Huvudnyheter

Skinnari tror på trängselfri turism

Foto: Sofie Jokinen
Minister Ville Skinnari tror att trängselfri turism kommer att lyfta turismnäringen efter pandemin.

ABL intervjuade utrikeshandels- och utvecklingsminister Ville Skinnari (SDP) om turismnäringens utsikter i Finland. Trängselfri turism (finska: väljä matkailu) är något som han tror att är framtidens melodi globalt och att Finland har goda förutsättningar att klara sig i konkurrensen.

Topi Lappalainen

Arbetarbladet

 

 

– Det handlar globalt om hållbar turism och om Finlands position inom turismbranschen. Tänk till exempel på safariresor i Lappland. De har alltid ordnats på ett coronasäkert sätt. Jag tror att olika naturupplevelser i små grupper vid olika tider på året kommer att öka i popularitet i framtiden. Många av våra resmål i Norra Finland, till exempel Kuusamo, Oulanka och Pallas, kan visa vägen och Finland kan visa vägen i denna utveckling och Finland kan vara ledande i den nya trenden. Många andra kvalitetstjänster för inhemska och utländska turister kommer säkert att utvecklas kring detta trängselfri turism-tema, såsom restaurang-, boende- och hälsotjänster, säger Skinnari.

 

Utrikeshandels- och utvecklingsministern betonar också Finnairs roll i denna utveckling och hänvisar till deras indelning av landet i fyra regioner, Lappland, kustområdet, Lakeland dvs. Insjöfinland samt Helsingfors och Nyland.

 

– Finnairs betydelse är viktig med tanke på turismen från Asien, till exempel Japan, Korea och Kina men också USA. Produktutvecklingen är riktigt bra i Lappland och Kuusamo där man har åstadkommit mycket de senaste 20 åren. Man har erfarenheter av charterturism och fina resmål, också sådana ställen som Rovaniemi och Kittilä.

 

Eftersom hela Finland är ett glesbefolkat land ser minister Skinnari potential i alla regioner av Finland.

 

– Åbo och Vasa har mycket att komma med och förstås också Helsingfors som huvudstad.

 

Själv kommer Skinnari från Lahtis och tror på möjligheterna för sin stad som också på det övriga Insjöfinland.

 

– Utveckling av trängselfri turism handlar mycket om marknadsföring och försäljning av kvalitetspaket skräddarsydda för olika målgrupper. Det finns mycket kultur och sport i Lahtis och det gäller också Jyväskylä och Kuopio och Saimen, vilket bättre skulle kunna användas för att locka turister hemifrån och från utlandet.

 

Med tanke på asiatiska turister säger Skinnari att olika slags rundresor i Finland är ett koncept som har betydelse för hela landet.

 

– Det skulle vara fantastiskt att erbjuda turister rundresor byggda kring olika teman, såsom finsk natur, mat, attraktioner och sport. Man skulle kunna åka till exempel till Helsingfors, Åbo och Vasa under en vecka och allt beror på konceptet. I Lappland har man satsat på resor där turister kan besöka Finland, Sverige, Norge och Ryssland under en resa. VisitFinland är en viktig aktör i detta, betonar Skinnari.

 

Hållbar utveckling av turismen är nyckeln i perioden efter pandemin”

 

Norden och Barentsområdet kallar Skinnari det nya Karibien för att han menar att det finns så mycket av vad post-corona turister vill ha i den förändrade situationen.

 

– Hållbar utveckling av turismen är nyckeln i perioden efter pandemin. Naturen erbjuder på upplevelser och samhällets säkerhet är en viktig faktor.

 

Helsingfors är inte lika trängselfritt som resten av Finland men Skinnari menar att det finns mycket i närheten av huvudstaden som passar in för dem som vill resa utan trängsel.

 

– Det finns nationalparker nära Helsingfors och det finns mycket att se inom en timmes resa. Man kan åka till Hangö, Esbo, Lahtis, Borgå och Lovisa. Helsingfors-Vanda flygplats har en mycket central roll som flygnav. Helsingforsområdets övriga infrastruktur med järnvägar och motorvägar spelar också en viktig roll.

 

Skinnari nämner att före pandemin var Helsingfors-Vanda flygplatsområde det snabbast växande området i hela Finland när det gäller antalet arbetsplatser.

 

– Återhämtningen av Finnair, Finnavia och Helsingfors-Vanda flygplats är mycket centralt för hur vi tar oss från krisen. Det gäller att satsa på digitalisering och digital service. Mycket beror på hur effektivt återhämtningspengarna utnyttjas och att detta fungerar i hela landet. Vi har mycket att jobba med EU-paketet, påminner Skinnari.

 

Elektriska flygplan är något som Skinnari nämner som en framtidsmöjlighet när det gäller hållbar turism. De förbättrar förbindelserna mellan olika områden på ett sätt som inte belastar med utsläpp.

 

– I Sverige beräknas de komma 2025 och här kanske lite senare. Jag tror att både Finland och Sverige har mycket att vinna i framtiden. Det är bra att vi har lite konkurrens, landskamp på gång inom turismen.

 

Geoparkerna är också något som Skinnari tror att kommer att ha stor betydelse för turismen. Unesco är en betydande aktör i sammanhanget eftersom de står för både geoparknätverket och systemet med världsarv som också är betydande ur turismsynvinkel.

Dela denna artikel

Kommentarer

Artiklar kan kommenteras i ett dygn efter publicering. Använd ett sakligt och respektfullt språk: administratörerna förbehåller sig rätten att vid behov radera opassande kommentarer och förhindra skribenten från att kommentera vidare.

Sähköpostiosoitteesi

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE