Politiikka
27.4.2016 16:13 ・ Päivitetty: 27.4.2016 16:13
”Isoja kaloja kannattaa pyydystää” – Pohjoisen ulottuvuuden ”isä” Lipponen: ”Kärsivällisyyttä”
Euroopan unioni on paininut viime vuodet tiukasti etelän ja idän kriisien kimpussa. Siinä ohessa Suomi on yrittänyt siirtää huomiota myös pohjoiseen ulottuvuuteen.
Keskiviikkona korjattiin lobbauksen satoa, kun EU:n komissio julkisti poliittiset linjauksensa arktisen alueen kehittämiseksi. Suomen tavoitteita on kuultu siinä mielessä, että komissio lupaa tukea arktisen alueen investointeja kuten teknologiahankkeita ja parempia liikenneyhteyksiä.
Konkreettisia hankkeita ei tiedonannossa mainita. Suomi on pitänyt esillä muun muassa Koillisväylän merikaapelihanketta, jossa rakennettaisiin nopean tietoliikenteen valokuitukaapeli Aasian ja Euroopan välille.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää parhaillaan, onko hankkeelle edellytyksiä. Tavoitteena on saada kaapeli kulkemaan Suomen kautta Itämerelle.
Kaapeliyhteys näyttää hyvältä, konkreettiselta mahdollisuudelta.
Pohjois-Suomessa on elätelty toiveita myös Jäämerelle vievästä rautatiestä, mutta tällä hetkellä sen rakentamista ei pidetä kannattavana.
– Tässä on arkipäivän realismi mukana. Ihan sellaista ei voi tehdä, että laitetaan miljardihankkeita vain odottelemaan, että tulisiko niitä joku käyttämään, sanoo ylijohtaja Mikael Nyberg liikenneministeriöstä.
Lisää aiheesta
Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toimitusjohtaja Jyri Häkämies näkee arktisella alueella paljon mahdollisuuksia muun muassa tietoliikennealalla sekä merenkulussa kuten energiankuljetuksissa ja jäänmurtamisessa.
Yksittäisenä hankkeena Häkämies mainitsee Koillisväylän merikaapeliyhteyden, jota myös elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.) nostaa esiin.
– Kaapeliyhteys Pohjois-Kalotista Koillisväylää pitkin Kiinaan, Japaniin ja Koreaan näyttää hyvältä, konkreettiselta mahdollisuudelta, Rehn sanoo tiedotteessa.
Kaapelihankkeen puuhamiehenä toimii entinen pääministeri Paavo Lipponen (sd.), joka on rampannut viime aikoina aktiivisesti Brysselissä. Liikenneministeriö on nimittänyt hänet selvittämään hankkeen edellytyksiä.
Lipponen on puhunut pohjoisesta ulottuvuudesta vuosikaudet. Hän oli käynnistämässä kyseistä politiikkaa 1997 yhdessä EU:n komission nykyisen puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin kanssa.
Keskiviikkona Lipponen pääsi alustamaan lempiaiheestaan komissaarien kokoukseen, jossa arktinen yhteistyö oli esillä.
– Koillisväylän merikaapeli on paljon ajankohtaisempi asia kuin esimerkiksi Jäämeren rata, hän sanoi kokouksen jälkeen.
– Kun on kyse näin isoista kaloista, niitä kannattaa lähteä kärsivällisesti pyydystämään.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.