Politiikka
12.9.2018 08:20 ・ Päivitetty: 12.9.2018 08:27
Tunteista ja tarinoista potkua vaalikampanjaan – ”Tarina ei tarkoita fiktiota tai populistista paskaa”
– Vahva väitteeni on, että vain koskettamalla ihmisten tunteita saat heidät toimimaan ja parhaiten teet sen tarinan voimalla. Faktat eivät puhuttele, tarinat puhuttelevat, sanoo Radical Soul oy:n järjestöasiantuntija Salla Saarinen.
SDP:n järjestöpäivillä puhunut Saarinen vakuuttaa, että jos mieleen hiipii ajatus, että nyt vilkutetaan hyvästejä jollekin ”asiantuntevalle otteelle”, ei voisi olla enempää väärässä. Paitsi jos ajattelee sen tarkoittavan pelkästään kykyä ladella termejä, faktoja ja lukuja.
– Tarina ei tarkoita, että se olisi fiktiota tai jotain populistista paskaa. Kyse on siitä, ettei mennä substanssijargonin taakse. Maksuton toisen asteen koulutus tai kestävyysvaje ovat termeinä diipadaapaa. Osoittaa kovan luokan asiantuntijuutta, jos pystyt selittämään asian niin, että normaali ihminen ymmärtää, mitä se oikeasti tarkoittaa. Kun osaat käyttää tunnetta ja tarinaa kiteyttämään viestisi, olet todellinen osaaja, Saarinen summaa.
Jos herätämme tarinalla raivoa, emme saa jättää kuulijaa siihen tunteeseen.
Salla Saarinen nostaa esimerkiksi tarinan käytöstä kansanedustaja Pilvi Torstin (sd.) eduskunnassa pitämän puheenvuoron maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta. Torsti kertoi lukiolaisesta, joka joutui odottamaan vanhempien palkkapäivää ennen kuin sai hankittua oppikirjoja. Lukiolainen kertoi häpeästä, kun opettaja sanoi koko luokan edessä, ettei tunnille ole tulemista ilman kirjaa.
– Tässä saadaan kuulijalle sellainen fiilis, että mitä helvettiä, eihän tällainen pelleily voi jatkua, Saarinen kuvailee.
Torsti tuki tarinaa tutkimustiedolla ja perusteli sen avulla lukion ja ammatillisen koulutuksen maksuttomuuden tärkeyttä. Esimerkki elävästä elämästä konkretisoi, mikä merkitys maksuttomuudella on ihmisen arjen tasolla.
Lisää aiheesta
– Siitä herää se tunne ja syttyy oivallus, että tälle täytyy tehdä jotain. Jos herätämme tarinalla raivoa, emme saa jättää kuulijaa siihen tunteeseen. Täytyy rakentaa silta ratkaisuun ja toivon tunteeseen: SDP:n äänestäminen on ratkaisu, me haluamme lopettaa tämän pelleilyn, Saarinen sanoo.
Saarinen muistuttaa, että tarinaa ei ole pakko löytää läheltä – sen ei tarvitse olla tutun ihmisen tarina, jonka olet kuullut henkilökohtaisesti. Torstikin käytti Ylen uutisesta lukemaansa tarinaa.
Kannattaa harrastaa kolmen k:n politiikkaa – enkä nyt tarkoita Ku Klux Klania.
Jotta viesti todella kuullaan, eikä se huku informaation tulvaan, on sitä tärkeä toistaa. Sitä helpottaa, kun viestin tiivistää sloganiin.
– Toimin Adoptioperheet ry:ssä ja syntyvyyskeskustelua on kommentoitu sloganilla: ”Lapsia voi tulla sekä alateitse että lentoteitse”. Aivan – sinäkin nauroit, heräsi tunne ja oivallus, että näinhän se on, Saarinen nauraa.
Kampanjaviestejä rakennetaan tunteella, tarinoilla ja toistolla, mutta yhtä tärkeää on kampanjan yleisvire. Saarinen huomauttaa, että vaikuttavimmat kampanjat ovat olleet sellaisia, joissa kaikesta näkee, että kaikilla mukana olevilla on ”koko ajan ihan hemmetin hauskaa”.
– Kannattaa harrastaa kolmen k:n politiikkaa – enkä nyt tarkoita Ku Klux Klania, vaan kehua, kannustamista ja kiittämistä. Kun kaikki kannustavat toisiaan, luodaan kasvualustaa neljännelle k:lle eli kokeilulle.
Et voi etukäteen tietää, mistä kehittyy someilmiö. Se pitää kokeilla.
Saarinen muistuttaa, että kokeilu on luonteeltaan sellainen, että siinä ei lähtökohtaisesti tehdä virheitä. Kokeilusta opitaan, mutta jos ideat ammutaan alas uskaltamatta testata niitä, varmistetaan, ettei mitään hyvääkään tapahdu.
– Et voi etukäteen tietää, mistä kehittyy someilmiö. Se pitää kokeilla. Viime vaaleissa kukaan ei osannut arvata, millainen ilmiö lähtee yhdestä ruokareseptistä – Antti-pastasta.
Salla Saarinen puhui kampanjoinnista SDP:n järjestöpäivillä Tampereella syyskuun alussa. Hän toivoo, että paja valoi ihmisiin rohkeutta. Hän muistuttaa puolueen puheenjohtajankin sanoneen SDP:n olevan parhaimmillaan silloin, kun se on rohkeimmillaan.
– Kukaan ei huomaa hajutonta ja mautonta toimijaa, jolla ei ole selkärankaa toimia. Rohkeus, usko ja luotto omaan asiaan sekä sen selkeästi esiin tuominen puhuttelevat, hän sanoi.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.