Palkittu politiikan aikakauslehti
72€/6kk

Talous

Valmet palkkaa Uudenkaupungin autotehtaalle noin 1000 uutta työntekijää

Mercedes-Benz A-sarjan autoja ja Mercedes-Benz GLC-katumaastureita valmistetaan Valmet Automotive Oy:n tehtaalla Uudessakaupungissa.

Uudenkaupungin autotehtaalla valmistaudutaan lukemaan läpi tuhansia uusia työhakemuksia. Valmet Automotiven tehdas jatkaa vilkasta rekrytointiaan ja pyrkii löytämään tänä vuonna tuhat uutta työntekijää.

Työntekijöiden tarpeen lisääntymiseen vaikuttaa Mercedes-Benzin uuden A-sarjan tuotannon käynnistyminen myöhemmin tänä vuonna.

Tehtaalla työskentelee nyt noin 4 000 ihmistä. Henkilöstöjohtaja Tomi Salon mukaan tehtaalle rekrytoidaan heti uusia toimihenkilöitä ja tuotannon esimiehiä. Myös tuotannon työntekijöitä tarvitaan, sillä vaihtuvuus on tehtaalla suurta.

– Meiltä lähtee jatkuvasti ihmisiä esimerkiksi opiskelemaan ja eläkkeelle. Armeijaan lähti alkuvuodesta 70 henkilöä. Vaihtuvuus on tämän kokoisessa työpaikassa tavallista, Salo sanoo.

Alkuvuoden rekrytointien jälkeen Uudenkaupungin autotehtaan henkilöstömäärän arvioidaan kasvavan noin 4 500 työntekijään.

Viime vuonna autotehdas palkkasi yli 2 000 työntekijää.

Käytännössä uusien työntekijöiden etsintä toteutetaan yhteistyössä rekrytointiyrityksen kanssa. Tuotannon työntekijöitä etsitään jatkuvasti, joten hakemuksen voi Salon mukaan jättää vaikka heti. Laajemmin autonrakentajien rekrytointi käynnistyy muutaman viikon päästä.

Lisää aiheesta

Viime vuonna autotehdas palkkasi yli 2 000 työntekijää. Hakemuksia saapui vuoden aikana noin 15 000. Tehdasta kiinnostaa soveltuva koulutus ja työntekijäehdokkaan motivaatio. Tehtäviin kuitenkin koulutetaan, joten palkatuiksi tullaan hyvin erilaisilla taustoilla.

– Meillä on töissä yhtä lailla peruskoulusta työhön siirtyneitä kuin yliopistokoulutettuja. Yhden ryhmän muodostavat he, joilla on taustalla ammattikoulu ja työ esimerkiksi parturi-kampaajana tai metallialalla. Siis ihmiset, jotka ovat tottuneet tekemään töitä käsillään, Salo luonnehtii.

Robotit takaavat ihmisten työn.

Tehtaan tuotannossa tehdään kolmivuorotyötä. Parin työvuoden jälkeen tuotantotyöntekijä tienaa noin 30 000 euroa vuodessa, Salo sanoo.

Valmet Automotive ei vielä kerro, milloin uuden A-sarjan valmistus alkaa. Tuotantolinjojen muutostyöt ja henkilöstön koulutus alkoivat jo vuosi sitten.

Linjastoilla on esimerkiksi aiempaa enemmän robotteja, koko tehtaassa yhteensä noin 600. Korinvalmistuksessa siirrytään A-sarjan autoissa täysin automaatioon, kertoo valmistuspalvelujen johtaja Pasi Rannus.

Hänen mukaansa robotit eivät suinkaan vie töitä ihmisiltä, vaan tuovat niitä lisää.

– Voin sanoa, että ilman robotteja emme olisi enää tässä liiketoimintamallissa. Automatisointi on mahdollistaja, hän muotoilee.

Robottien käyttö lisää Rannuksen mukaan myös työhyvinvointia. Esimerkiksi hitsaustyöt on tehtaalla pitkälti automatisoitu.

– Hitsaajat ovat siirtyneet robottien käyttäjiksi, Rannus luonnehtii.

Juttua on päivitetty klo 19:54.

Jaa tämä artikkeli

Kommentit

Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.

Sähköpostiosoitteesi

Toimituksen valinnat

Demokraatti

päätoimittaja: Petri Korhonen
Lähetä juttuvinkki →

Toimitus: PL 338, 00531 Helsinki, puh. 09 701 041

Arbetarbladet

chefredaktör: Topi Lappalainen
Kontakt →

Redaktion: Broholmsgatan 18-20 C, 00531 Helsingfors

Tietosuoja-asetukset

2018 DEMOKRAATTI
TIETOSUOJA- ja REKISTERISELOSTE