Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

1.7.2019 15:47 ・ Päivitetty: 1.7.2019 15:47

Kriisipuhelin ruuhkautuu loma-aikana – ”Pudotus on kova, jos odotukset eivät toteudu”

Kesä on ruuhkaisinta aikaa valtakunnallisessa kriisipuhelimessa, kerrotaan Suomen Mielenterveys ry Mielestä.

Syy löytyy muun muassa siitä, että lähes koko maassa useimmat palvelut ovat kiinni, ja apua ei saa samalla tavalla kuin muina vuodenaikoina. Toisaalta kesälomat ja juhlapyhät voivat herättää ristiriitaisia tunteita.

– Parisuhteissa loma-aika on usein haastavaa. Lomaan ladataan aikamoisia odotuksia. Pudotus on kova, jos odotukset eivät toteudu, Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter sanoo STT:lle.

– Työelämä on varsin vaativaa nykypäivänä. Ajatellaan, että kesällä ladataan akkuja. Jos lomalla onkin esimerkiksi runsasta alkoholinkäyttöä, riitoja, väkivaltaa tai muuta, ne koetaan vahvasti.

Tänä keväänä Mieli keräsi lahjoituksia, jotta puhelimeen voitaisiin vastata kesällä yhä useammin. Silti moni jää ilman tarvitsemaansa tukea. Kesäkuussa puhelimessa pystyttiin vastaamaan 5 000 puheluun, kun soittoja tuli yli 15 000. Erityisesti yöaikaan puheluja jää vastaamatta rajallisten resurssien takia.

– Valitettavan moneen eivät meidän resurssit riitä. Kaikista eniten tulee soittoja yöaikaan, ja silloin on vähemmän päivystäjiä, Winter sanoo.

Yhdistyksen mukaan kesäkuussa puhelimeen tuli enemmän itsetuhoisista ajatuksista kertovien soittoja kuin vuosi sitten samaan aikaan. Itsetuhoisuudesta puhutaan Mielen kriisipuhelimessa keskimäärin yhdeksässä puhelussa vuorokaudessa.
Mielen puhelimessa ammattilaiset ja koulutetut vapaaehtoiset antavat keskusteluapua elämän vaikeissa tilanteissa.

Lapset ja nuoret kaipaavat aikuista

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) lasten ja nuorten puhelimeen soitettiin kesäkuussa noin 1 100 kertaa. Ympäri vuoden lapset ja nuoret ottavat liittoon yhteyttä muun muassa yksinolosta, ihmissuhteista, vanhempien päihteiden käytöstä tai muista vaikeuksista kotona.

Päivystysohjaaja Minna Wessmanin mukaan palveluissa ei ole kesällä nähty erityistä piikkiä, mutta kesällä myös MLL:ssä korostuu se, että monet muut palvelut ovat kokonaan tauolla.

– Osa tutuista aikuisista on kesän ajan tavoittamattomissa, Wessman sanoo.

Ennen kesälomaa puhelimessa jaetaan huolta ja jännitystä koulun loppumisesta. Koulun alun lähestyessä erityisesti siirtymävaiheet alakoulusta yläkouluun saavat nuoren ottamaan yhteyttä. Koulukiusattua saattaa syksyllä huolettaa kouluun paluu, kertoo Wessman.

Sosiaalinen media saattaa korostaa lapsen tai nuoren yksinäisyyden tunnetta, kun esimerkiksi Instagramissa nähdään, mitä hauskaa muut ovat tehneet.

– Aikuisena ehkä hahmottaa helpommin, että sosiaalinen media ei välttämättä ole toisen koko totuus. Lapsena se voi olla vaikeampaa, Wessman sanoo.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

Demokraatti.fi

Tilaa Demokraatti

Demokraatti on politiikkaan, työelämään ja kulttuuriin erikoistunut aikakauslehti, joka on perustettu Työmies-nimellä vuonna 1895.

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Tilaa demokraatti →
2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE
KIRJAUDU