Kultur
18.4.2024 14:25 ・ Uppdaterad: 18.4.2024 14:27
Recension: Riksteatern övertygar med Ellen Babić
Riksteatern turnerar i Finland med ett skådespel som heter Ellen Babić. Finlandspremiären var på Svenska Teatern i Helsingfors och föreställningen gjorde ett väldigt starkt och proffsigt intryck.
Riksteaterns skådespelartrio Niki Gunke Stangertz, Jacob Ericksson och Cecilia Lindqvist fungerar väldigt bra ihop. De lyckas skapa en stämning och spänning som håller i hela två timmar utan paus.
Regnmakaren som håller i trådarna är tysken Marius von Mayenburg som svarar för både manus och regi. Ellen Babić är ett starkt kraftprov av både honom och skådespelarna. Pjäsen känns helgjuten och tillräckligt stram så att dialogen inte svävar för mycket åt olika håll.
Moa Möller svarar för scenografi och kostym. Pjäsen är ett kammarspel med en medelklassig vardaglig hemma hos-stämning där kulisserna föreställer bokhyllor. Det hela utspelar sig i Tyskland och Jacob Ericksson som spelar rektorn Wolfram gestaltar en centraleuropé som ser ner på det att man läser engelsk skönlitteratur. Till och med Shakespeare döms ut som överskattad.
I det tyska medelklasshemmet bor ett lesbiskt par. Läraren Astrid bor ihop med en före detta elev, Klara. I många år har de försökt utveckla alternativa berättelser om tillkomsten av deras relation, att de inte skulle ha träffats i skolan. Wolfram är dem på spåren och när han väl träffar Klara hemma hos Astrid, minns han henne som en sextonåring.
Tonårsflickan Ellen Babić talas det mycket om, i och med att en förälder har anklagat Astrid att ha betett sig osakligt mot flickan. Ellen får åskådarna aldrig träffa, vilket innebär att det blir svårt att dra några slutsatser om vad som egentligen har hänt på klassresan.
Mayenburgs pjäs synliggör klass-, köns-, och makthierarkier på ett förtjänstfullt sätt. Skådespelarna imponera starkt när det gäller att uttrycka känslor. Åskådaren känner sig närvarande hela tiden och de lycklas alla tre göra sin gestalt fascinerande på sitt sätt. Erickssons sliskiga rektor är väldigt obehaglig och som sådan mycket trovärdig. Lindqvists lärare är ytterst konfliktfylld och det blir aldrig klart om huruvida hon talar sanning eller inte. Gunke Stangertz spelare snickaren Klara med sådan urkraft att man kan bara konstatera att alla tre skådespelarna äger sin roll på scenen.
Pjäsen har haft sin världspremiär på Islands nationalteater hösten 2023. Riksteaterns uppsättning hade premiär på Årsta Folkets Hus den 25 januari och nu har turnén nått Finland.
Recension: Ellen Babić (Riksteaterns gästspel på Svenska Teatern)
MANUS OCH REGI: Marius von Mayenburg
ÖVERSÄTTNING: Magnus Lindman
SCENOGRAFI OCH KOSTYM: Moa Möller
LJUS: Maria Ros
MASK: Anna Olofsson
DRAMATURG: Jani Lohikari
REGIASSISTENT: Karin Isaksson
SUFFLÖR: Maryam Bravo
FOTOGRAF: Patrick Miller
FÖRLAG: Colombine Teaterförlag
PÅ SCEN: Jacob Ericksson, Cecilia Lindqvist och Niki Gunke Stangertz
På turné i Finland
Kotkan kaupunginteatteri torsdag 18.4
Kuopion kaupunginteatteri måndag 22.4
Åbo Svenska Teater onsdag 24.4
Wasa Teater lördag 27.4
Turnén arrangeras av Svenska Teatern i Helsingfors i samarbete med Riksteatern.
Kommentarer
Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.