Huvudnyheter
27.2.2023 14:05 ・ Uppdaterad: 27.2.2023 14:05
Malin Vesterback är FSD:s kampanjmedarbetare
Malin Vesterback, 34, har jobbat som FSD:s kampanjmedarbetare i en vecka. Hon har en gedigen bakgrund inom marknadsföring och PR-arbete, men är en nybörjare när det gäller politiken. Erfarenheten från företagandet är alltså mångsidigt och småföretagarens vardag är en naturlig arbetarklassfråga för henne. Malin är bosatt i Malax och har nu anslutit sig till den lokala synnerligen aktiva socialdemokratiska partiavdelningen där.
– Jag är företagare och har varit det i tio år. Jag har börjat i restaurangbranschen och jobbat nästan ihjäl mig i ung ålder och fick se hur det går där och hur arbetare har det. Det förargade mig ganska mycket. Så blev jag restonom, berättar Vesterback.
– På den tiden när jag kom från yrkesskolan där jag tagit kombiexamen (student, restaurangkock) och kom till yrkeshögskolan, lärde vi oss räkna ut löner och ersättningar. Det var första gången jag hörde att det finns någonting som heter kollektivavtal, och jag förstod att jag blivit rejält utnyttjad som arbetstagare. Utbildning är viktigt. Sedan dess har jag försökt fylla alla kunskapsluckor jag har om allt.
Hon kom dessutom fram till vikten av arbetslivserfarenhet när det verkade att en högre utbildning inte garanterar att man blir anställd. För tillfället studerar hon till MBA på Novia i Vasa men i början av 2010-talet tänkte hon att hon ville satsa fullt ut på att bli företagare.
– Jag startade eget, för att omständigheterna drog mig dit. Jag hade min egen restaurang som 23-åring och höll på med det i tre år.
– Marknadsföringsbiten har jag lärt själv och aldrig haft någon budget för det när jag har drivit företag. Sedan har andra företag frågat mig att kan jag fixa deras marknadsföring, säger Vesterback.
PR-arbetet och marknadsföringen kallar Vesterback sin stora passion i livet.
– Jag är van vid låg budget och snabba ryck. På det sättet kommer man till kärnan av vad det är som gör att man lyckas.
Till SDP drogs hon av partiets profil i familjefrågor och frågor som har med arbetslivet att göra.
– Jag har tidigare hållit mig från politiken, fast flera har ryckt mig. Jag har en sådan profil här i Österbotten att jag tar mig fram och har åsikter. När jag gör något är det viktiga för mig är att jag tror på det själv.
SFP har en stark position i Österbotten men Vesterback upplevde att deras profil fokuserar för snävt på jordbruksfrågor.
– Det är många som tror att de inte har något alternativ till SFP, men det behövs här i Österbotten, speciellt för sådana som mig, kvinnor och småbarnsföräldrar.
Under mammaledigheterna följde Vesterback noga på nyhetsrapporteringen om coronaviruspandemin och kriget i Ukraina. 2020-talets stora kriser fungerade speciellt starkt för att väcka ett intresse för politiken.
– När man är förälder ser man saker på ett annat sätt. Jag skulle vilja se mer finlandssvenskar i SDP och det skulle vara jättehäftigt att vara med om en renässans här i Österbotten. Kanske någon gång vill jag ställa upp själv som kandidat.
Vesterback trivs med att arbeta med kandidaterna för att som kampanjarbetare lär hon sig hur det går till i politiken.
– Jag vill vara väldigt korrekt och göra rätt. Saker och ting händer ganska snabbt i politiken, berättar Vesterback om hur det känns att vara med i det aktiva kampanjarbetet.
Vesterback berättar att hon är född i Sundom, uppvuxen på en bondgård i Korsholm och har studerat i Vasa och bott länge i Vasa centrum. Hon kommer från en familj som hon betecknar som arbetarklass, mamma var frisör och pappa grävmaskinsförare. Både företagarandan och identifikationen med arbetarklassen kommer hemifrån. Hon är gift Vesterback och hette Båtmästar förut.
– Jag är nyinflyttad i Malax och har byggt hus och har satt mina rötter här. Det känns bra att börja jobba för samhället här och för mina barn. Utflyttningen är ett stort problem på landsbygden.
Hon ser en stor skillnad på byarna i Malax, beroende på om man bor närmare eller längre ifrån Vasa.
– Det finns byar som kämpar för sin överlevnad. Jag skulle väldigt gärna jobba med kommunernas kommunikation och vad vi bygger för brand, tänker hon på vad hon skulle vilja göra i framtiden.
Insikten om den egna förgängligheten är också en orsak för Malin Vesterback att engagera sig politiskt och bekänna färg.
– Jag var länge enbart en driven företagarkvinna, det gällde att jobba och jobba och det fanns inte så mycket tid för annat. Men både min man och jag har mist var sin förälder i cancer och de hann inte ens pensionera sig.
Nu när hon är över 30 år upplever hon att det gäller att göra någonting för samhället och för barnens framtid och komma fram i politiken.
– Det är svårt att komma fram till ledningspositioner, säger Vesterback med ett tonfall som vittnar om framtida ambitioner för Malax, Österbotten och SDP.
Som kampanjarbetare finns hon till för FSD:s sju kandidater i fyra olika valkretsar. Regionalt har det ingen betydelse var kandidaten finns, hon finns till för dem alla.
– Just nu är fokus på kandidaterna och deras teman. De måste komma utanför deras bubbla, säger Vesterback.
När det gäller att nå utanför den egna bubblan, tar hon upp hur hon själv kom att bli anställd av SDP för årets riksdagsval. Där var SDP:s aktivitet på LinkedIn det avgörande.
– Jag skulle aldrig ha sett det här jobbet om jag inte hade varit med på LinkedIn. Det är bara en slump att att jag såg det här, berättar Vesterback.
– Det är viktigt att man inte bara marknadsför åt de egna som redan är frälsta. Jag har redan startat upp ett TikTok konto för att få nya ögonbollar, så att det inte ska vara bara troll som talar illa om oss där.
Enligt Vesterback har TikTok sina utmaningar och det finns väldigt mycket trollande och oväsentligheter där men det gäller för SDP att ha en saklig profil också på TikTok.
Hon försöker dela tiden lika mellan FSD:s olika kandidater men alla behöver inte lika mycket stöd.
Till en början har Jacob Storbjörk och Anette Karlsson redan haft nytta av Malins insatser och hon försöker avlasta FSD:s organisationssekreterare Simon Bergman med det grafiska.
– Jag kan göra det mesta som man kan göra i ett reklambyråjobb. Det mest väsentliga man behöver för en reklamkampanj så kan jag få till. Det som kommer snabbt från hjärtat brukar ofta fungera.
För det mesta har Vesterback haft sig själv som chef.
– Skulle det vara ett bättre arbetsliv skulle jag aldrig ha blivit företagare, säger hon nu.
Hon har också jobbat som tjänsteman med EU-finansierade projekt.
– Jag har jobbat med entreprenörskap på landsbygden, nämner hon som en ytterligare nyttig erfarenhet från den redan mångsidiga profilen som hon nu utvidgar till politikens värld.
Malin Vesterback är taggad och redo för nya utmaningar. Det gäller en kort och intensiv insats för att hjälpa SDP till en valseger, i olika delar av Svenskfinland. Mycket av vad hon gör kan göras på distans hemifrån Malax.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.
Mer om ämnet
Huvudnyheter
Huvudnyheter
Nyheter
Huvudnyheter