Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Kotimaa

Ruotsin ja Viron viranomaiset: Estonia ei ollut merikelpoinen

LEHTIKUVA / RAUL MEE
Estonian pienoismalli oli esillä lehdistötilaisuudessa Tallinnassa 23. tammikuuta.

Estonia-tutkimusten alustavien johtopäätösten mukaan vuonna 1994 uponnut autolautta Estonia ei ollut merikelpoinen.

DEMOKRAATTI/STT

Demokraatti

Estonian uppoamista koskevan alustavan arvioinnin väliraportti julkaistiin tänään Tallinnassa. Arviointityöhön on osallistunut Ruotsin ja Viron lisäksi myös Suomen Onnettomuustutkintakeskus (Otkes), sillä onnettomuus tapahtui Suomen aluevesillä.

Ruotsin ja Viron onnettomuustutkintaviranomaiset SHK ja OJK perustavat arvionsa merikelpoisuuden puuttumisesta seikkoihin, jotka tuotiin esiin jo Estonian uppoamista käsitelleen kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) vuoden 1997 loppuraportissa.

Uudessa raportissa esitetty johtopäätös kuitenkin poikkeaa vuoden 1997 loppuraportista, jonka mukaan Estonia oli Tallinnasta lähtiessään merikelpoinen. Eri tahot ovat vuosien varrella esittäneet epäilyjä aluksen merikelpoisuudesta.

Ruotsin SHK:n apulaispääjohtajan Jonas Bäckstrandin mukaan uudessa arviossa merikelpoisuudesta on käytetty laajempaa määritelmää kuin vuoden 1997 loppuraportissa.

UUSI arvio merikelpoisuudesta perustuu kahteen seikkaan.

Ensinnäkin keulan osia ei ollut tarkastettu, ja keulavisiirin viat olivat jääneet huomaamatta. Asiaankuuluvaa todistusta ei olisi viranomaisten mukaan saanut myöntää ilman tarkastusta.

Lisää aiheesta

-  Jos tällainen sääntöjen mukainen tarkastus olisi tehty, keulavisiirin rakenteen viat olisi voitu löytää, eikä onnettomuutta luultavasti olisi tapahtunut, sanoi Viron OJK:n johtaja Rene Arikas.

Virallisen onnettomuustutkinnan mukaan Estonian uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen kovassa merenkäynnissä ja veden tulviminen alukseen.

Toiseksi keularampin sijainti törmäyslaipion yläpuolisena jatkeena poikkesi säännöksistä. Tällaisen poikkeuksen ehto olisi viranomaisten mukaan pitänyt kirjata todistuksiin, mutta näin ei tehty. Jos asia olisi merkitty asiaankuuluvaan todistukseen, alus ei olisi liikennöinyt Tallinna-Tukholma-reitillä, viranomaiset arvioivat.

Jo vuoden 1997 loppuraportissa arvioitiin, että säännösten mukaan rakennettu jatkettu törmäyslaipio olisi lisännyt Estonian mahdollisuuksia selviytyä visiirin menettämisen jälkeen.

Keulan osien tarkastus jäi luultavasti laivaluokittajan ja lippuvaltion merenkulun hallinnon “väliin”, Bäckstrand sanoi. Laivaluokituksen Estonialle antoi ranskalainen luokittelulaitos Bureau Veritas.

Viranomaiset eivät kuitenkaan halunneet ottaa kantaa siihen, kenen vastuulla mahdollisesti oli, että Estonia liikennöi puutteista huolimatta.

-  Onnettomuustutkintaviranomaisten tehtävä ei ole osoittaa syyllisiä, Bäckstrand sanoi.

ESTONIAN hylyn luona aloitettiin uudet tutkimukset vuonna 2021. Uusiin tutkimuksiin päädyttiin, kun syksyllä 2020 tv-dokumentissa esitettiin kuvia hylyssä olevista repeämistä.

Alustavaa arviointia johtaa lippuvaltio Viro. Vedenalaisia tutkintatoimia hylyn luona ovat tehneet Viron ja Ruotsin onnettomuustutkintaviranomaiset.

Alustavan arvioinnin päämääränä on selvittää vaurioiden alkuperä ja arvioida, onko vuoden 1997 raportin johtopäätöksiä syytä arvioida uudelleen. Arvioinnissa pyritään myös saamaan varmuus siitä, onko Estonian uppoamisen turvallisuustutkintaa syytä avata uudelleen.

Toistaiseksi tutkimuksissa ei viranomaisten mukaan ole löydetty mitään, mikä merkittävästi muuttaisi vuoden 1997 loppuraportin teknisiä havaintoja tai siinä esitettyjä päätelmiä siitä, miten onnettomuus tapahtui.

Vuoden 2020 dokumentissa esiteltyjen, hylyn kyljessä havaittujen vaurioiden sijainti vastaa arviointityön mukaan merenpohjan peruskallion muotoja.

Tähän asti kerättyjen todisteiden perusteella ei viranomaisten mukaan ole mitään viitteitä siitä, että Estonia olisi törmännyt toiseen alukseen tai kelluvaan esineeseen, tai että laivan keulan alueella olisi tapahtunut räjähdys.

Viranomaiset kertoivat tutkintatoimien jatkuvan edelleen.

TILAISUUDESSA esiteltiin myös fotogrammetrian keinoin luotua 3D-mallia laivasta. Hylky on viranomaisten mukaan erittäin huonossa kunnossa.

Alustavassa arvioinnissa on kestänyt kauemmin kuin alun perin ajateltiin. Tutkimusryhmän mukaan arviointityössä siirrytään nyt analyysivaiheeseen, jossa tulokset kaikista tehdyistä tutkimuksista yhdistetään kokonaiskuvan luomiseksi.

Suunnitelmissa on vielä muun muassa ferromagneettista tutkimusta, biologisten näytteiden hankintaa ja lastikannen tutkimista. Myös keularampin nostamista on suunniteltu.

Myös onnettomuudesta selviytyneiden ja muiden siihen liittyvien ihmisten haastatteluja jatketaan edelleen.

Alustava arviointi saadaan viranomaisten mukaan päätökseen luultavasti ensi vuonna.

Tallinnasta Tukholmaan matkannut autolautta Estonia upposi kovassa merenkäynnissä syyskuussa 1994. Onnettomuudessa kuoli valtaosa laivalla olleista eli 852 ihmistä. Heistä suurin osa oli ruotsalaisia. Kyseessä oli suurin rauhan ajan merionnettomuus Euroopassa.

Maiju Ylipiessa / STT

Muokattu 23.1. klo 14.50: Täydennetty kauttaaltaan tiedotustilaisuuden annilla ja taustatiedoilla.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE