Politiikka
7.5.2020 13:52 ・ Päivitetty: 7.5.2020 13:52
”Seppo Sorvaajasta byrokraattisuus voi tuntua ylitsepääsemättömältä” – SDP:n Malm: Ihminen tarvitsee ihmistä – myös TE-toimistossa
Kansanedustaja Niina Malm (sd.) pitää tärkeänä, että TE-toimistoja kehittäessä huomioidaan paremmin ihmisten henkilökohtaiset tarpeet.
Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) mukaan vuoden 2013 työ- ja elinkeinotoimistojen uudistus ei ole onnistunut parantamaan asiakastyytyväisyyttä tai työllisyyttä.
– On tärkeää ymmärtää, että työttömyys on ihmiselle aina ikävä tilanne, johon tarvitaan henkilökohtaista palvelua. Jos ”Seppo Sorvaaja” on ollut ennen työttömyyttään 40 vuotta samalla työnantajalla, TE-toimiston byrokraattisuus voi tuntua todella ylitsepääsemättömältä, Malm toteaa tiedotteessa.
VTV:n tarkastuskertomuksen mukaan työttömyyden keskimääräinen kesto piteni 2–3 viikkoa niissä kunnissa, joista TE-toimisto lakkautettiin uudistuksen jälkeisinä vuosina.
– Ei ole varsinaisesti mikään yllätys, että TE-toimistojen lakkauttamiset ja verkostojen kaventamiset ovat johtaneet työnhaun tehostamisen sijasta siihen, että työnhaku on pikemminkin hidastunut. Uudistuksella haettiin parempaa tuottavuutta, mutta sitä ei selkeästi saavutettu. Ihminen tarvitsee ihmistä, myös TE-toimistossa, Malm painottaa.
Sanna Marinin (sd.) hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökohtaisen palvelun resurssit TE-toimistoissa turvataan.
– VTV:n tarkastuskertomus vahvistaa entisestään sitä viestiä, että TE-toimistoihin todella tarvitaan lisää henkilökohtaista palvelua. Tarkastusviraston suositus siitä, että työ- ja elinkeinoministeriö arvioisi yhdessä TE-toimistojen kanssa tarvittavia muutoksia ja uudistuksia, on mielestäni tärkeä ottaa huomioon jatkoa valmistellessa, Malm sanoo.
Lisää aiheesta
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
7.5.2020 08:27
VTV tylyttää TE-toimistojen uudistamisesta – työttömyyden kesto piteni eikä asiakkaiden tyytyväisyys noussut