Teatteri ja Tanssi
8.8.2019 19:00 ・ Päivitetty: 9.8.2019 22:29
Tampereen Teatterikesä: Kadonneen isäsuhteen metsästäjä
Tampereen Teatterikesässä nähty manchesterilaisen Keisha Thompsonin monologi Man on The Moon tulee poikkeuksellisen vahvasti katsojan iholle. Kiitos siitä kuuluu kaikkia koskettavalle aiheelle – suhde omiin vanhempiin – ja TTT:n Kellariteatterin intensiiviselle tilalle. Ja tietysti esittäjälle itselleen, valloittavalle Keisha Thompsonille, jonka luontevuus näyttämöllä tekee hänen henkilökohtaisista pohdinnoistaan kaikille helposti lähestyttäviä ja samaistuttavia.
Thompsonin aikuisiän suhde aikoinaan Jamaikalta Britanniaan muuttaneeseen ja siellä perheen perustaneeseen isäänsä, ristimänimeltään Roderickiin, on tietysti monimutkainen, eihän siitä muuten monologidraamaksi olisi. Vanhemmat eroavat Keishan ollessa pikkutyttö, ja isä saa uuden perheen marokkolaisen kakkosvaimonsa kanssa. Isä on myös kääntynyt muslimiksi, ja ottaa nimekseen Abdullah. Kun on ilmeisen levoton sielu, hän vaihtaa vielä pariin otteeseen nimeään, mistä Keisha kertoo näyttämöllä lievästi huvittunut mutta ymmärtävä pilke silmäkulmassaan.
Tampereen Teatterikesä
Keisha Thompson: Man on The Moon
Ohjaus Benji Reid – Lavastus Jim Bond – Esittäjä Keisha Thompson
Juurettomuuden vaivaama isä oirehtii tyttärensä suuntaan kaihtamalla suoraa kontaktia. Kommunikointi tapahtuu kirjeitse ja kirjoitse. Kyllä, isän huolenpito tyttärestään kirjasuositusten kautta tarjoaa näyttämökerronnalle muikeita mahdollisuuksia. Niinpä Keishan nuoruusvuosia ovat sävyttäneet niin matemaattiset oppikirjat kuin naisen seksuaalisuudesta kertovat oppaat – hellyyttävää ja vähän myös häkellyttävää. Monologin nimikin viittaa isän ja tyttäten yhteiseen kiinnostukseen astrotieteistä.
Kun Keishan kontakti isään katkeaa kokonaan kuukausiksi, hän alkaa tehdä pitkään ja hartaasti lähtöä Lontooseen saadakseen selville, onko isälle sattunut jotain. Ensin käydään kuitenkin muutama hupaisa keskustelu sosiaaliviranomaisten kanssa.
Thompsonin monolgista on luettavissa, että osa siitä on totta, osa taas fiktiota. Katsojan ei kuitenkaan kannata lähteä erittelemään näitä aineksia tosi- ja epätosifakkeihin. Tärkeämpää on, millaisen kuvan Keishan tarinointi synnyttää mielissämme, millaisen kasvutarinan se kertoo ja millaisen kuvan se piirtää nuoren afroamerikkalaisen naisen asemasta nyky-Britanniassa,
Se kuva näyttäytyy kirkkaana, vaikka ei kaikilta osiltaan ole sisällöltään valoisa. Esityksen loppu on vähän surumielinen, luopumisen tuskaa enteilevä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.