Politiikka
25.10.2023 17:25 ・ Päivitetty: 25.10.2023 17:54
Mika Aaltolalle mainoskoplausta ehdottanut paikallismedia löytyi: myynyt ilmoitustilaa myös Rehnin kampanjalle
Paikallismedia ehdotti Mika Aaltolan kampanjalle ilmoitustilan ja jutunteon yhdistämistä: päätoimittaja luonnehtii tarjousta “vähän huonoiksi sanankäänteiksi”.
Valitsijayhdistyksen presidenttiehdokas Mika Aaltola arveli hiljattain Journalisti-lehdessä, että journalistinen media voisi antaa lisää näkyvyyttä, jos heiltä ostaisi enemmän mainostilaa. Aaltolan mukaan väite perustuu tiedotusvälineiden mainosmyyjien puheisiin.
Eilisessä Demokraatin haastattelussa Aaltola nosti esiin todisteita väitteilleen. Aaltola kertoi muun muassa presidentinvaalikampanjan saamasta viestistä, jonka mukaan eräästä paikallisesta lehdestä on tullut kampanjalle vastaus, jossa puhuttiin yhteistyödiilistä, joka sisältää sekä ilmoituksia että journalistista sisältöä.
Demokraatti tavoitti tänään Espanjan Aurinkorannikolla ilmestyvän painosmäärältään noin 10 000 kappaleen Fuengirola.fi-lehden päätoimittaja Antti Pekkarisen kommentoimaan asiaa.
Hän on Aaltolan kampanjan saaman vastauksen taustalla. Demokraatti tiedusteli Pekkariselta lehden julkaisukäytänteistä ja muun muassa siitä, koplaako lehti yhteen ilmoituksia ja journalistista sisältöä.
Pekkarinen myöntää, että hän oli “ehkä vähän huonoilla sanankäänteillä” vastannut Aaltolan kampanjan sähköpostiin, jossa tiedusteltiin jutunteko-mahdollisuutta.
AALTOLA painotti Demokraatin haastattelussa kampanjansa sitoutuneen siihen, että mainoksin ei osteta journalistista sisältöä.
Lisää aiheesta
Vaikka päätoimittaja Pekkarinenkin pitää mahdollisena, että hänen viestiään on voitu tulkita näin, hän katsoo siitä huolimatta lehtensä toimivan journalistisesti.
Hän sanoo esimerkinomaisesti, että jos vaikkapa Mika Aaltola olisi tulossa Aurinkorannikolle, lehteen voitaisiin myydä mainos esimerkiksi tilasta, joissa hän puhuu. Jos taas Aaltolalla olisi lisäksi ulkosuomalaisiin tai Aurinkorannikkoon liittyvää asiaa, hänestä voitaisiin tehdä myös juttu.
– Meitä ei kiinnosta sinänsä Suomen presidentinvaalit sellaisenaan laisinkaan, jos ne eivät jollain tavalla kosketa Aurinkorannikkoa, Pekkarinen sanoo.
Valitsijayhdistyksen ja keskustan presidenttiehdokas Olli Rehn kävi tässä kuussa Fuengirolassa. Hänen kampanjanssa ilmoitti tilaisuudesta parissa Fuengirola.fi-lehdessä ja seuraavassa lehdessä oli Pekkarisen tekemä Rehnin haastattelu.
– Olli Rehn oli täällä ja hän kyllä ilmoitti meillä, mutta ei sillä ollut mitään tekemistä sen kanssa, että minä tein ison haastattelun Olli Rehnistä. Koska hän oli täällä, silloin se liittyy Aurinkorannikkoon se asia. Silloin minä teen ihan normaalin journalistisen jutun, Pekkarinen sanoo tehden pesäeron ilmoituksen ja journalistisen jutun välille.
Oliko teillä niin Rehnin kanssa, että kerroitte hänelle, että hän voi saada siihen (lehteen) jutun, jos tulee ilmoitus?
– Ei tietenkään. En minä nyt hölmö ole, että minä tekisin tuollaisen. Kun Olli Rehn on paikalla Aurinkorannikolla, se on iso uutinen täällä, että täällä on presidenttiehdokas paikalla. Totta kai minä teen siitä jutun, Pekkarinen sanoo.
PEKKARINEN kertoo myös Fuengirola.fi-lehden tavasta tehdä “yritysuutisia”. Käytännössä jonkun sivun ylälaidassa tai ennen juttua saattaa lukea, että kyseessä on yritysuutinen.
Hän kuitenkin sanoo, että poliittisessa uutisoinnissa ei ole kyse tämänkaltaisesta toiminnasta.
Käytännössä samassa lehdessä saattaa olla yrityksen maksama ilmoitus ja yritystä käsittelevä yritysuutinen.
– Siinä esitellään yrityksen toiminta, siinä ei ole kriittistä sisältöä eikä kehuvaa sisältöä, siinä vain kerrotaan, mikä se yritys on.
Vaikuttaako se journalistiselta uutiselta?
