Proggispodden

Proggispodden avsnitt 10: Hur gör vi trafiken renare?

Foto: Jacob Åberg
Rebecca Åkers och Jacob Storbjörk är värdar för Proggispodden.

I Proggispoddens tionde avsnitt diskuterar Jacob Storbjörk och Rebecca Åkers den gröna omställningen inom transporter och trafik. Ämnet är känsloladdat för väldigt många till exempel för att bilen kan vara en viktig del av identiteten.

ABL

 

 

Gästerna för avsnittet är kommunikationsminister Timo Harakka och Jan Ingman som är ordförande för Södra Finlands Transportföretagare.

 

Harakka tar upp regeringens klimatmål att halvera utsläppen av växthusgaser i trafiken 2030 och noll utsläpp 2035. Det handlar bland annat om ersättande av fossila bränslen, utsläppssnåla fordon, elbilar, etanol- och gasbilar, distansarbete och nya transporttjänster för hushåll och företag.

 

– Om målet inte uppnås, kommer regeringen att fatta beslut om ytterligare  åtgärder, konstaterar Harakka om färdplanen som är på remiss.

 

Storbjörk ställer frågan om gruppen som inte har råd med utsläppssnålare lösningar.

 

– Målet är att ingen grupp drabbas oskäligt. Ett alternativ är att ersätta kostnader direkt till konsumenterna, påpekar ministern.

 

Harakka vidhåller att regeringens mål är att kunna göra miljövänliga alternativ tillgängliga till alla.

 

Jan Ingman talar om teknologiska framsteg och om hur effektiv dagens transport är i jämförelse med hur det var för tio år sedan.

 

– Tidigare kunde man transportera 40 ton, idag 50 ton i en långtradare. Det är 10 ton mera än för tio år sedan, 25 procent större transportkapacitet med likadana utsläpp.

 

Ingman betonar också hur viktig yrkesskoleutbildningen av nya chaufförer är.

 

– Kurser i ekonomisk körning är obligatoriska.

 

I de riktigt tunga transporterna ser Ingman gasbilar som ett alternativ i Finland.

 

– Vägnätet är en viktig del av helheten, konstaterar Ingman. Transportsträckorna i Finland är långa och för att hålla industrin konkurrenskraftig opponerar sig Ingman på att öka beskattningen på bränsle och utsläppshandeln.

 

Största delen av avsnittet upptas av en mångsidig diskussion mellan värdarna där olika aspekter av den gröna omställningen  tas upp.

 

Storbjörk säger att tekniska lösningar löser problematiken till en del men det gäller att anpassa sig enligt förmåga.

 

– Det gäller att ta cykeln i stället för bilen, distansjobba och söka hållbara trafiklösningar.

 

Åkers är förstående för en viss höjning av kostnaderna. Som exempel tar hon upp att det ska bli dyrare om man tar bilen 500 meter in till staden.

 

– Om du bor på landsbygden ska du kompenseras på annat sätt, säger Åkers.

 

Storbjörk lyfter fram bilpoolerna och kollektivtrafiken i Helsingfors och i Nyland. Åkers nämner att hennes syster har bott i Florens där det finns bilpoolsystem i hela staden.

 

Tillverkningen av elbilar är något som Storbjörk nämner som en komplicerad fråga, att råmaterialet kan vara dyrt och dessutom är det problematiskt om bilen använder sig av fossilbaserad el som till exempel produceras via kolkraft. Värdarna vill se till helheten när man söker lösningar.

 

– Att varje familj har två bilar är inte vad vi kan gå framåt med, nämner Åkers när det gäller att anpassa livsstilar efter den gröna omställningen.

 

Skrotningspremien är också en fråga som diskuteras länge. Storbjörk menar att de som kör riktigt gamla bilar är inte nödvändigtvis de som har råd att köpa en ny bil.

 

– En fem år gammal bil är renare än en tio år gammal bil, påpekar Storbjörk.

 

Värdarna vill gärna se fler bussar på landsbygden när coronapandemin avtar.

 

– Distansarbete har ökat och många har flyttat till landsbygden, påminner Åkers.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE