Kultur

Recension: Stilsäkert av Emma Klingenberg

Foto: Karl Vilhjálmsson/Svenska Teatern

Tove Jansson – visdiktaren fick urpremiär på Svenska Teatern fredagen den 28 februari 2020. Med ett mycket självsäkert grepp hade Emma Klingenberg full kontroll över publiken, sitt material och sin röst.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

Det blev mycket givande musikteater av Tove Jansson och hennes visor i form av Klingenbergs både underhållande och upplysande monologer samt vackert tolkade sånger. För alla som känner Jansson i första hand som författare och bildkonstnär finns det mycket att hämta i det som hon dessutom han uträtta som visdiktare.

 

Det finns en emancipatorisk och feministiskt politisk dimension till framförandet av sådana visor som Jansson blev tvungen att lämna i skrivbordslådan när de skrevs. Hon ville inte ta risken att bli avslöjad på 1940-talet när hon skrev samlingen Visor till min dam med tanke på att homosexualiteten var ett brott. Offentliggörandet av visorna kunde ha lett till en närmare undersökning av Jansson som person med tanke på tidens lagstiftning. Därför är det också en mycket privat Jansson som delvis kommer fram nu när det har komponerats musik till några sådana visor som blev kvar i skrivbordslådan.

 

Jansson skrev självfallet också mycket kända visor, inte minst den stora klassikern ”Höstvisa”. Klingenbergs tolkning av den klassikern var suverän, med tanke på vilka alla storheter som har framfört den under årtionden, till exempel Zarah Leander för att nämna en historiskt känd uttolkare. Man kan i sig egentligen inte jämföra någon klassisk tolkning på YouTube med det när man hör en sång i samband med en konsert. I vilket fall som helst var det stilsäkert och starkt gjort av Klingenberg.

 

Som inspirationskällor hade Jansson alla möjliga musikstilar och artister. I ett intressant exempel bearbetade hon material av Povel Ramel som möjliggjorde det för Klingenberg och hennes bakgrundsmusiker Kristian Nyman, Heikki Pohto och Sampo Sundström att släppa loss. Det blev en mångsidig helhet med skiftande stämningar och Amosscenen kändes utan vidare som en lämplig estrad för framförandet av visor med tanke på den intima stämningen.

 


 

Recension: Tove Jansson – visdiktaren

Urpremiär på Svenska Teatern 28 februari 2020

En produktion av Emma Klingenberg i samarbete med Svenska Teatern

 

På estraden: Emma Klingenberg

Musikarrangemang: Ralf Nyqvist

Piano m.m.: Kristian Nyman

Blåsinstrument m.m.: Heikki Pohto

Gitarr, cello, m.m.: Sampo Sundström

 

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Mest lästa

Senast

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Chefredaktör: Johan Kvarnström
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE