Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Urheilu

Sebastien Ogierille tyrkyllä Monte Carlon yhdeksäs voitto, Kalle Rovanperälle viimein pohjat – ”Vielä eilen jäi 2 sekuntia kilometrillä”

LEHTIKUVA / AFP Philippe Desmazes

Monte Carlo -rallin viimeinen täysi ajopäivä käänsi jälleen johtopaikan Toyotan Sebastien Ogierin eduksi. Rengasvalintojen sävyttämä päivä tuntui jo päättyvän ratkaisunmakuisesti peräti 21,1 sekunnin kaulalla ennen Fordin Sebastien Loebia.

Pertti Knuuttila

Irlantilainen Fordin koko kauden uusi ykköskuski Craig Breen on kolmantena minuutin ja 26 sekuntia kärkeen. Tosin mikään ei ole sinetöityä Montessa ennen kuin autot ovat maalissa. Sen todisti jälleen lauantai, mikä oli ulosajojen ja tekniikkamurheiden sävyttämä.

– Nyt se on vähän kaukana. Me yritimme, mutta Ogier näki sen ja hän vaihtoi renkaat viimeisellä minuutilla. Se oli todella vaikeaa slikseillä ja hyvin helppo tehdä virhe, mutta me olemme täällä, kertoi Loeb viimeisen Sisteronin lumihuipun ylityksen jälkeen erikoiskokeen maalissa.

– Minä suunnittelin ottavani nastattomat talvirenkaat, joka olisi ollut turvallisin vaihtoehto, mutta kun näin Sebin vaihtavan asvalttirenkaat, niin äkkiä tein saman perässä juuri ennen starttia. Se oli vaikeaa ajaa lumella, mutta tosi hauskaa kuivilla osuuksilla, selvitti Ogier hermopelinsä taktiikka, jolla venytti johtoaan yhteensä 14,1 sekunnilla.

– Kyllä siinä kiire tuli. Kaksi minuuttia oli aikaa vaihtaa renkaat. Ei yllätä enää siitä miehestä mikään. Hän (Loeb) ei ollut mielestäni ihan rytmissä, kun hän ajoi Hyuandailla joitakin ralleja. Nyt hän oli rytmissä. Olisihan se mukava ottaa uudelleenkin, suunnitteli Ogier.

– Normaalisti tämä riittäisi voittoon, mutta siellä on huomenna silti vielä pahoja paikkoja. Ja aamulla voi olla liukasta, selvitti Ogier ennen yötaukoa.

TOYOTAN Kalle Rovanperä sai kiinni Monten juonesta ja kesytti vikuroimaan pyrkineen autonsa ja nousi rallin neljänneksi kahden minuutin ja 3,8 sekunnin päähän rallin johtoon siirtyneestä, Sebastien Ogierista. Ero kärkeen supistui perjantaista yhdeksällä sekunnilla.

Rovanperän päivään mahtui päivän viimeiseltä lenkiltä kahdet erikoiskokeen pohja-ajat. Samalla päättyi yhteensä 63 pohja-ajattoman erikoiskokeen kuivakausi. Edellisen kerran Kalle ja kartturi Jonne Halttunen voittivat syyskuussa Kreikan viimeisen powerstagen ja samalla koko rallin.

Tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala kehui Rovanperää vuolaasti.

– Nyt nähtiin, kuinka nopea Kalle on oppimaan. Vielä eilen jäi 2 sekuntia kilometrillä ja tänään ajoi melkein koko joukosta nopeimman päivän, kiteytti Latvala.

– Hyvää tekemistä oli päivä ja enemmän on tullut kilometrejä alle. Auton perä oli eilen varmaan vähän liian aggressiivinen. Takalukko oli liian raju. Vaikeutti ajamista ulostuloissa, kun meni kaasulle. Ehkä myös mielikuva liikaa viime vuodessa, kampasi Latvala.

Viisi sijaa tulostaan parantunut Rovanperä itse sulki sanaisen arkkunsa uteluihin autoon tehdyistä muutoksista.

– En kerro mitä muutettiin. Kyllähän se helpottaa, kun on tapahtumia paljon ja osa poistuu tieltä. Aika vaikea oli tehdä rengasvalinta, etenkin toiselle lenkille. Etenkin, kun etuautomiehistö (Mikko Hirvonen ja Juho Hänninen) ei ollut vielä ehtinyt viimeistä ajaa, kun piti tehdä rengasvalinta, selvitti Rovanperä.

– Yöllä tehdyt muutokset tuntuivat heti aamulla paremmilta. Nyt on tärkeää säilyttää oma sija ja tuoda tiimille tärkeitä pisteitä. Kaikki tuntevat huomiset pätkät hyvin, ei siellä ajamalla sijoituksia oteta. Hulluttelemaan ei voi lähteä, sanoi Rovanperä.

– Huomattavasti oli positiivisempaa. Normaalia omaa ajoa. Ei mukava ole siellä autossa, eikä kaikissa tilanteissa mukavin asetelma, jos säädöt eivät ole kunnossa ja auto puskee. Ärsyttää se, että ihan hyvässä vauhdissa olisi voinut olla palkintopallitaistelussa. Toisaalta ei ole ihan paraspaikka olla toisena autona Ruotsin rallin reitillä, summasi Rovanperä.

Hän oli lopulta lauantain ek-ajoissa vain sekunnin rallia johtavaa Ogieria hitaampi.

Lähes koko perjantain jarrumurheiden kanssa kamppailleet Sami Pajari ja Enni Mälkönen saivat myös vauhdin päälle lauantaina ja he siirtyivät uuden nelivetoluokan, WRC3:n johtoon 14,7 sekunnilla ennen Jan Cernyä. Yleiskilpailussa autokunta on kivunnut jo sijalle 21.

Sunnuntaina iltapäivällä 67,26 erikoiskoekilometrin jälkeen on rallin voittaja selvillä. Viimeiseltä Power Stagelta jaetaan tämän kauden sääntöjen mukaisesti MM-pisteitä enää vain kolmelle nopeimmalle, aiemman viiden sijaan.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Palkittu politiikan aikakauslehti
39€/4kk

Huomasitko nämä?

Luetuimmat

Uusimmat

Toimituksen valinnat

Demokraatti

va. päätoimittaja: Rane Aunimo
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

Tf. chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE