Kultur

Recension: Det personliga är politiskt för Carl Knif

Yos­hi Omo­ri
Carl Knif i dansföreställningen I Address You.

Carl Knif bjöd på en stark solodans med ett politiskt budskap i föreställningen I Address You på Dansens Hus i Helsingfors.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

 

Av personliga minnen och HBTQ-historia har han skapat en driven helhet med vilken han gestaltar hur det är att vara homosexuell i Finland, och bredare i västvärlden. Mycket kretsar kring Knifs dans, men de engelskspråkiga monologerna formulerar ett tydligt politiskt budskap relaterat till sexuell frigörelse.

Utgångspunkten för performansen är Förintelsen och att även homosexuella fick sätta livet till i Nazitysklands koncentrationsläger. En central symbol för förtrycket var den rosa triangeln som nazisterna tvingade homosexuella att bära i Tredje riket. En annan viktig historisk markör är HIV-pandemin och hur den påverkade ställningen av homosexuella män i västerländska samhällen. Här anknyter Knif till sin uppväxt i Vasa, om hur det informerades om pandemin och hur man kunde bli misshandlad bara för att man misstänktes vara homosexuell.

Om den rosa triangeln är en viktig symbol för Förintelsen, har Knif som symbol för HIV-pandemin valt ett svartvitt fotografi som föreställer en i AIDS döende homosexuell man med sin familj från en reklambild av United Colors of Benetton.

Det talade ordet och den skickliga dansen går hand i hand med varandra. Föreställningen är inte särskilt lång men den är mycket intensiv. Knif söker kontakt med publiken och får den. Redan titeln “I Address You” refererar till det dansande jagets sökande av kontakt med åskådarna. I början av föreställningen bär han på en mask. Att ta av masken och att klä av sig är gester som symboliserar att komma ut ur skåpet och frigörelse i största allmänhet.

Jukka Huitila svarar för den dramatiska sceonografin och för föreställningens ljusdesign, medan Janne Hast skapar stämningen med sin musik. Karoliina Koiso-Kanttila svarar för föreställningens kostymdesign, där dansarens mask fångar åskådarens uppmärksamhet mycket effektivt alldeles i början. Allt är dock mycket avskalat och elementärt för att kunna möjliggöra ett så starkt fokus på solodansaren som möjligt.

 

Recension: I Address You (Carl Knif Company)

REGI, KOREOGRAFI, DANS OCH TEXTER: Carl Knif
LJUSDESIGN OCH SCENOGRAFI: Jukka Huitila
LJUDDESIGN OCH MUSIK: Janne Hast
KOSTYMDESIGN: Karoliina Koiso-Kanttila

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE