Politiikka
14.7.2016 06:02 ・ Päivitetty: 14.7.2016 10:37
Kokoomuksen Verkkouutiset tutki mediakäsityksiä: ”Vain Yle nojailee vasemmalle”
Suomalaisia tiedotusvälineitä pidetään valtaosin riippumattomina, selviää kokoomuksen Verkkouutisten ja Nykypäivän kyselystä. Vastaajista 60 prosenttia määritteli median melko riippumattomaksi, kun taas lähes neljäsosan mielestä ”ei kovin riippumaton” -vaihtoehto oli lähimpänä totuutta. Täysin riippumattomana mediaa piti kolme prosenttia. Lähes joka kymmenes vastaaja ei sanonut mielipidettään.
Koulutetut ja enemmän ansaitsevat arvioivat median neutraalimmaksi kuin vähemmän koulutetut ja ansaitsevat. Vastaajien mielestä riippumattomuutta heikentävät eniten tiedotusvälineiden omistajien ja johtajien näkemykset. Lähes kuusi kymmenestä näki vaikutuksen merkittävänä. Mainostajien ja ilmoittajien katsottiin heikentävän riippumattomuutta enemmän kuin poliitikkojen.
Kyselyn perusteella kansa näkee median enemmän oikeistolaisena kuin vasemmistolaisena. Kaikkien kyselyyn valittujen keskeisten tiedotusvälineiden katsotaan painottuvan uutisoinnissaan oikealle Yleä lukuun ottamatta. Kolmasosa vastaajista katsoi Ylen nojaavan vasemmalle ja joka kymmenes oikealle.
– Ylessä koetaan olevan jonkinlaista vasemmistosympatiaa. Siis niiden vastaajien joukossa, joilla on vankka käsitys vasemmisto-oikeisto jaosta, TNS Gallupin johtaja Sakari Nurmela sanoo.
TNS Gallupin tekemään kyselyyn vastasi viime kuussa runsaat tuhat ihmistä. Virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä.
Kommentit
Artikkeleita voi kommentoida yhden vuorokauden ajan julkaisuhetkestä. Kirjoita asiallisesti ja muita kunnioittaen. Ylläpito pidättää oikeuden poistaa sopimattomat viestit ja estää kirjoittajaa kommentoimasta.
Lisää aiheesta
Politiikka
12.7.2016 18:03
Näin Yle-johto kommentoi Baltian-kirjeenvaihtajan kohuttua Ansalanka-analyysia – ”Yksi osa keskustelua”
Politiikka
11.7.2016 11:49
Tuomioja Ylen Baltian kirjeenvaihtajan kommentista: ”Vaikeasti alitettava pohjanoteeraus”
Politiikka
16.6.2016 17:17
Yle saattaa palata STT:n asiakkaaksi – ”Lievittäisi kaupallisen median ja Ylen vastakkainasettelua”