Politiikka

”Olen tyytyväinen, että ministeri otti asiassa maltillisen kannan” – Sd-kansanedustaja mielissään ministeriön ja VR:n sopimasta ratkaisusta

Lehtikuva / Vesa Moilanen
Lehtikuva / Vesa Moilanen
Lehtikuva / Vesa Moilanen

Kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela (sd.) on tyytyväinen Liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n sopimasta ratkaisusta, jossa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kalusto ja välttämättömät kiinteistöt eriytetään erikoistehtäväyhtiöiksi.

– Olen tyytyväinen että liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja ministeriö ottivat selvitysten jälkeen asiassa maltillisen kannan ja nyt eriytetään vain julkisesti ostetun liikenteen kalusto. Suomi täyttää näin EU:n rautatiepaketin kilpailuneutraaliteettivaatimuksen. Viime vuoden välikysymyksen aikaan puhuttiin vielä VR:n markkinaehtoisenkin kauko- ja tavaraliikenteen kaluston pilkkomisesta, joka olisi johtanut synergiaetujen menettämiseen ja suuriin lisäinvestointeihin, Taimela katsoo.

Aikaisemmin tänään uutisoitiin, että VR ja liikenneministeriö ovat sopineet jatkoaskelista, joilla rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle etenee. Uudistus alkaa sovitusti Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä. Liikenneministeriön alaisuuteen perustetaan kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö, jotka pyritään saamaan toimintaan tämän vuoden loppuun mennessä. Kalustoyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettäviä junia sekä kaluston varaosat.

Kiinteistöyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen kannalta välttämättömät kiinteistöt kuten VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset. Yhtiöt sopivat kaluston ja tilojen vuokraamisesta siirtymäkauden ajaksi.

Lisäksi VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen yhtiöön VR-konsernin sisällä. Yhtiöön siirretään muun muassa tarvittava kunnossapitohenkilöstö. VR kehittää yhtiötä itsenäiseksi ja luopuu sen omistuksesta markkinaehtoisesti ennen kuin kilpailutettu liikennöinti alkaa.

– Uskon että tältä pohjalta suomalaista rautatieliikennettä voidaan kehittää jatkossakin eteenpäin. Etelä-Suomen ostoliikenteen kilpailutus yhdessä HSL:n kilpailutuksen kanssa antavat meille lisäkokemusta jatkoa varten. Uskon markkinoiden terveen kehittymisen kannalta olevan paras ratkaisu, että SDP:n linjan mukaisesti myös ulkopuoliset yritykset pääsevät omalla kalustollaan avoimille markkinoille, Taimela pohtii.

– Nyt oli tärkeää, että lähes vuoden valtionyhtiön ja sen työntekijöiden yllä roikkunut epävarmuus saatiin ratkaistua ja päästään eteenpäin.

Hallitus päätti rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta huhtikuussa. Tavoitteena on, että kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2022.

Jakoa

Jaa tämä artikkeli

Viikon 41 Demokraatti
TIEDUSTELULAIN ABC - Mitä tavallisen ihmisen pitää tietää?
LÄHIÖELÄMÄÄ - Selma Vilhunen teki rosoisen nuoriselokuvan
TARJA HALONEN - YK:n tulisi toimia pienemmällä budjetilla
Seuraa Meitä:
Lisää aiheesta:

Kommentit

Toimituksen valinta


Luetuimmat


Uusimmat