkinaosuuksiaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE