Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Politiikka

Raportti osoittaa rahanpesun järisyttävät seuraukset – Heinäluoma: ”Tarvitsemme paremmat työkalut”

Euroopan parlamentti

Euroopan johtava ajatushautomo CEPS ehdottaa europarlamentaarikko Eero Heinäluoman (sd.) johdolla uusia suosituksia rahanpesun torjumiseksi EU:ssa.

Demokraatti

Demokraatti

Raportti “Rahanpesun torjunta EU:ssa: Nyt on aika vakavoitua” julkistetaan huomenna torstaina.

Sen mukaan jopa viisi prosenttia maailman bruttokansantuotteesta pestään vuosittain kansainvälisessä rahanpesussa. Määrästä vain 1,1 prosenttia jää rahanpesun torjunnan myötä kiinni.

Rahanpesun torjuntaan sisältyy veronkierron, terrorismin, ihmiskaupan, elinkaupan, valtioiden ja yritysten lahjonnan torjunta sekä huumekaupan ja muun laittoman toiminnan pysäyttäminen.

– Joka päivä EU-maissa pestään arviolta yli 400 miljoonaa euroa rahaa, joten uusia ja järeämpiä toimia tarvitaan nopeasti, raportissa todetaan.

Pankit ja muut rahalaitokset täyttävät päivittäin tuhansia epäilyttäviä tapahtumia koskevien ilmoitusten raportteja, mutta rahanpesun selvittelykeskukset seuraavat niistä vain muutamia.

– Tämä voi johtua valmiuksien, kapasiteetin tai jopa poliittisen ohjauksen puutteesta. Samaan aikaan rahanpesun laajuus ja keinot ovat lisääntyneet, erityisesti teknologisen kehityksen myötä. Nykyiset rahanpesun vastaiset säännökset ovat valitettavasti olleet vaikuttavuudeltaan riittämättömiä, raportista ilmenee.

”Systeemin uudistaminen on välttämätöntä.”

Heinäluoma toimii CEPS-työryhmän puheenjohtajana. Hän korostaa, että viranomaiset tarvitsevat paremmat työkalut rahanpesun lopettamiseksi.

– Pestyillä rahoilla rikolliset hankkivat jalansijaa yhteiskunnissamme, syrjäyttävät rehellisiä yrittäjiä ja väistävät verovastuita. Tarvitsemme muutoksen välinpitämättömyyden asenteissa, hän toteaa tiedotteessa.

Hänen mukaansa CEPS:n raportti osoittaa ongelman vakavuuden ja laajuuden, mutta myös sen, että muutos on mahdollinen.

– Direktiivien sijaan tarvitaan sitovaa lainsäädäntöä ja sen yhtenäistä toteuttamista koko EU:ssa. Myönteistä on, että myös finanssimaailma toivoo yhtenäistä lainsäädäntöä ja sen johdonmukaista toteuttamista kaikissa EU-maissa.

Heinäluoma on tyytyväinen siitä, että EU-parlamentissa on laaja sitoutuminen uudistuksiin. Parlamentissa toivotaan myös kansallisten toimijoiden parempaa yhteistoimintaa ja EU-tason viranomaista, joka varmistaisi rahanpesun vastaisten toimien yhdenmukaisuuden.

– Systeemin uudistaminen on välttämätöntä, sillä tällä hetkellä tehtävä laaja valvontatyö syö resursseja, mutta johtaa kovin vaatimattomiin tuloksiin. Pelkästään suurimpien pankkien arvioidut hallintokulut nousevat miljardeihin ja samaan aikaan rahanpesusta saadaan kiinni vain reilu prosentti.

Heinäluoman mielestä rahoituslaitosten vastuiden ohella on aika puhua myös yritysten tilintarkastuksen vastuista.

– Tilintarkastusyhtiöiden roolia on syytä sitäkin käydä lävitse, kun rahanpesusta halutaan eroon.

”Todellinen pullonkaula on rahanpesun selvittelykeskuksissa.”

Raportti suosittelee muun muassa seuraavia toimenpiteitä:

– Sallitaan yritysten kehittää ja käyttää riskipohjaisia järjestelmiä tehokkuuden parantamiseksi. Korjataan rahanpesun sääntelykehys sekä sen myötä valvonnan puutteet. Euroopan unionin jäsenvaltiot kannattavat ajatusta EU:n laajuisen rahanpesua estävän valvontaviraston perustamisesta.

– Rahanpesun valvonta edellyttää useiden valvontayksiköiden, rahoitusalan toimijoiden, rahanpesun selvittelykeskusten ja lainvalvontaviranomaisten yhteistyötä. EU:ssa tämä tarkoittaa yli 100 eri tahoa, jotka tekevät yhteistyötä ja jakavat tietoja.

– Todellinen pullonkaula rahanpesun estämisen tehokkuudessa on jäsenmaiden rahanpesun selvittelykeskuksissa, jotka on nimetty käsittelemään sekä käteistapahtumaraportteja että epäilyttäviä toimintoja koskevia ilmoituksia. Rahanpesun selvittelykeskusten välisen yhteistyön lisääminen on vielä kiireellisempi toimi kuin yhden uuden valvontaviraston perustaminen.

– Lopullisten, tosiasiallisten edunsaajien rekisterit on pantava täytäntöön paljon paremmin ja oikeushenkilötunnuksia on käytettävä laajemmin tunnistamisen helpottamiseksi.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE