Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

”Paatti uppoaa, jos lastia on liikaa” – JHL:lle työttömien kurittaminen alkaa jo riittää

Jarkko Elorannan johtama JHL kritisoi hallituksen linjaa, joka hankaloittaa kansalaisten elämää.

Julkis- ja hyvinvointialojen liitto JHL näkee Juha Sipilän (kesk.) hallituksen suurena linjana työttömien kepittämisen pakottamisella ja tiukemmalla valvonnalla.

– Vaikka paatissa olisi tappi paikallaan, se uppoaa jos lastia tulee liikaa, JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta vertaa.

Kepittämislinja kävi ilmi myös, kun oikeus- ja työministeri Jari Lindström (ps.) esitteli suunnitelmansa työttömyysturvan uudistamiseksi.

– Malli on sama kuin muissakin Sipilän hallituksen uudistuksissa: Mielikuvissa lisätään vapautta, todellisuudessa valvontaa ja byrokratiaa, jotta kansalaisten elämä hankaloituu, JHL:n hallitus kritisoi.

– Ongelmien ratkaisu ja taloudelliset säästöt ovat toissijaisia. Hallitus on tuomassa jälleen uusia kiristyksiä työttömyysturvaan samalla, kun irtisanottujen asema heikkenee odotettavissa olevan takaisinottovelvoitteen lyhenemisen kautta.

Mielikuvissa lisätään vapautta, todellisuudessa valvontaa ja byrokratiaa.

JHL:n hallitus muistuttaa, että pätkä- ja silpputyöt sekä erilaiset harjoittelu- ja kokeilujaksot ovat jo nyt työelämän arkipäivää – puhumattakaan nykytyöelämän orjasopimuksesta, nollatuntisopimuksesta.

Lisää aiheesta

– Tätä hetteikköä hallitus haluaa vielä pehmentää lisää luomalla työnäytekokeilun, jossa työntekijä työskentelisi palkatta työnantajalle antaakseen näyttöä osaamisestaan sekä työkunnostaan ja -halustaan.

JHL epäilee, että seuraava ”innovaatio” lienee se, että työttömän on maksettava työnantajalle, jotta pääsee antamaan työnäytettä. Se taas mahdollisesti johtaa nollatuntisopimukseen tai parhaassa tapauksessa perusteettomaan määräaikaiseen työsopimukseen.

Liitto varoittaa, että työttömyysturvan kiristäminen ja työttömien aseman kurjistaminen vaikeuttavat kilpailukykysopimuksen etenemistä. Sen lisäksi sote-uudistuksen viimeisimmät käänteet herättävät suurta huolta alan työntekijöiden keskuudessa.

Liikennekaaren valmistelu, väylien yhtiöittäminen ja epävarmuus VR:n tulevasta asemasta sekä muusta liikenneinfrastruktuurista kuten lautta- ja lossiliikenteen tulevaisuudesta voimistavat osaltaan kysymystä kilpailukykysopimuksen mielekkyydestä.

– Avoin ja kolmikantainen valmistelu ja sopiminen on saatava toimimaan, muutoin tulevaisuus on arvaamaton, JHL:n hallitus muistuttaa.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE