Politiikka
17.10.2017 12:26 ・ Päivitetty: 17.10.2017 12:26
“Päättäjät näyttävät etenevän vaihtoehtoisilla faktoilla” – Asiantuntija tyrmää ministerisovun
Hallintoylilääkäri, Helsingin yliopiston terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen hämmästelee reformiministeriryhmän sote-sopua. Asiantuntijaryhmä, johon hän itsekin kuuluu, tuotti sovun pohjaksi seitsemäntoistasivuisen, yksimielisen raportin, jonka suositukset ministerit vaikuttavat monilta osiltaan sivuuttaneen.
– Se on kieltämättä hiukan haastavaa. Asiantuntijat ovat yrittäneet tarjota tietoa, mutta päättäjät näyttävät etenevän vaihtoehtoisilla faktoilla. Tietoa vaikutuksesta pitäisi kunnioittaa enemmän eikä tyytyä vain korulauseisiin uudistuksen hienoista tavoitteista, Lehtonen sanoo.
Pitkäksi venähtänyt valmistelu tuntuu säännöllisin väliajoin törmäävän seinään, kun poliitikkojen ja asiantuntijoiden näkemykset ovat ristiriidassa.
– Olemme rikas kansakunta, kun meillä on varaa tällaiseen.
Lehtonen on nostanut julkisesti esiin muun muassa reformiministereiden ajaman asiakassetelimallin, jossa maakunnat velvoitetaan jakamaan seteleitä myös erikoissairaanhoidon palveluihin. Lehtosen mukaan ehdotus uhkaa JO Suomen sisäistä turvallisuutta.
Käytännössä kyse on siitä, että erikoisosaajat uhkaavat reformiministereiden esityksen myötä loppua laajan päivystyksen julkisista sairaaloista. Lehtosen työpaikalla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä tästä on jo kokemusta esimerkiksi silmäkirurgian osalta.
– Meillä on viimeiseltä vuodelta sellainen kokemus, että kokeneet silmäkirurgit, jotka ovat hoitaneet silmän takaosan vaikeita tilanteita kuten verkkokalvon kiinnityksiä, ovat lähteneet tekemään yksinkertaisia toimenpiteitä, koska niille on kasvava markkina. Tilannetta on käytännössä paikattu niin, että jäljelle jääneet ovat joutuneet tekemään enemmän töitä.
Lisää aiheesta
Jos päivystys vielä onnistuukin Hyksissä, se ei välttämättä onnistu enää Eksotessa.
– Siinä, että velvoittava seteli annetaan myös myös monenlaisiin erikoissairaanhoidon palveluihin, mennään ihan rakenteellisen integraation ytimeen ja hajotetaan toimivat kokonaisuudet. Samalla lisätään myös toimenpiteiden kysyntää ja sitä kautta kustannuksia.
Vastaavia tilanteita on Lehtosen mukaan ollut muuallakin suppeilla erikoisaloilla. Ikääntyneemmät erityisosaajat eivät jaksa enää päivystää ihan joka viides päivä. Seurauksena on loppuunpalaamista ja työaikasäännöksetkin tulevat vastaan.
– Jos päivystys vielä onnistuukin Hyksissä, se ei välttämättä onnistu enää Eksotessa, jossa henkilöresurssi on lähtökohtaisesti pienempi.
Julkisella puolella haetaan Lehtosen mukaan jatkuvasti tasapainoa sen suhteen, miten erikoisosaajat saataisiin pysymään 24/7 -tyyppisessä päivystystoiminnassa.
– Julkinen puoli ei pysty rahallisesti samoihin palkkoihin. Jos yksityisen imu nousee liian voimakkaaksi, julkinen järjestelmä on vaikeuksissa. Tästä on kokemusta myös keikkalääkärifirmojen osalta. Ne maksoivat yleislääkäreille niin hyvin, että terveyskeskuksiin oli yhdessä vaiheessa vaikea saada lääkäreitä.
Sisäiseen turvallisuuteen päivystyssairaaloiden muuttuminen virtuaalisairaaloiksi vaikuttaa siinä vaiheessa, kun sattuu esimerkiksi vähänkin isompi auto-onnettomuus.
Erityisosaajia tarvitaan aika iso volyymi kahdentoista laajan päivystyksen sairaalan pyörittämiseen.
– Jos leikkauskirurgeja tai anestesialääkäreitä ei ole riittävästi, mitäs sitten teet? Tässä puhutaan perusturvallisuusinfrasta, johon päivystävät sairaalat kuuluvat. On mitä suurimmassa määrin osa julkista tehtävää varmistaa, että meillä on asianmukaisia päivystyspalveluja tarjolla kaikkina aikoina. Se oli myös yksi päivystyksen keskittämisen idea.
– Nyt asiakassetelin kautta voidaan käytännössä joutua tilanteeseen, jossa sairaalat eivät pystyisi näitä henkilöitä palkkaamaan. Erityisosaajia tarvitaan aika iso volyymi kahdentoista laajan päivystyksen sairaalan pyörittämiseen.
Oikein käytettynä asiakasseteli on Lehtosen mukaan hyödyllinen. Sillä voidaan tasata kysyntähuippuja ja katsoa, että hoitoa tarvitsevat saavat ensisijaisesti palveluja.
– Suomalaisen sairaanhoidon vahvus on ollut se, että perinteisessä pohjoismaisessa ammattietiikassa on yhdistetty potilaan etu ja yleinen etu. Bisnesintressi ei ole ollut keskeistä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.