– Tuo nyt on ihan hiustenhalkomista, että mitä se on, koska jos nyt otetaan vaikka jokin autovuokraamo vaikka esimerkiksi. Ne ilmoittaa meillä ja me tehdään siitä yritysuutinen, että tämä ja tämä autovuokraamo vuokraa tällaisia autoja, paikka sijaitsee siellä ja siellä. Se on niin kuin advertoriaali enemmänkin.
Advertoriaaliksi kutsutaan toimitukselliseen tapaan tehtyä mainosta, joka muistuttaa lehtijuttua.
Kysymykseksi jää, erottaako lukija, onko kyse mainoksesta vai uutisesta. Lehden yritysuutisten perässä näyttää olevan myös yhteystietoja yrittäjälle.
Pekkarinen perustelee yritysuutisia sillä, että niissä tulee lukijoille tietoa, mitä yritys tekee tai missä se sijaitsee. Pienillä yrityksillä ei ole hänen mukaansa varaa isoihin mainoksiin, joten pitkän ilmoituskampanjan ohella niistä voidaan tehdä “yritysuutinen”.
Pekkarinen sanoo esimerkkinä, että on myös ravintolailmoittajia, joilla on tapahtumia.
– Totta kai me kerromme heidän tapahtumista, se on informaatiota meidän lukijoille.
Fuengirola.fi-lehti ei ole suomalaisen journalistisen itsesääntelyelimen Julkisen sanan neuvoston (JSN) jäsen. Sitä eivät koske esimerkiksi JSN:n kannat siitä, miten mainoksen tulisi erottua toimituksellisesta sisällöstä
– Emme me voi kuulua, kun me olemme espanjalainen yritys, Pekkarinen toteaa.
Fuengirola.fi ei kuulu myöskään espanjalaiseen median itsesääntelyelimeen. Tällekin on Pekkariselta selkeä syy:
– Ihan mielellään kuuluttaisiin täällä, mutta kun kukaan ei ymmärrä meidän kieltä, millä me kirjoitamme.
MIKA Aaltolan mainontapuheet ovat herättäneet Suomessa paljon keskustelua ja jopa epäilyä ilmiön todenperäisyydestä. Viimeksi tänään Paikallislehtien päätoimittajayhdistys PPY otti kantaa Aaltolan kertomiin kokemuksiin.
Demokraatti pyysi myös Antti Pekkarisen näkemystä Suomessa käynnissä olevasta keskustelusta.
– Onhan se ihan hyvä keskustelunaihe. Ei siinä mitään. Politiikka ja poliittinen uutisointi ainakin, ei sen pitäisi olla kytköksissä tietenkään muuhun kuin journalismiin, mutta siis kyllähän poliitikot käyttävät aina paljon rahaa mainontaan, Pekkarinen pohtii.
Fuengirola.fi-lehden uutisoinnista ilmenee, että presidenttiehdokkaista ainakin myös Pekka Haavisto on tulossa joulukuussa vierailulle Fuengirolan koululle. Antti Pekkarinen kertoo tietävänsä myös, että tulevaa presidenttiehdokasta Alexander Stubbia on yritetty kutsua paikan päälle, mutta päätoimittaja ei tiedä, onko tämä toteutumassa.
OLLI REHNIN kampanjan mediasuhteista vastaava Jirka Hakala toteaa Demokraatille, että ilmoitukset Fuengirola.fi-lehteen on ostettu normaalin käytänteen mukaisesti.
Hakalan mukaan tietysti Rehnin tilaisuutta mainostettiin lehdessä, kun sellainen pidettiin.
– Tapahtuman yhteydessä sitten lehti on ollut paikalla ja kokenut, että siinä on merkittävä valtakunnan tason nimi, kiinnostava alueella vieraileva hahmo, ja lehti on päättänyt tehdä siitä jutun.
Hakala vertaa tätä siihen, että kotimaisessa kunnassa saatetaan ostaa paikalliseen tiedotusvälineeseen ilmoitus ennen poliitikon tilaisuutta. Sitten media saattaa halutessaan tulla paikalle, jos pitää asiaa riittävän kiinnostavana.
Hakalan mukaan Fuengirola.fi-lehden toiminnassa ei ollut mitään epäasiallista, vaan ilmoitus on ostettu erikseen ja lehtijuttu on tehty erikseen. Niitä ei siis ole Hakalan mukaan koplattu lehdessä yhteen.
– Ei tämmöisestä ole havaintoa.
Hakala kertoo, että Rehnin kampanjassa ei ole havaittu muunkaan median puolelta sellaista toimintaa, että mainontaa ja jutuntekoa yritettäisiin markkinoida yhtä aikaa.
– Meidän kokemuksemme mukaan toimituksissa ihan eri osastot ja henkilöt hoitavat mainosmyyntejä ja sitten eri porukka hoitelee journalistiset ratkaisut ja haastattelupyynnöt. Ei ole mitään havaintoa, että näitä jotenkin kaupiteltaisiin tai tarjoiltaisiin pakettina.
Juttua muokattu klo 20:53, korjattu lyöntivirheitä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.