Työmarkkinat
6.5.2019 10:49 ・ Päivitetty: 6.5.2019 10:49
“Suomalaiset varustamot ja merimiehet häviävät” – Ammattiliitto vaatii eduskuntaa reagoimaan: Kuljetukset ovat menossa ruotsalaiselle suurvarustamolle
SAK:lainen Merimies-Unioni on huolissaan suomalaislaivojen ja niiden työntekijöiden tulevaisuudesta.
– Pohjoiseen kaavaillut suurinvestoinnit tuovat työtä tehtaisiin, mutta merikuljetukset näyttävät menevän uudelle ruotsalaiselle Wallenius SOL -suurvarustamolle, ammattiliitto huomauttaa tiedotteessaan.
Varustamo perustettiin 12. huhtikuuta, eli samoihin aikoihin, kun uutiset Kemin uudesta biotuotetehtaasta tulivat julki. Metsä Group ilmoitti huhtikuussa rakentavansa Kemin Pajusaareen 1,5 miljardin euron biotuotetehtaan nykyisen sellutehtaan tilalle. Uusi biotuotetehdas maksaisi 1,5 miljardia euroa. Se tuottaisi 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä muita biotuotteita.
Ruotsalaiset Wallenius ja SOL eli Svenska Orient Linjen perustivat uuden varustamon Wallenius SOL kuljettamaan metsäteollisuuden tuotteita ja muuta lastia Itämerellä ja Pohjanmeren alueella. Ensimmäisiä asiakkaita ovat Stora Enso ja Metsä Board.
Merimies-Unionin mukaan tiedossa on jo nyt, että Wallenius SOL vie valitettavasti rahteja suomaisilta varustamoilta.
– Pohjoisen suurtehtaiden investoinnit eivät hyödytä siis suomalaisia varustamoita, vaan tällä hetkellä eniten uutta ruotsalaista suurvarustamoa. Voitot ja verot kuljetuksista menevät täten Ruotsiin. Suomalaiset varustamot ja merimiehet häviävät.
Wallenius SOL:n toimitusjohtaja Ragnar Johansson kertoi Navigator Magazinessa 23. huhtikuuta, että uudella varustamolla on jo nyt pitkät sopimukset Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa. Johanssonin mukaan olemassa ollut tilanne vauhditti myös uuden varustamon perustamista. Vaikka metsäyhtiöt ovat hänen mukaansa liittoutuneet kuljetuksissaan varustamon kanssa, ne eivät lähde sen omistajiksi.
Lisää aiheesta
“Merikuljetukset ovat ketjussa yksi tärkeimmistä osista, jota ei tule unohtaa.”
Merimies-Unioni varoittaa, että uuden eduskunnan pitäisi olla nyt hereillä, että Suomeen tehtävät suurinvestoinnit tuovat työtä kotimaisille laivoille ja merenkulkijoille.
– Olisiko tehtyjä kuljetussopimuksia mahdollisuus tarkastella uudelleen kotimaisuusaste ja huoltovarmuus sekä Suomen valtion tulot silmällä pitäen? Kotimaista merenkulkua tulisi tukea, ja merikuljetukset ovat olennainen osa tehdastoimintaa ja kuljetusketjua.
Wallenius SOL liikennöi nyt viidellä aluksellaan Euroopan satamiin Kemistä, Oulusta, Pietarsaaresta ja Kaskisista. Varustamo aikoo laajentua uusiin satamiin Suomessa, kuten rannikon sahoihin. Metsä Group kaavailee uuden sahan rakentamista Raumalle ja Ruotsin Husumin sellutehtaan uudistamista. Konserni arvioi, että Kemin ja Rauman investoinnit tuovat Suomeen noin 0,7 miljardia euroa lisää vientituloja.
– Tuntuu suomalaisen varustajan ja työntekijän – merimiehen – kannalta vääryydeltä, jos näitä rahteja ei kuljeteta suomalaisilla laivoilla. Asiasta hyötyisi myös kotimaa Suomi, eikä Ruotsi, Suomeen maksettujen verojen muodossa. Suomalaiset varustajat saisivat töitä ja tuloja, ja ne voisivat laajentaa toimintaansa Suomessa, Merimies-Unioni muistuttaa.
Ammattiliitto korostaa, että Kemissä tuotettava sellu menee käytännössä kokonaan vientiin ulkomaille, mikä vaatii Ajoksen satamaan johtavan meriväylän syventämistä. Sellutuotanto myytäisiin pääasiassa eurooppalaisille ja aasialaisille asiakkaille.
– Pohjois-Suomeen on suunnitteilla lähivuosina myös muita teollisia suurhankkeita esimerkiksi kaivannaisteollisuudessa, jota varten alueen infra vaatii panostamista. Merikuljetukset ovat kuljetusketjussa yksi tärkeimmistä osista, jota ei tule unohtaa ja antaa töitä ilman selvitystä ulkomaalaiseen hoitoon, Merimies-Unioni painottaa.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.