Politiikka

Pekka Puska älähti olut-tutkimuksesta: ”Intensiivistä lobbausta”

Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Kansanedustaja Pekka Puskan (kesk.) mukaan päivittäistavarakaupan tänään julkistama ”olut-tututkimus” jatkaa alan ”intensiivistä lobbausta”.

– Kuka uskoo ”tutkimuksen” tulosta, että vahvojen oluiden ja limuviinojen myynti yli 10 000:ssa myyntipisteessä ja hinnan reipas alentaminen vähentäisivät suomalaisten alkoholin kulutusta?  Eivät ainakaan alan asiantuntijat, Puska huomauttaa.

Hän huomauttaa, että kun alkoholilain uudistuksesta puhuttaessa jatkuvasti viitataan alkoholituotteiden tuontiin Virosta, on muistettava, että sieltä tuodun oluen osuus on vain noin 5 prosenttia suomalaisten oluesta.

– Ja se on vähenemässä. Tulevat veronkorotukset vähentävät sitä entisestään. Latvia taas on vielä kauempana. Kaikkien turistien maailmalta ostamien tavaroiden verot jäävät ostomaahan, kuten myös toisin päin Suomeen, Puska sanoo

– Lobbauksen taustalla on tietysti raha, eli toive myydä suomalaisille enemmän ja vahvempaa olutta. Kansanterveys ja yhteiskunta kärsisivät.

Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat